• Zoeken op trefwoord

Franziska Gottwald

Contact opnemen

Over Franziska Gottwald

Franziska Gottwald is in Marburg aan de Lahn geboren. Na haar studie zang in Saarbrücken, Hannover en Weimar was zij gedurende 4 jaar vast ensemblelid bij het Deutschen Nationaltheater in Weimar.

Gastengagementen voerden Franziska Gottwald onder andere naar de operahuizen in Keulen, Stuttgart, Hannover, Wiesbaden, Toulouse, Bilbao, Basel en naar de Komische Oper Berlin. Haar wens de kracht van de muziek en vertolking wederzijds te verbinden kwam zo tot uiting in partijen als Cherubino en Sesto (Mozart), Ariodante en Ruggiero (Händel), Orfeo (Gluck), Hänsel (Humperdinck) of Prinz Orlofsky (J. Strauss).

Franziska Gottwald was soliste bij vooraanstaande orkesten zoals het Gewandhaus Orchester Leipzig, het Venice Baroque Orchestra, het Concertgebouw Orkest, het Amsterdam Baroque Orchestra, Musica Antiqua Köln, Concerto Köln, de Akademie für Alte Musik Berlin, het ensemble Resonanz, en diverse Duitse Rundfunk-orkesten en de Bamberger Symphonikern.

Concertreizen met werken uit de barok, via de romantiek tot de hedendaagse muziek voerden haar naar Japan, Südafrika, Kanada, Südostasien en door heel Europa. Orkestwerken als Dvorak’s Biblische Lieder, Das Lied van der Erde van Mahler, Verdi’s Requiem of Berlioz’ “les nuits d’été” stonden daarbij op het programma, evenals Mozart of Händel Solo- Aria-avonden. Zo was zij in 2015-2016 onder andere te gast in de concerzalen van Londen, Madrid, Amsterdam, Yokohama, Florence, Tel Aviv en Jerusalem, Stavanger, Basel, Bilbao, Keulen, Dresden en Baden-Baden.

Franziska Gottwald, winnares van het Internationale Leipziger Bachwettbewerb heeft eveneens een rijke schat aan ervaring op het gebied van de historische uitvoeringspraktijk door de jarenlange samenwerking met dirigenten als Reinhard Goebel, Ton Koopman, Andrea Marcon, Fabio Biondi, Konrad Junghänel, Christoph Spering en vele anderen.

Franziska Gottwald werkte als soliste mee aan tal van CD-producties, zoals Merope van Vivaldi onder de leiding van Fabio Biondi, of L’Olimpiade: The Opera onder leiding van Markellos Chryssicos. In het bijzonder dient ook vermeld te worden de opname van Samson van Händel onder leiding van Nicholas McGegan.