Over Merel van Geest
Merel van Geest heeft haar Masterdiploma klassiek behaald aan het Koninklijk Conservatorium, naast haar studie geschiedenis aan de Universiteit van Leiden. Tevens heeft ze haar tweede Master in Music for New Audiences en Innovative Practice, afgesloten, een internationaal samenwerkingsverband tussen verschillende conservatoria. Momenteel wordt zij gecoacht door Eva Maria Westbroek en Gerda van Zelm.
In haar carrière heeft ze zich al van vele kanten laten horen.
In het oratorium is Merel een veelgevraagd soliste, vooral in het barokke genre. Vele passies en cantates van Bach en Händel staan elk jaar op het programma. Maar ook Mendelssohn, Rossini, Poulenc en Rutter zijn veel gehoorde componisten in haar repertoire. Afgelopen seizoen zong Merel twee wereldpremières en maakte ze ook haar solodebuut in het Concertgebouw, daarnaast soleerde ze in de Eftelingshow met het Metropole Orkest.
Ook in de opera zong ze de hoofdrol in Iphigenie en Aulide van Gluck, alswel Feres in de nieuwe opera “De kinderen van Medea”. Ook zong ze de rol van Laetitia in the ‘Old maid and the Thief’ van Menotti en Grietje uit Hans en Grietje van Humperdinck. Haar laatste rollen waren Lucy uit The Telephone van Menotti en Suzanna uit Le nozze di Figaro en suor Genoffieva in Suor Angelica van Puccini.
Haar repertoire kenmerkt zich door grote diversiteit. Merel is een all-round zangeres die zowel lied, opera en oratorium met veel liefde aan haar publiek brengt. Ze geniet daarnaast van het koorzingen bij Ton Koopman bij Pa’dam en het Nederlands Kamerkoor.
Naast haar muzikale activiteiten is Merel zich gaan ontwikkelen als projectmanager. Zo werd ze in 2011 benoemd tot Haags toptalent. Hieruit is de Stichting ‘Haagse Passie’ ontstaan. Binnen deze stichting worden projecten gerealiseerd ter bevordering van de verspreiding van klassieke muziek. De Stichting Haagse Passie heeft als doel het organiseren van projecten in en om Den Haag op het gebied van klassieke muziek, waarbij vooral wordt gekeken naar de vraag vanuit de samenleving.