Het impresariaat Kox Vocaal behartigt de belangen tussen opdrachtgever en vocalist bij uw muzikale uitvoeringen.
Adriaan de Koster
TenorDe tenor Adriaan De Koster begon zijn hogere muziekstudies in 2002, na zijn universitaire opleidingen economie en cultuurmanagement voltooid te hebben. Na zijn master zang aan het Lemmensinstituut (Leuven) bij Jan Caals, Marianne Vliegen en Lieve Jansen studeerde hij in Den Haag bij Andrew Schroeder. Momenteel wordt hij gecoacht door Ronald Klekamp.
Als solist nam hij de tenorpartij voor zijn rekening in vele cantates en het Magnificat van J.S. Bach, alsook in de Mariavespers van Monteverdi en in Messiah, “L’Allegro, il Penseroso ed il Moderato”, Dixit Dominus en Chandos Anthem 11 van Haendel. Ook was hij te horen in de muziektheater-productie Almschi met de Octopus Solisten en in Rossini’s “Il signor Bruschino” vertolkte hij de rol van Florville. Hij soleerde in de Markuspassie van Keiser, Membra Jesu Nostri (Buxtehude), het Stabat Mater van Haydn en als evangelist en solist in J.S. Bachs Passies.
Naast zijn opleiding als solist is hij ook een veelgevraagde ensemblezanger. Hij deed verschillende projecten met graindelavoix, BachPlus, Vox Luminis, Pygmalion (F) en Cappella Amsterdam. Ook is hij vast lid van de Nederlandse Bachvereniging, Huelgas Ensemble en Utopia Ensemble.
Door in verschillende koren en vele projecten mee te zingen kreeg hij de kans verschillende dirigenten te ontmoeten. Zo zong Adriaan al onder leiding van onder andere Bart Van Reyn, Erik Van Nevel, Masaki Suzuki, Hervé Niquet, Richard Egarr, Paul Van Nevel, Phillippe Herreweghe en Sigiswald Kuijken op vele concerten en opnames
Contact formulier
Daniel Van Kessel
TenorNa zijn studie Bedrijfseconomie besloot Daniël van Kessel in 2004 voor zijn passie te kiezen en zang te gaan studeren aan het Rotterdams Conservatorium bij Roberta Alexander, Carolyn Watkinson en Frans Huijts waar hij in 2009 afstudeerde. Momenteel studeert Daniël bij Howard Crook. Coaching kreeg hij onder andere van Vinson Cole, Claron McFadden, Nico van der Meel, Alison Pearce en Udo Reinemann.
Daniël is ondertussen een veelgevraagd oratoriumzanger gespecialiseerd in het barokrepertoire, met name Bach en Händel.
Naast oratorium heeft Daniël ook in vele opera’s gezongen. In 2009 zong Daniël onder leiding van Glenn Wilson de rol van Lucano in Monteverdi’s L’incoronazione di Poppea bij de Nieuwe Opera Academie en – in de zomer – een solopartij in Purcell’s Fairy Queen onder leinding van Claron McFadden en Alessandro Pianu. In januari 2010 zong Daniël de rol van Mayor in Britten’s Albert Herring, onder leiding van Jon Berman en Alexander Oliver. Tijdens het festival “Flagstaff in Fidenza” (Italië) zong Daniël scènes uit Rossini’s Barbiere de Siviglia. Daniël ontving daarvoor een beurs van het Prins Bernhard Cultuurfonds.
Ook zong Daniël als solist in de Cantate No. 4 van Bach onder leiding van Sir Roy Goodman en als haute-contre in “Le reniement de St. Pierre” (Charpentier) en het Requiem van Jean Gilles.
Het afgelopen jaar zong Daniël de tenorsolo’s in The Messiah met het Residentie Bach Ensemble onder leiding van Jos Vermunt. Daarnaast zong Daniël zowel de Evangelist als de aria’s in de Johannes, Lukas en de Matthäus Passion. Daniël sloot het Passieseizoen af in de Oosterpoort te Groningen als Evangelist in de Matthäus Passion onder leiding van Geert-Jan van Beijeren Bergen en Henegouwen.
Klaartje van Veldhoven
SopraanKlaartje wordt geprezen vanwege haar heldere stemgeluid, haar avontuurlijkheid en integere interpretaties. Zij was al vanaf jonge leeftijd te horen op de concertpodia in binnen- en buitenland. Klaartje studeerde in Zwitserland en Nederland aan de Schola Cantorum te Basel en het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.
In 2016/2017 werd zij gevraagd als Artist in Residence in de Stadsgehoorzaal in Leiden met 3 programma’s, zoals een cd-presentatie van haar nieuwe cd “Normal gets you nowhere”, een Kerstpassie voor gezinnen (eindregie Annechien Koerselman) waar ze zelf teksten voor schreef, en een concert/lezing samen met Liza Ferschtman. Ook werkt ze regelmatig samen met musici als Rembrandt Frerichs, Erik Bosgraaf, Mike Fentross, Cecilia Bernardini en Antoinette Lohmann.
De Kerstpassie speelde in 7 grote zalen in Nederland en zal dit jaar in reprise gaan.
Zij toerde door Europa met het European Union Baroque Orchestra o.l.v. Christina Pluhar. Ze zong als soliste bij het Residentie Orkest, de Nieuwe Philharmonie Utrecht o.l.v. Johannes Leertouwer, Ton Koopman, Sigiswald Kuijken en the Spirit of Gambo. Klaartje houdt ook van muziektheater en deed daarom ook producties met theatergezelschap Stella Den Haag, Barokopera Amsterdam, het Vocaallab en muziektheater Hollands Diep.
Klaartje heeft meegewerkt aan verschillende CD-producties, om er een paar te noemen: Die Hohe Messe van J.S. Bach, met de Nederlandse Bachvereniging, King Arthur van H. Purcell met Barokopera Amsterdam, La Ressurezione en Aminta en Fillide van Händel, beide met Contrasto Armonico. In 2010 heeft zij een cd opgenomen met het Stabat Mater van Pergolesi, in de Nederlandse vertaling van Willem Wilmink, met de Nieuwe Philharmonie Utrecht. Deze cd kreeg een 10 in de “Luister”.
Haar debuut-cd: “Komm in mein Herzenshaus” met aria’s voor sopraan van J.S. Bach voor barokensemble en accordeon kwam in 2013 uit. Dit album werd zeer goed ontvangen door de Nederlandse pers. In september 2014 kwam haar 2e cd uit bij Harmonia Mundi; “Songs of Clarity”, met repertoire van Purcell en Byrd met het Amstel Saxofoonkwartet.
Ze houdt van de uitdaging van klein bezette projecten. Zo neemt ze deel aan projecten van de Nederlandse Bachvereniging als ripieno zanger, was ze te gast bij het Norsk Solistkoret, o.l.v. Grete Pedersenen, le concert Stranger o.l.v. Itay Jedlin op het festival in Sable en zong ze de Mattheus Passion bij de Nieuwe Philharmonie Utrecht o.l.v. Johannes Leertouwer, met een totaal van 10 zangers, die zowel de aria’s als de ensemble partijen voor hun rekening namen. Deze uitvoering kreeg recentelijk 5 sterren in een recensie van het NRC.
Haar nieuwste cd “Normal gets you nowhere” waar zij samenwerkt met improviserende musici, kreeg 4 sterren in de Trouw en de Elsevier.
Marijn Zwitserlood
BaritonDe bariton Marijn Zwitserlood studeerde zang aan het conservatorium van Utrecht bij Harry Peeters. In 2006 voltooide hij zijn opleiding en slechts enkele maanden later behaalde hij de tweede prijs op het Christina Deutekom Concours. Sindsdien neemt hij regelmatig lessen bij Manuela Ochakovski. Daarnaast volgde hij masterclasses bij onder andere Christa Ludwig, Sergei Leiferkus, Nelly Miricioiu, Jard van Nes, Robert Holl, David Freeman en Henry Waddington.
Tegen het einde van zijn conservatoriumopleiding was Marijn al een veelgevraagd solist bij koren en orkesten in Nederland. Hij soleerde onder andere in de Matthäus- en de Johannes Passion, het Weihnachts Oratorium, de Hohe Messe en het Magnificat van Bach, de Requiems van Brahms, Fauré, Mozart en Verdi, de Elias van Mendelssohn, de Petite Messe Solennelle van Rossini, Die Schöpfung en het Stabat Mater van Haydn, Liederen en Dansen van de Dood van Modest Moessorgski, Songs of Travel van Vaughn Williams en Kindertotenlieder van Mahler.
Marijn zingt ook graag opera. Zo zong hij in 2023 de rol van Berend Boef in de kameropera Mozart vs. Salieri (een opera samengesteld uit Schauspieldirektor en Prima la Musica) en in 2022 de rol van Karel Stekelveer in de opera Trijn van Bob Zimmerman, die georganiseerd werd tijdens de viering van 900 jaar Utrecht door Klein Operakoor. Andere rollen die hij op zijn naam heeft staan zijn: Dulcamara uit l’Elisir d’amore van Donizetti, Schaunard uit La Bohème van Puccini, Don Alfonso uit Cosi fan tutte van Mozart en Lautsprecher uit Der Kaiser von Atlantis van Ullmann. Ook is hij regelmatig te zien als remplaçant in het koor van de Nationale Opera, waar hij in 2023 nog meewerkte aan Mahagonny van Kurt Weill en Lohengrin van Wagner.
Hanneke De Wit
SopraanSopraan Hanneke de Wit studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en vervolgde haar studie aan De Nieuwe Opera Academie. In 2003 sloot zij deze studie cum laude af met onderscheiding voor muzikaliteit.
Daarna vertolkte Hanneke de Wit diverse rollen waaronder: Euridice in Glucks Orfeo ed Euridice met het Orkest van het Oosten,Pamina in Mozarts Zauberflöte in de Amsterdamse RAI, Contessa in Mozarts Le Nozze di Figaro met het Gelders Orkest en Eerste Dame in Mozarts Zauberflöte met het Combattimento Consort. In het Grachtenfestival van 2008 zong zij de hoofdrol in de opera Der Vampyr van Marschner. In 2009 zong zij bij de Reisopera de rollen van Grande Pretresse in Rameau’s Hippolyte et Aricie o.l.v. Jed Wentz en Woglinde in de succesvolle productie Wagners Rheingold o.l.v. Ed Spanjaard. Zij zal in deze rol terugkeren voor de Götterdämmerung in 2012.
In 2007 maakte Hanneke de Wit haar debuut bij het Koninklijk Concertgebouw Orkest in Bruckners Derde Mis in f-klein o.l.v. Philippe Herreweghe. Afgelopen jaar maakte zij tournees met het Requiem van Mozart (Brabants Orkest o.l.v. Jan Willem de Vriend) en met Die Schöpfung van Haydn (Orkest van de achttiende eeuw o.l.v. Frans Brüggen). Met Brüggen zong zij in 2009 ook in de Zaterdag Matinee in Haydns Nelson Mis. Eerder zong zij in de Matinee Bachs Magnificat o.l.v. Peter Dijkstra.
In 2008 gaf zij een liedrecital in de serie ‘Jonge Nederlanders’ van het Concertgebouw, begeleid door de Duitse pianist Alexander Schmalcz. In 2009 hebben zijn samen liederen van Richard Strauss opgenomen op cd.
In 2004 won Hanneke de Wit het prestigieuze Cristina Deutekom Opera Concours. Tijdens het Internationale Vocalisten Concours in Den Bosch in 2006 werd haar de Caroline Kaart Prijs voor de beste Nederlandse zangeres toegekend.
Dit seizoen zingt Hanneke de sopraan partij uit de Johannes Passion in de geënsceneerde productie van regisseur Dale Duesing bij de Reisopera.
Zij studeerde ook Duitse Taal en Letterkunde aan de Universiteit Leiden. De combinatie met deze studie heeft tot veel concerten met Duitse componisten, gedichten en onderwerpen geleid.
Hanneke de Wit wordt de afgelopen jaren begeleid door Margreet Honig.