Over Bernard Loonen
Studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Meinard Kraak.
Van 1988 tot 1992 was hij regelmatig te gast bij William Christie’s ensemble “les Arts Florissants”, waar hij meewerkte aan operas,concerten, opnames en tournees door Europa, Noord Amerika en Japan.
Op het operatoneel zong hij rollen als Ferrando, Belmonte, Rinuccio, Tamino en Arnalta in Nederland, bij Opera Factory Zürich, tijdens de festivals van Aix-en-Provence, Innsbruck en Massachusetts, bij de Vlaamse Opera, Antwerpen, Théâtre Municipal de Lausanne en het Teatro Colón, Buenos Aires; de operas van Lyon en Montpellier, en in Théâtre des Champs Élysées, Beseto Opera, Seoul, Zuid-Korea
In Nederland zong hij bij het Radio Symfonieorkest, Radio Kamerorkest, Orkest van het Oosten, het Noordelijk Philharmonisch, Het Brabants Orkest, Rotterdams Philharmonisch, Nieuw Ensemble, de Volharding, Combattimento Consort, en de Nederlandse Bachvereniging. Onder dirigenten als Ed Spanjaard, Kenneth Montgomery, Arnold Oestman, Jos van Veldhoven, Paul McCreesh, René Jacobs.
Tevens is hij actief als concertzanger in een breed repertoire van Monteverdi tot Britten en Tippett.
In de barokmuziek zijn, naast de grote oratoria van met name Bach, de typische buffo-travestie rollen in “venetiaanse” operas tot de regelmatige werkzaamheden gaan behoren.
In de nieuwere muziek van nederlandse bodem was hij betrokken bij premières van composities van o.m. Klaas de Vries, Willem van Manen, Jan Bus, Peter Schat en Robert Heppener.
In 1993 richtte hij “The Lost Maples” op, een ensemble dat zich toelegt op vocale kamermuziek, dat optrad in Nederland, Zwitserland, Duitsland en België alsmede voor BBC Radio. In september 2001 brachten zij in Amsterdam een productie van Handel’s “Acis and Galatea”
Opvallende producties:
1998 evangelist/Mattheus Passion met het SWF Orchester olv. Michael Gielen te Freiburg, Liederen op Hebreeuwse teksten van Shostakovitch met het Radio Kamerorkest olv. Gabriel Chmura NPS-productie van Robert Heppener’s “een ziel van Hout”
2000 Benjamin Britten als de dominee in Peter Grimes bij de Nationale Reisopera; Madwoman in Curlew River tijdens Zeeland Nazomer Festivals te Middelburg.
2001 de mannelijke hoofdrol in de succesvolle nederlandse premiere van Poulenc’s “Les mamelles de Tiresias”, tevens op CD verschenen. Trad op in “Akhnaton” van Philip Glass, in de opvallende premiere van “Stalin en de smaak van paardehaver “ van Jan Bus, en zong Vaughan Williams’ “On Wenlock Edge” met Het Reizend Muziekgezelschap.
2002 debuut bij het Freiburger Barockorchester in Mozart’s “La finta giardiniera” ;als Linfea in Cavalli’s “la Calisto” aan de Deutsche Staatsoper Berlin; Purcell’s “The fairy Queen” te Salamanca.
2003 geënsceneerde versie van Leos Janacek’s cyclus “Dagboek van iemand die verdween” ; Nationaal Ballet productie met songs van Kurt Weill. Titelrol in de opera “Ibn Sina” gecomponeerd door Michiel Borstlap in opdracht van de Emir van Qatar, die in wereldpremière ging te Doha, in oktober 2003.
2004 Gerald Finzi’s “Dies Natalis” en Britten’s “Serenade”; Jazzoratorium (Erwin Schulhoff) met Ebony Band olv. Werner Herbers (2009 op CD uitgebracht door Channel Classics, Tamino in Mozart’s Zauberflöte bij Beseto Opera in Seoul, Korea.
2005: War Requiem (Britten), als Mao Tse Toeng in Nixon in China (John Adams).
Monteverdi’s Combattimento voor HTR-Televisie, Zagreb.
November 2005 Stravinsky’s In memoriam Dylan Thomas bij het Nationaal Ballet
2006: Nederlandse Bachvereninging (Handel/ Esther); Tamino (Zauberflöte) op tournee door Nederland; Purcell/ Fairy Queen (Malaga)
En verder:Met het Nederlands Blazers Ensemble producties van Mozart’s Zauberflöte (2006) en Cosi fan tutte (2007), en van Rossini de Barbier van Sevilla en Il Turco in Italia (2008).
2010: evangelist in de Mattheus Passion met de Academy of Ancient Music o.l.v. Richard Egarr.