• Zoeken op trefwoord

Over

De Nederlandse bas-bariton Julian Hartman studeerde af in creatieve therapie Drama aan de Hogeschool voor de Kunsten in Baarn. Vervolgens studeerde hij zang bij Joy Workum, Stephen Sweetland, Sir Donald McIntyre, Aafje Heynis, David Wilson-Johnson en Peter Harrison.

Geselecteerd door Marcello Viotti werd Julian Hartman geëngageerd aan het Luzerner Theater (CH) waar hij o.a. Dulcamara, Papageno, Schaunard en met groot succes Leporello zong. Als gast later in het Luzerner Theater alswel in Theater Freiburg (im Br.) zong hij Bottom in a Midsummernight’s dream Julian Hartman zong meer dan 50 operapartijen bij o.a de Nationale Reisopera, Opera Zuid, Onafhankelijk Toneel, de Vlaamse Opera, de Nederlandse Opera, Opernhaus Köln, Theater Freiburg, Stadttheater Luzern.

Julian Hartman trad op tijdens vele festivals, waaronder Holland Festivals in het Concertgebouw Amsterdam met Oorlog en Vrede en der Schatzgräber (beiden met Edo de Waart), IMF Luzern (CH) de mannelijke hoofdrol in de wereldpremière van das Lachen der Schafe en Presto in les Mamelles de Tirésias, Melibeo in la Fedeltà premiata tijdens de Haydntage op Slot Esterházy o.l.v. Frank van Koten (A) alsook op het Festival van Besançon en in Castres, Seneca in l’Incoronazione di Poppea op het Massachusetts Festival of the Arts (U.S.A) met het Combattimento Consort o.l.v Jan Willem de Vriend. Rollen in Salomé en Manon Lescaut in het Gergiev Festival `97 en `98 met Valerie Gergiev, Idreno in Armida tijdens de Haydnfestspiele op Slot Esterházy (A) o.l.v. Adam Fischer

Julian Hartman was te gast bij vele Nederlandse Omroepverenigingen en trad regelmatig op voor radio – en tv in de Vara-Matinée, o.a. Pique Dame met Valerie Gergiev, Lodoïska met Frans Brüggen, die Heiligmesse ( radio en tv) met Ton Koopman. Belangrijkste CD opnamen zijn Haydn’s opera`s La vera costanza, La fedeltà premiata (Haydn Edition, Brilliant Records 2009) Bach’s Mattheus Passion (arias) Händel’s Messiah, Requiem Verdi.

Met werken als o.a. Lukas-, Mattheus -,en Johannes Passion, Magnificat, Weihnachtsoratorium (Bach) Mattheus Passion (Telemann), Schöpfung, Jahreszeiten, Paukenmesse (Haydn) Stabat Mater (Haydn, Schubert, Rossini, Dvorak) Svata Ludmilla (Dvorak) Messiah, Samson, Judas Maccabeus, Joshua (Händel), Te Deum (Charpentier) Krönungsmesse (Mozart), Requiem (Mozart, Verdi, Duruflé,Dvorak, Fauré, M.Haydn, Hidas, Salieri), Petite Messe Solenelle (Rossini) Messa di Gloria (Puccini), Paulus, Elias (Mendelssohn), en vele andere werken, heeft Julian Hartman ook in het oratoriumvak ’n goede reputatie opgebouwd.

Julian Hartman had het voorrecht te werken met dirigenten als Edo de Waart, Adam Fischer, Valerie Gergiev, Frans Brüggen, Ton Koopman, Marcello Viotti, Olaf Henzold, Oliver Knussen, Gabriël Chmura, Silvio Varviso, Stephan Soltesz, Ed Spanjaard, Jan Willem de Vriend, Ingo Metzmacher, Lawrence Renes, Elgar Howarth, Bernd Kontarsky, David Parry, Richard Hickox.
Hij werkte mee aan vele tv- en radio-opnames.