Het impresariaat Kox Vocaal behartigt de belangen tussen opdrachtgever en vocalist bij uw muzikale uitvoeringen.
Claudia Patacca
SopraanSopraan Claudia Patacca studeerde cum laude af aan het ArtEZ conservatorium in Enschede, won de Tubantia Prijs, waarna ze verder studeerde aan het Internationaal Opera Centrum Amsterdam. Claudia draagt het oratoriumvak een warm hart toe en is dan ook een welkome gast bij de vele oratoriumkoren die Nederland rijk is. Ze debuteerde met het Gloria van Poulenc tijdens haar studie in het Muziekcentrum Enschede. Haar opera debuut vond plaats in 1994 in Het Concertgebouw tijdens het Holland Festival met Le Roi Arthus van Chausson olv Edo de Waart. Daarna volgden uitnodigingen van ondermeer De Nederlandse Opera, Nationale Reisopera, Opera Zuid, ZaterdagMatinee en diverse internationale operahuizen (o.a. Frankfurt, Halle, De Munt in Brussel) met rollen als Elettra (Idomeneo), Donna Anna (Don Giovanni), 1ste Dame (Die Zauberflöte) Violetta (La Traviata), Rosalinde (Die Fledermaus), en Blumenmädchen (Parsifal). Hoogtepunten waren concerten/ operaproducties met dirigenten als Simon Rattle, Antonio Pappano, Carlo Rizzi, Claus Peter Flor, Marc Soustrot, Ed Spanjaard, Jaap van Zweden, Jan Willem de Vriend, Jed Wentz en Ton Koopman.
Claudia heeft een bloeiende concertpraktijk opgebouwd en trad op met bijna alle Nederlandse beroepsorkesten met ondermeer werken van Brahms (Ein Deutsches Requiem), Martin (Golgotha en Le Mystère de la Nativité), Beethoven (o.a zijn 9de), Haydn (o.a. Die Schöpfung), Bach (o.a. Weihnachtsoratorium, Hohe Messe, Matthäus Passion), Schubert (Messe in As). Daarnaast gaf ze met veel succes concerten in Heraklion (Kreta), Moskou, Kyoto, Osaka, LA, Graz, Engeland, Italië, Duitsland, Polen, Frankrijk België.
Recentelijk was ze te horen in het Gloria van Poulenc met het Radio Filharmonisch Orkest olv Hans Graf in ondermeer de Zondagochtendconcertserie in het Concertgebouw Amsterdam, het Weihnachtsoratorium en The Messiah olv Klaas Stok, de 14de Symfonie van Shostakovitsj met De Nieuwe Philharmonie Utrecht olv Johannes Leertouwer, als Rosalinde in Die Fledermaus (Orkest vh Oosten), als Elettra in Idomeneo in Heraklion, Donna Anna in Don Giovanni in Odessa, Nederland en België, Madame Silberklang in Der Schauspieldirector van Mozart (Orkest van het Oosten), Eleonora in Salieries Prima la Musica e poi le Parole (Combattimento Consort Amsterdam) en Ortlinde in Wagners Die Walküre (Nationale Reisopera olv Ed Spanjaard). De unieke dubbel CD ‘Mélodies et Chanson‘ met het integrale lied oeuvre van Arthur Honegger, uitgebracht door het Amerikaanse label Centaur Records, wordt in april gepresenteerd met een drietal recitals in Enschede en Amsterdam.
Claudia is tevens verbonden als hoofdvakdocent klassieke zang aan het ArtEZ Conservatorium.
Claudia Kamaris
MezzosopraanEr zijn veel woorden die Claudia Kamaris kunnen beschrijven: uniek, getalenteerd en charismatisch. Claudia Kamaris is bovenal authentiek. Ze zingt met eerlijkheid en vanuit de ziel. Kunst, vertelkunst en zang worden in harmonie gecombineerd.
Claudia Kamaris studeerde zang bij Kammersänger (KS) Andrzej Saciuk en KS Prof. Jeanne Piland (Robert Schumann Hochschule in Düsseldorf). Zij volgde masterclasses bij
KS Christa Ludwig, KS Helen Donath, Emily Rawlins Struckmann en Vera Schönenberg (Mozarteum Salzburg).
In 2010 was Claudia Kamaris finaliste in het Nederlandse tv muziekconcours “Una Voce Particolare”.
In 2011 kreeg Claudia Kamaris haar eerste vaste engagement aan het Tiroler Landestheater Innsbruck Intendanz KS Prof. Brigitte Fassbaender en besloot zij uit passie voor de klassieke zangkunst professioneel zangeres te worden.
Sinds 2015 is ze verbonden aan de Opera van Frankfurt.Zij zong ondermeer de rol van Dorabella (Così fan tutte) en Neris (Medea). Solo projecten zijn Claudia Kamaris´ passie.
Concertreizen brachten haar naar Oostenrijk, Italië, Frankrijk, Duitsland en Nederland.
Zij zong de altpartij in de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach in Nederland onder leiding van Jan Stulen, die haar speciaal daarvoor uitnodigde.In de Matthäusstad Naarden trad Claudia Kamaris op tijdens Passie voor Bach, waarbij delen uit de drie Passies van Bach, Matthäus, Johannes en Markus uitgevoerd werden o.l.v. leiding van Andrew Wise.
Vele recitals zong zij in Duitsland, Oostenrijk, Nederland, Italië en Frankrijk.
De komende tijd staan de Matthäus Passion, een rol in de nieuwe opera Eline gepland en een aantal recitals met speciale programma’s. In 2023/2024 verwacht Claudia Kamaris met een operashow, waarin tien operaheldinnen belicht worden, langs diverse theaters gaan.
Nanco De Vries
BaritonDe Nederlandse bariton Nanco de Vries begon zijn zangstudie als bas aan het Utrechts Conservatorium bij Udo Reinemann en sloot deze cum laude af. In hetzelfde jaar was hij prijswinnaar van het Christina Deutekom concour en werd toegelaten tot de studie voor de Ned. Muziekprijs.
Hij zette zijn zangstudie voort bij Diane Forlano en ontwikkelde zijn stem verder in het baritonvak bij de Amerikaanse tenor James McCray. Vervolgens maakte hij als Alfio in Cavaleria Rusticana zijn bariton debuut. Verder werd hij een aantal jaren gecoached door de bas-bariton Henk Smit.
Hij werkte met verschillende vooraanstaande dirigenten zoals H.Haengen,G.Jenkins, A.Lombard, Yuri Simanov, Hans Vonk, E. de Waard en Vladimir Spivakov.
Hoogtepunten van zijn laatste concert engagementen in het Amsterdams Concertgebouw zijn o.a. Die Theresien Messe en Die Schöpfung (Haydn) ( Radio Kamer Orkest o.l.v Frans Brüggen),Symfonie no.9 van Beethovens ( o.l.v.Claus Peter Flor)Janacheck`s Osud (Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Edo de Waart) Verder zong Nanco de titelrollen in ,,outdoor-concerten“in Amsterdam van Verdi`s Nabucco en MacBeth.
In het buitenland was hij te horen in Italie in Shostakovitschs Symfonie no.14(Padova Symfonie Orkest o.l.v. Hans Vonk), en op de Kanarische Eilanden in het zelfde werk (Las Palmas Symfonie Orkest o.l.v. Viktor Libermann), in Spanje in Mozarts Requiem (Moscow Virtuosi o.l.v. Vladimir Spivakov), in Turkeie in Beethovens Negende Symfonie en het Requiem van Mozart(Bilkents Symfonie Orkest Ankara o.l.v. C.A.Rickenbacher) en in Frankrijk de titelrol in Schumanns ,,Szenen zu Goethes Faust“ (Orchestre National de Lille o.l.v.C.A. Rickenbacher)
In het ,,Große Festspielhaus“in Salzburg en in de Philharmonie München viel Nanco te beluisteren als Alberich met de Münchner Sinfoniker o.l.v. H. Förster in Loriots ,,Ring an einem Abend“. In Noorwegen werkte Nanco mee aan een scenische uitvoering van Carmen (Bizet) als Escamillo.
Vanaf `96 was hij aan het Meininger Staats Theater geengageerd ,waar hij o.a. de volgende rollen voor zijn rekening nam: Scarpia(Tosca), Holländer(Holländer), Don Giovanni(DonGiovanni),Rigoletto(Rigoletto), Alfio(Cavalleria Rusticana), Tonio(Pagliacci), Don Alfonso(Cosi fan tutte), Boris(Lady Macbeth von Mzensk), Peter(Hänsel und Gretel), Der Grafen von Westmoreland(Sly), en Alberich(Rheingold, Siegfried en Götterdämmerung) als Germont in Traviata en als Balstrode in Peter Grimes in een regie van Christine Mielitz.
De laatste jaren was Nanco vast verbonden aan de Komische Oper te Berlijn waar hij o.a. Balstrode (Peter Grimes) , Leander (Liefde voor de drie sinaasappelen) en Mr. Gedge (Albert Herring) zong.
Momenteel is hij als freelance opera en concertzanger werkzaam.
Leonie Van Veen
SopraanDe sopraan Leonie van Veen volgde haar studie klassieke zang aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Ze volgde lessen bij Gerda van Zelm en Barbara Pearson. Ze heeft zowel haar Bachelorsopleiding (2003) als haar opleiding aan De Nieuwe Opera Academie (2005) cum laude afgerond.
Leonie heeft verschillende operarollen vertolkt. Ze was o.a. te zien als Karolina uit de Dvĕ Vdovy van Smetena, als Alcina uit Alcina van Händel, als Miranda uit de The Tempest van Purcell, als Papagena uit Die Zauberflöte van Mozart, als Lena uit La princesse Jaune van Saint-Saens, als Adina uit L’elisir d’amore van Donizetti en als Antigone en Judith in de moderne opera’s Styx en Blauwbaard van Chiel Meijering.
Leonie is ook werkzaam als concertzangeres. Haar repertoire bevat o.a. de Johannes Passion, Matthäus Passion en het Weihnachtsoratorium van Bach, de Messiah van Händel, het Stabat Mater van Haydn, het Gloria van Vivaldi, het Requiem van Fauré en Ein deutsches Requiem van Brahms.
Leonie vormt een vast liedduo met pianiste Saskia Lankhoorn. Samen geven ze regelmatig liedrecitals. Als liedduo hebben ze liedinterpretatieklassen gevolgd bij Elly Ameling, Meinard Kraak, Rudolf Jansen en Graham Johnson.
Florieke Beelen
MezzosopraanOnlangs won mezzosopraan Florieke Beelen diverse prijzen. Haar deelname aan het Internationaal Vocalisten Concours in 2014 leverde haar vier prijzen op, waaronder de prestigieuze Arleen Auger Allround Prijs voor de beste allround zangeres van het concours. In juli 2015 won Florieke de Jong Talent Prijs bij de Belvedere Competitie.
In het NRC Handelsblad werd Florieke de rijzende ster van Nederland genoemd. In juni 2016 won ze twee prijzen op de Stenhammar Music Competition in Zweden, waaronder de Stenhammar Prijs.
Florieke is een veelgevraagde soliste in binnen- en buitenland; ze zong onder andere Matthäus Passion, Johannes Passion, Hohe Messe & Magnificat (Bach), Magnificat (Cui), Requiem (Duruflé & Mozart), Dixit Dominus & Messiah (Händel), Stabat Mater & Salve Regina (Haydn), Stabat Mater (Jenkins) Petite messe solennelle (Rossini), Magnificat (Schubert) en Gloria & Magnificat (Vivaldi).
Op 25-jarige leeftijd maakte Florieke haar debuut bij de Nationale Opera met Linette in “l’amour des trois oranges” (Prokofiev). Daarna kwam ze terug als La dame “Comme ci, comme ca” in “The Gambler”(Prokofiev), Modestina in “il viaggio a Reims” (Rossini) en Ines in “il Trovatore”, (Verdi).
Bij de Nederlands Reisopera zong ze Dorabella in “Così fan tutte” (Mozart) in het Concertgebouw te Amsterdam.
Florieke voerde ook vele andere rollen uit, waaronder “Mère Marie” in “Dialogue des Carmelites” (Poulenc), Romeo in “i Capuleti e i Montecchi” (Bellini) en met regisseurs als Laurent Pelly, Andrea Breth, Damiano Michieletto, Alexander Oliver, Robert Carsen, Lotte de Beer en Allex Ollé & Valentina Carrasco (La Fura dels Baus).
Ze volgde masterclasses bij onder meer Dame Janet Baker, voor haar vertolking van Britten’s Phaedra, bij Ed Spanjaard, Rudolf Jansen, Nelly Miricioiu, Doris Stoffel, Dennis O’Neill, Leontina Vaduva, Jean Philippe Lafont, José van Dam en Christa Ludwig.
Op het Christina Deutekom Gala zong Florieke naast o.a. Eva-Maria Westbroek, Henk Poort, Marco Bakker, Ernst Daniël Smid en Charlotte Margiono. Dit vond plaats in het Koninklijk Theater Carré in Amsterdam met Holland Symfonia o.l.v. Ramon Tebar.
Onlangs zong zij de rol van Meg Page (Falstaff) en Marcellina (Le nozze di Figaro) op het Gala van de Nationale Opera.
De liefde voor het lied deelt Florieke met pianiste Abigail Richards, met wie zij een liedduo vormt. Samen wonnen zij twee prijzen op het Internationaal Vocalisten Concours 2014. Recent gaven zij samen een recital in de Kleine Zaal van het Concertgebouw.
Florieke zong ook de Wesendoncklieder van Wagner bij Het Orkest o.l.v. Jacob Slagter; de 6 Carmina Alcaei van Dallapiccola bij het Nieuw Ensemble en Bosnian Voices van Nigel Osborne bij het Liverpool Philharmonic Ensemble 10/10. Onlangs zong zij bij Introdans Lieder eines fahrenden Gesellen van Mahler met het Gelders Orkest o.l.v. Otto Tausk.
Florieke is ook afgestudeerd voor de bachelor Bedrijfseconomie en de master Marketing Management aan de Tilburg University.