Over Channa Malkan
Sopraan Channa Malkin staat bekend om haar meeslepende muzikale persoonlijkheid en ongebreidelde creativiteit. Onlangs werd ze door Opera Today geprezen om “haar zuivere en soepele stem, maar vol gevoel.” Ze blinkt uit in een breed repertoire, van Italiaanse barokopera tot Mozart en Sefardische kamermuziek.
Ze debuteerde al op 16-jarige leeftijd als Barbarina (Le Nozze di Figaro) bij De Nederlandse Opera. In 2021 verscheen haar tweede soloalbum genaamd This is not a lullaby bij het high-end audio label TRPTK, met daarop liederen van Weinberg, Tavener, en Russische liederen van haar vader, Josef Malkin.
In het komende seizoen zingt Channa concertaria’s van Mozart en liederen van Strauss met het Intercontinental Ensemble, de sopraan solopartij in Mozart’s oratorium Davide penitente en het Requiem van M. Haydn in de Philharmonie in Haarlem, een barokaria-programma met het Joven Orquesta Barrocca de Andalucía in Málaga, en ze maakt haar recitaldebuut in het Concertgebouw in Amsterdam.
Hoogtepunten van het afgelopen seizoen waren de rol van Second Niece (Peter Grimes) in een spectaculaire openluchtproductie voor Wadopera, recitals in de Fundación Juan March in Madrid en in de Philharmonie Haarlem, een optreden voor Nationale Dodenherdenking, en haar eigen multimedia operapastiche Händel goes Tinder bij de Händelfestspiele in Göttingen. Onlangs sprong ze één dag van tevoren in voor Holland Baroque en Alexander Weimann in Händels Dixit Dominus en de wereldpremière van Hayes’ The Fall of Jericho. Eerdere hoogtepunten waren haar optredens van de Boy Solo in Bernsteins Chichester Psalms met het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Mariss Jansons, en de wereldpremières van Yizkor en Black Flowers, een cantate en liederencyclus voor sopraan, orkest en koor van Josef Malkin, in New York City, Salt Lake City, Sofia, en met het Nederlands Philharmonisch Orkest in het Muziekgebouw in Amsterdam. Zij zong de sopraansolo’s in Bachs Matthäus– en Johannes Passion en de Hohe Messe met het Jerusalem Baroque Orchestra en diverse orkesten in Nederland. Channa werkt regelmatig als soliste met barokensemble La Sfera Armoniosa onder leiding van de orkestleider Mike Fentross, met wie ze onlangs Couperins Leçons de Ténèbres uitvoerde.
Ze creëert een diepe band met haar publiek door muzikale programma’s te presenteren in combinatie met persoonlijke storytelling. Haar liedprogramma This is not a lullaby verkent aspecten van het moederschap en haar Joods-Oost-Europese culturele afkomst door zang en poëzie. Het album werd bijzonder goed ontvangen door de pers, waarbij Opernglas schreef: “Het volgen van deze prachtige jonge zangeres door de diverse emotionele stemmingen is een ervaring van een heel bijzonder soort.” En Volkskrant: “Luisteren naar de helder stromende stem van Channa Malkin is een waar genoegen, maar haar nieuwe album, opgedragen aan haar zoontje, is veel meer dan een esthetische ervaring“.
Channa’s operarollen omvatten o.a. Despina (Così fan tutte), Zerlina (Don Giovanni), Charite (Cadmus et Hermione), Eve (In the beginning, een wereldpremière van Carlijn Metselaar), en alle vrouwenrollen in een geënsceneerde productie van Grieg’s Peer Gynt in het Concertgebouw met het Nederlands Philharmonisch Orkest. Als Young Artist bij de Rotterdamse Operadagen debuteerde zij als Poppea (L’incoronazione di Poppea), wat een van haar droomrollen werd.
Channa is geboren in Amsterdam in een familie van klassieke musici. Ze studeerde aan het Utrechts Conservatorium bij Charlotte Margiono en trad tegelijkertijd op als soliste in Nederland en in het buitenland. Na haar cum laude afstuderen aan het conservatorium ging Channa verder studeren bij Rosemary Joshua, bij wie ze haar liefde voor oude muziek ontdekte. Met haar vocale coaches Manuela Ochakovski en Roberta Alexander werkt ze verder aan nieuw repertoire.