• Zoeken op trefwoord

Over Rein Kolpa

De tenor Rein Kolpa kreeg zijn opleiding aan het Swee­linck Conservatorium te Amsterdam, waar hij de drama (opera)-opleiding volgde en in 1992 zijn eindexamen Solozang Docerend Musicus behaalde bij Margreet Honig. Hij volgde zomer­cursussen bij het Europees Centrum voor Opera en Vocale Kunst te Gent en bij het Internationaal Opera Centrum Nederland. Bij Kurt Equiluz en Anthony Rolfe Johnson volgde hij masterclas­ses. Tevens volgde hij verschillende acteercursussen bij bekende acteurs.

Van 1992 t/m 1994 had Rein Kolpa een contract bij de studio van de Opera van Keulen. Hier werd hij begeleidt door Hans Sotin en breidde hij zijn operarepertoire uit met o.a. rollen uit Henzes Der Prinz von Homburg (1e Officier), Die Zau­berflöte für Kinder (Tamino), La Finta Semplice (Fracasso), Ariadne auf Naxos (Scaramuccio), Lohen­grin en Monteverdi’s L’In­coro­nazio­ne di Poppea (diverse rol­len); deze laatste produktie werd gedi­ri­geerd door René Ja­cobs. In de nieuwe Kupfer/Conlon-produktie van Shosta­kovits­chs Die Nase speelde en zong Rein Kolpa zes verschil­lende kleine rollen. Ook vertolkte hij de rol van Jacquino in Beetho­vens Fidelio in de Neugebauer/Zagrosek-produktie.

In 1990 maakte Rein Kolpa zijn debuut bij De Nederlandse Opera als Knappe in Parsifal onder Hartmut Haenchen. In 1992 zong en speelde hij bij De Nederlandse Opera 1st Friend in de wereldpremiere van Life with an Idiot van Schn­ittke (onder leiding van Rostrop­ovitsch). Bij de Vlaamse Opera was de tenor te horen in de Rosenkava­lier-pro­duktie (Valzacchi) en vertolk­te hij daar Uldino in Verdi’s Attila.

Bij Opera Zuid zong hij rollen in de producties van Tosca en Martinu’s Julietta, bij de Hoofdstad Operette was hij in Viktoria und ihr Husar te horen, en speelde hij de rol van “Pappacoda” in Eine Nacht in Venedig. Ook werkte hij mee aan nog een serie Wien bleibt Wien.

Bij de Nationale Reisopera zong Rein ondermeer Don Curzio in Le Nozze di Figaro, Toby Hig­gins in Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny en een aantal rollen in “Orfeo” van Monteverdi. Ook zong hij in drie serie’s Wien bleibt Wien met Marco Bakker waarvan een CD-opname gemaakt is.

Op het Broomhill Festival in Engeland was de tenor te horen/zien als Brig­hel­la/Tanzmeister in Ariad­ne onder leiding van Nicho­las Cleobu­ry en regisseur Jonathan Miller; en in de rol van Flute in Brittens A Midsummer­nights Dream en in het Chichester Festival zong hij in Don Giovanni (Don Ottavio). Rein was in I Pagli­ac­ci te zien als Beppe in de AHOY-pro­duktie van The Companions.

In de Opera van Braunschweig zong hij in Salomé (1e en 4e Jood) en Norma (Flavio). Tevens werkte hij mee aan een serie operette-con­certen onder de titel Wien bleibt Wien. Hij besloot het seizoen met

Rein Kolpa heeft ook vele musicalproducties op zijn repertoire staan. Sinds zijn Nederlands/Vlaamse debuut als o.a. “Jekyll” in Jekyll and Hyde bij het Konink­lijk Ballet van Vlaanderen speelde hij “Marius” in Les Misera­bles in Antwerpen (Music Hall), “Freddy” in My Fair Lady, “Billy Lawlor” in 42nd Street (Stage Entertainment), “Prins” in Sneeuwwitje (Studio 100), “Aramis” in 3 Musketiers (Stage Entertainment), Papa LePlee in Piaf (V&V Entertainment) en Kapitein von Trapp in de Sound of Music (V&V Entertainment).

Rein Kolpa heeft vrijwel alle grote oratoria op zijn repertoire staan en heeft veel concerten met bekende dirigenten in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Italië gezongen.

Rein Kolpa is initiatiefnemer van het Nederlands Operette Theater waarbij te zien was als “Frick” en “De Braziliaan” in La Vie Parisienne. Ook heeft Rein de rol van “Cornelis Tromp” gezongen en gespeeld in de moderne opera Bestevaer over Michiel de Ruyter en Cornelis Tromp t.g.v. het “De Ruyter-jaar”. In Februari 2011 was Rein afwisselend te zien als “Alfred” en “Eisenstein” in Die Fledermaus in de grotere theaters van Nederland en België.

Biografie

De tenor Rein Kolpa heeft zijn opleiding genoten aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam waar hij in 1992 bij Margreet Honig afstudeerde. Hij kreeg direct een tweejarig contract bij de studio van de Opera in Keulen, waar hij veel rollen heeft gezongen. Inmiddels heeft hij een breed repetoire opgebouwd van oratoria en liederen tot opera,  musical en operette en heeft hij gewerkt met diversen dirigenten waaronder Rene Jacobs, Gustav Leonard, Joop Schets, Jos van Veldhoven, Frans Bruggen en Jan–Willem de Vriend.

Rein Kolpa heeft ook diverse rollen gezongen in o.a. Die Kölner Oper, Staatsoper Braunschweig, in The Broomhill Summerfestival in Kent, bij De Nederlandse Opera, de Vlaamse opera, Opera Groningen, Opera-Zuid, en De Nationale Reisopera. Ook in “Ahoy” in Rotterdam was Rein Kolpa te horen in de opera “Pagliacci” van Leoncavallo als Peppe, en in Carre in “L’Orfeo” van Monteverdi. In 2007 zong hij de rol van Cornelis Tromp in de nieuwgeschreven opera “Bestevaer”.

Rein heeft ook verschillende rollen in operettes gezongen waaronder Janczi in “Victoria und ihr Husar”, Pappacoda in “Eine Nacht in Venedig, Braziliaan in “La Vie Parisienne” en Eisenstein in “Die Lustige Witwe”.

 

Naast opera heeft hij ook vele musicalrollen gezongen waaronder Freddie in “My Fair Lady” in Zürich en St. Gallen en schitterde hij in de titelrol in “Jekyll and Hyde” bij het Ballet van Vlaanderen. Hij zong de rol van Marius in “Les Miserables” in Antwerpen en bij Joop vd Ende heeft hij in 42nd Street en 3 Musketiers gespeeld. In 2009 was Rein te zien als Kapitein von Trapp in de “Sound of Music” en in 2011 speelde hij de Elfenkoning Oberon in de musical “Droomvlucht”. In 2012  was hij te zien in “JHeronimus”; een nieuw geschreven opera over Jeronimus Bosch en vorig jaar speelde hij Max Detweiler in de Sound of Music.

Naast zijn uitvoerende werkzaamheden is Rein zeer actief als zangdocent bij ZangProfs, de Frank Sanders Academie en de Lucia Marthas Institute for Performing Arts. Hij heeft, mede door zijn brede achtergrond, een eigen zangmethodiek ontwikkeld en heeft reeds veel (musical en kleinkunst) professionals onder zijn hoede.