• Zoeken op trefwoord

Elma Van Den Dool

Contact opnemen

Over Elma Van Den Dool

Elma van den Dool, sopraan, geboren te Culemborg, volgde haar zangopleiding aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam en de Hogeschool van de Kunsten te Utrecht, waar zij het diploma Uitvoerend Musicus behaalde. Zij studeerde bij Erna Spoorenberg, Jelle Draijer, Henny Diemer en volgde masterclasses bij Elisabeth Grümmer, Elisabeth Schwarzkopf en Arlène Auger.

Haar repertoire omvat zowel oratorium, opera en liederen als modern repertoire, waarmee ze zowel in binnen- als buitenland optreedt.

Zo zong zij in San Malo en in Düsseldorf het Stabat Mater van Dvorak en het Requiem van Verdi. In Italië, Luxemburg en België diverse oratoria. In eigen land soleert zij regelmatig in de Passionen van Bach, de Schöpfung, de Messiah enz. Zij heeft hoofdrollen vertolkt in opera’s van Verdi, Donizetti en Bellini. Ook heeft zij enige malen ‘The Telephone’ van Menotti uitgevoerd.

Met Jaap van Zweden en het Concertgebouworkest trad zij op in ‘Der Schauspieldirektor’ van Mozart; met Hans Vonk in ‘L’Infinito’ van Tristan Keuris bij de opening van het K&W gebouw te Utrecht; met Peter Eötvos in ‘Les Noces’ van Stravinsky in Vredenburg; in 1999 zong zij het Magnificat van Joep Franssens onder Tonu Kaljuste en het Radio Philharmonisch Orkest en met het Noordhollands Philharmonisch Orkest ‘L’enfant et les sortilèges’ van Ravel. In 2002 vertolkte zij een rol in de ‘Engelprozession’ van Stockhausen. In 2005 zong zij in het Concertgebouw Amsterdam en in Brussel een solo in “IMA” van Peter Eötvös, onder leiding van de componist zelf en in 2007 vertolkte zij de Erste Edelknabe in Wagners “Lohengrin”, onder leiding van Jaap van Zweden.

Regelmatig geeft zij liedrecitals met haar echtgenoot Corné Mooibroek als pianist. Tevens concerteert zij regelmatig met ensemble Fioretto o.l.v. dirigent Thijs Kramer.

In twee moderne composities van Nederlandse componisten is speciaal voor Elma van den Dool’s stem een partij geschreven, te weten in ‘Loflied op de Wijsheid’ van Maurice Pirenne en ‘Duizend jaren, één seconde’ van haar broer Jacques van den Dool.

Tenslotte verleent zij vaak haar medewerking aan radio- en cd-opnames voor diverse omroepen.