Over Patrick Henckens
Sinds zijn debuut in 2006 in „Le Nozze di Figaro“ onder Nikolaus Harnoncourt is de lyrische tenor Patrick Henckens jaarlijks te gast bij de Salzburger Festspiele. Ook in 2011 was hij hier weer als Basilio te horen. Bij de Händel Festspiele van het Badische Staatstheater in Karlsruhe is hij eveneens een graag geziene gast. Dit seizoen debuteerde hij als Tamino aan het Teatro Colón in Buenos Aires.
Patrick Henckens studeerde aanvankelijk schoolmuziek en orkestdirektie, daarna solozang bij Mya Besselink aan het Maastrichts Conservatorium. Het winnen van twee prijzen bij het Christina Deutecom concours in Enschede stelde hem in staat te studeren bij Stuart Burrows in Cardiff. Na zijn studie werd hij aan de theaters van Gelsenkirchen, Heidelberg en Bonn gecontracteerd. Het zwaartepunt van zijn repertoire vormen de lyrische Mozart rollen; Tamino, Belmonte, Ferrando, Arbace, en Oebalus. Als Conte d’Almaviva in „Il barbiere di Siviglia“, een rol, die hem op het lijf geschreven is, was hij in Bonn, Essen en aan de Komische Oper in Berlijn te horen. Naast vele andere rollen en diverse rollen in opera’s van Händel completeren ook zelden gespeelde barokopera’s het veelzijdige repertoire van Patrick Henckens: Don Pedro in „L’Europe galante“ van Campra, Castor in „Castor et Pollux“ van Rameau, Medoro in „Orlando furioso“ van Vivaldi en Policares in „Die großmütige Tomyris“ van Keiser.
Patrick Henckens was wereldwijd te gast op vele festivals, o.a in Wiesbaden, Halle, Rheingau, Eisenstadt, Lourdes, Luzern, Salzburg en Japan.
Als concertzanger werkte Patrick Henckens in het binnen- en buitenland met vele gerenommeerde dirigenten. Zo zong hij het Weihnachtsoratorium en Magnificat in München onder Enoch zu Guttenberg, Paulus onder Bruno Weil, Elias onder Wolfgang Gönnenwein, het Weihnachtsoratorium ook in Köln, Malmö en in Leiden onder Paul Goodman, „Leonore“ van Beethoven in Bonn onder Peter Gülke, Mozart’s Krönungsmesse in Strasbourg onder Christoph Spering, Schumann’s „Das Paradies und die Peri“ in Turijn oder Jeffrey Tate en „Szenen aus Goethes Faust“ in Salzburg onder Claudio Abbado. In nederland zong hij ook veelvuldig de tenoraria’s in Bach’s Matthäuspassion alsmede de evangelist in de Johannespassion.
Radio- en televisieopnamen maakte hij o.a voor de Hessischer Rundfunk (Messias), de AVRO, RTVE in Madrid (Matthäuspassion) en Radio France in Parijs. Bij het Mozartfest in Würzburg zong hij de titelrol in Mozart’s „La clemenza di Tito“, in het concertgebouw te Amsterdam van dezelfde componist „Il Re Pastore“ en „Der Schauspieldirektor“ als ook Medelssohn’s „Erste Walpurgisnacht“. Door Marc Minkowski en Les Musiciens du Louvre werd hij uitgenodigd als solist mee te werken aan twee CD opnames voor het Archiv label van Deutsche Grammophon; het Te Deum en de Messe de Minuit van Charpentier en het Dixit Dominus van Händel. Ook verscheen bij Deutsche Grammophon de integrale opname van „Le Nozze di Figaro“ van de Salzburger Festspiele, waarop Patrick Henckens de rol van Basilio inclusief aria zingt.
Een verder zwaartepunt in zijn repertoire vormt voor Patrick Henckens het werk van Georg Friedrich Händel. Vermeldenswaardig is hierbij vooral de cyclus van geensceneerde oratoria van de componist aan de opera in Bonn onder de leiding van Jos van Veldhoven. Hierin zong Patrick Henckens de rollen van Jonathan („Saul“) en de titelrol in Jephtha, waarvoor hij in de vakpers uiterst lovende kritieken ontving. Jephtha zong hij daarop ook met de Bachakademie Stuttgart onder Helmut Rilling. Met werken als „Messiah“, „Judas Maccabeus“, „Belshazzar“, „Alexander’s Feast“, „Dixit Dominus“, „Lotario“, „Radamisto“ en „Alcina“ trad hij op in o.a Oslo, Helsingborg, Kopenhagen, Bologna, Nürnberg, Karlsruhe en Amerika.