Over Mirjam Schreur
De Nederlandse mezzosopraan Mirjam Schreur studeerde solozang en muziekdrama aan het Conservatorium Maastricht bij Barbara Schlick . In 2000 behaalde zij haar tweede fase-diploma’s. Daarna zette zij haar opleiding voort bij de bekende mezzosopraan Jard van Nes, die haar nu nog steeds coacht. Ook volgde ze masterclasses en speciale cursussen bij Roberta Alexander, Rudolf Piernay, Maureen Lehane, Semjon Skigin, Ulrich Eisenlohr, Paul Esswood en Gerhard Darmstadt.
In april 2002 won Mirjam Schreur de 3e hoofdprijs in het internationale zangconcours “Debüt in Meran” in Italie, na volgens de jury uitstekende prestaties op het gebied van zowel de opera, het lied als het oratorium. Tijdens het galaconcert voor de finalisten maakte ze haar televisiedebuut bij de Italiaanse Rai. Sindsdien zong ze als operazangeres de hoofdrol van Orfeo in de opera Orfeo ed Euridice van Gluck en de rol van Marcellina in de opera Le Nozze di Figaro van Mozart in het stadtheater van Merano te Italie olv. Richard Sigmund en Thomas Koncz.
In het Theater Bonbonniere te Maastricht bracht ze de rol van Dido in de opera Dido and Aeneas van Purcell. Bij Opera Zuid zong ze de rollen van Beggar-woman en Russian mother in de opera Death in Venice van Britten o.l.v. James Lockhart en Mike Ashman. In 2010 vertolkte ze o.a. de rollen Gismonda, Sesto, Vitige in het Händel Opera -projekt “Hoop, Liefde, Verraad en Wraak” van Concerto Barocco olv Jonathan Talbott.
Ook haar carrière als oratorium/concertzangeres ontwikkelt zich gestaag. Met het Limburgs Symfonie Orkest voerde ze in 2011 verschillende werken uit; de Matthäus Passionen serie olv Paul Goodwin, de Missa Solemnis van Beethoven olv Roberto Rizzi-Brignoli en de concertserie Messiah’s olv Kynan Johns. Eveneens maakte Mirjam dat jaar haar debuut in het Paleis voor de Schone Kunsten te Brussel; Ze soleerde in de Psalm 137 van Liszt uitgevoerd met het professionele kamerkoor Studium Chorale olv Hans Leenders en geregistreerd door Klara radio. In 2011 voerde Mirjam een concertserie van de Tweede Symfonie van Mahler uit olv Manon Meijs .
Bij De Nederlandse Bachvereniging zong ze olv Jos van Veldhoven de premiere van Der Tod Jesu van C.E. Graaf tijdens de Nederlandse Muziekdagen en in de concertserie “ Muziek voor Vorstenhuizen”, waarin cantates van Bach ten gehore werden gebracht.
In 2009 en 2010 was Mirjam te horen in de Matthäus Passionen-series met het Limburgs Symfonie Orkest beide keren olv Ed Spanjaard.
In 2009 voerde ze het Stabat Mater van Brunetti uit ism.het Combattimento Consort Amsterdam olv Jan Willem de Vriend. Er volgden dat jaar uitnodigingen voor het festival Europacantat te Utrecht voor Misatango van Palmeri en Le Ro i David van Honneger. Eveneens werd ze uitgenodigd voor het “Festival Barocco Leonardo Leo” te Brindisi (Italie) waar ze altcantates van Bach uitvoerde ism. Concerto Barocco olv Jonathan Talbott. In december 2008 debuteerde ze in het Concertgebouw te Amsterdam in de Messiah van Händel bij de Nederlandse Händelvereniging.
In oktober 2007 maakte ze als soliste een tournee door Duitsland en Luxemburg met het Kreuzchor Dresden en de Dresdner Philharmonie olv. Roderich Kreile.
Eerder dat jaar zong ze een Matthäus Passionen serie bij het Noord Nederlands Orkest olv Johannes Leertouwer.
Inmiddels heeft ze een breed repertoire opgebouwd, waarin alle stijlperiodes (barok, klassiek, romantiek, 20-ste eeuws en eigentijds) vertegenwoordigd zijn.
In hedendaags repertoire zong ze o.a de wereldpremieres van Cantico Espiritual van Jo van de Booren tijdens Musica Sacra en Cantate Domino van Werner Jacob in Nürnberg. Beide projekten werden uitgevoerd in samenwerking met Studium Chorale olv. Hans Leenders. Het eerste werd opgenomen door de KRO, het tweede door de Bayerische Rundfunk.
Eerder nodigden dirigenten als Jos van Veldhoven, Ed Spanjaard, Jan Willem de Vriend, Paul Goodwin, Roberto Rizzi-Brignoli, Kynan Johns, Johannes Leertouwer, Klaas Stok, Roderich Kreile, Laurent Gendre, Jonathan Talbott, Daan Admiraal, Jos Vermunt, Oane Wierdsma, Louis Buskens, Gilles Michels, Peter Serpenti, Hans Leenders etc. haar als soliste uit.
Samen met de harpiste Bianca Tabois vormt ze een duo genaamd “con corde”, waarin Mirjam naast het zingen ook afwisselend de mandoline bespeelt.
In 2009 startte ze haar eigen bedrijf genaamd Zang & Concert Praktijk Mirjam Schreur.
Deze praktijk omvat zowel haar werkzaamheden als uitvoerend musicus als haar werkzaamheden als docerend musicus. Als docente werd ze in september 2009 uitgenodigd een masterclass barokzang en interpretatie te geven aan het conservatorium Nino Rota te Monopoli (zuid-Italie).