• Zoeken op trefwoord

De Nederlandse alt/mezzosopraan Fanny Alofs begon als jazz-zangeres, maar maakte de omslag naar klassieke zang. Na het cum laude afronden van haar bachelor zangopleiding aan het Koninklijk Conservatorium (2006) en master aan het Conservatorium van Amsterdam (2009) volgde ze een tweejarig leer/werktraject bij Silbersee, om zich te specialiseren in hedendaags-klassiek vocaal repertoire. Hiervoor ontving zij een Prins Bernhard Cultuurfonds Beurs, en het Margrit Widlung Stipendium, tweejaarlijks uitgereikt aan een jonge zangeres met een sterke podiumpresentatie.

Iniddels heeft zij een veelzijdige concertpraktijk in binnen- en buiteland opgebouwd, en zingt op podia van Carnegie Hall tot Istanbul Music Festival, met veel moderne of non-westerse werken van bijvoorbeel Karl Jenkins, Stravinsky, Andriessen, Saariaho, Glass of Berio, afgewisseld met soli in traditionele oratoria en concertwerken van Bach, Mozart, Satie etc. Met enige (on)regelmaat maakt zij solo-performances, maar zij treedt vooral op met ensembles als Asko|Schönberg Ensemble, BBC Symphony Orchestra, Residentie Orkest, Clazz Music, Instant Composers’ Pool, Nederlands Kamerkoor en vele andere groepen, waarbij af en toe uitstapjes naar de jazz voorbij komen. Ook geeft zij duo-optredens met claveciniste Goska Isphording en is zij vaste zangeres en directeur van Lunatree, kamermuziekensemble dat zich toelegt op minimal music, en daarnaast hedendaags klassiek koppelt aan rock en ambient music.

Fanny maakt graag en veel muziektheater, onder meer bij De Nationale Opera, Rotterdamse Operadagen, Muziektheater Transparant, LOD, Toneelhuis, KamerOperaHuis, De Veenfabriek, Holland Festival, Theater Sonnevanck, November Music Festival, Boulevard, Festival Karavaan en de Ruhrtriënnale. Eén van de leukste aspecten van modern repertoire vindt ze de persoonlijke samenwerking met componisten van nu. Zo werkte ze met enkele groten, bijvoorbeeld met componist Steve Reich aan zijn werk Tehillim, met Louis Andriessen aan zijn orkestwerk De Stijl en met Georges Aperghis aan zijn multimediaspektakel Machinations. Met regelmaat schrijven componisten nieuw werk voor haar, soms ook gebruikmakend van haar vaardigheden als improviserend jazz-musicus.