Over Marion Van Den Akker
Marion van den Akker geboren in Haarlem, studeerde aan het Conservatorium in Amsterdam Later studeerde Marion bij Henk Smit, Brighitte Fassbaender en Josephine Veasey in Engeland (ENO) en switchte van sopraan naar het mezzo vak. Een beurs stelde haar in de gelegenheid meestercursussen te volgen bij Nicolai Gedda en, Italo Tajo.
Marion van den Akker werkte als soliste samen met dirigenten als Hartmut Haenchen, Hans Vonk, Aldo Ceccato, Edo de Waart, Kenneth Montgomery, Jean Fournet, Henry Lewis, G. Pehlivanian, A. Liebreich, G. Rozsdestvensky, Kees Bakels, Eri Klas, Mark Foster, Marc Soustrot, Reinbert de Leeuw, Laurens van Renes en Yakov Kreizberg.
In het orkest repertoire zong Marion van den Akker zingt het rijke vocale Mahler repertoire, ook zingt zij de grote oratoria, zoals het Verdi Requiem uitgevoerd in o.a. Palais de Beaux Arts, Brussel, Concertgebouw en vele andere vooraanstaande podia In het Concertgebouw Amsterdam zong Marion van den Akker het Stabat Mater van Dvorak, de Rachmaninov Vespers, het Stabat Mater van Rossini, de Messiah van Händel, de Anna Frank Cantate, 9de Beethoven, de Missa solemnis van Beethoven o.l.v. Dirigenten als o.a. Marc Soustrot, Claus Peter Flor, Ed Spanjaard en anderen. Ook zong Marion van den Akker vele uitvoeringen van de passionen van Bach.
In het operavak zong Marion van den Akker
PAMINA (Mozart) XENIA (Moussorgdky) BELINDA (Purcell) DIDO (Purcell), CARMEN (Bizet), ROSINA (Paisiello), CHERUBINO (Mozart), MERCEDES (Bizet),DORABELLA (Mozart), MAESTRA DELLE NOVICE (Puccini) 2022 , ZIA PRINCIPEZZA (Puccini), NICLAUS (Offenbach) L’ENFANT (Ravel), LAURA uit Iolanthe (Tschaikovsky), FJODOR (Moussorgsky),ORLOVSKY {Die Fledermaus), LAURA (la Gioconda), EMILIA (Otello Verdi), uit de hedendaagse opera NEFERTITE (Achnaton) MONNICA “Marthe” van Willem Dragstra,), de mezzo partij uit KOPERNIKUS( Claude Vivier), deze rollen zijn uitgevoerd bij o.a. DNO, de Opera van Giessen, De Nationale Reis Opera, het Opera Festival Firenze (Italië) en de Vlaamse Opera (België). September 2021 zong Marion van de Akker de rol van AUNTIE in Peter Grimes, MAESTRA DELLE NOVIZIE in Suor Angelica in 2023 en recent augustus 2024 FILIPJEVNA uit Jevgeni Onegin.
Op het gebied van de kamermuziek zingt zij met strijkkwartetten werken van Respighi, Brahms, Schubert, Chausson, Schönberg, Mussorgsky en Gubaidulina
Daarnaast gaf Marion van den Akker recitals met haar echtgenoot wijlen pianist Rian de Waal en ook met wijlen pianist Martijn van den Hoek. en Jeroen Sarphati. Ze concerteerde o.a. in Toronto, New Dehli, Manilla, Curacao, Lugano, Firenze , Casablanca, Athene, en Corfu. Lied recitals geeft zij met pianist Paul Komen, Charlie Bo Meijering, Jeroen Sarphatie, Daan Boertien en Peter Nilsson.
Andere activiteiten Marion van den Akker was hoofdvakdocent zang aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen van 2006 tot 2015
In Den Haag richtte Marion van den Akker in 2005 de internationale serie Royaal Vocaal op in de Nieuwe Kerk waar zij vijf jaar de programmering verzorgde. Op de concertboerderij in Drenthe, geroemd door de pers als kamermuziek en opname locatie, verzorgde zij jaarlijks de programmering voor de Stichting Klassiek int Veen tot en met 2021. Zij ontving onlangs april 2024 als eerste vrouw de cultuur prijs van de provincie Drenthe Hedendaags opgedragen repertoire Diverse componisten droegen werk aan haar op. Voorbeelden zijn Willem Jeths (I go), Peter Jan Wagemans, (Das neunte Lied), Caroline Ansink (Ni dieu ni diable en Nevel), Robin de Raaf (Emily Dickenson songs), J.Reuland (Rosetti liederen) en Pim Moorer ( Autemn events). www.marionvandenakker.com