Siri Karoline Thornhill

Contact opnemen

Over Siri Karoline Thornhill

De Noorse sopraan Siri Karoline Thornhill, van Engelse afkomst werd in Bristol geboren. Zij studeerde eerst in Stavanger, Noorwegen en sloot haar opleiding cum laude af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Bepalend waren de invloeden van Anna Reynolds, Prof. Beate Heuer-Christen, Prof. Turid Karlsen en Elly Ameling.

Zij werkte samen met dirigenten als Ivan Fischer, Ton Koopman, Bruno Weil, Philippe Herreweghe, Christoph Coin, Thomas Hengelbrock, Sigiswald Kuijken, Gijs Leenaars, Daniel Reuss, Michi Gaigg, Ottavio Dantone, Riccardo Minasi en Fabio Biondi. Tot haar muzikale partners behoren o.a. gerenommeerde orkesten als het Konzerthausorchester Berlin, Kammerorchester Basel, Orchestra La Scintilla Zürich, La Petite Bande, Freiburger Barockorchester, het Balthasar Neumann Ensemble, Staatskapelle Halle, Gewandhausorchester Leipzig, Concertgebouw Kamerorkest, Opéra National de Bordeaux en het Amsterdam Baroque Orchestra.

Concert- en liederenavonden voerden haar naar belangrijke concertzalen, zoals het Konzerthaus en Philharmonie Berlin, Philharmonie am Gasteig München, Frauenkirche Dresden, St. Michaeliskirche Hamburg, Dom zu Trier, Alte Oper Frankfurt, NOSPR Katowice, het Concertgebouw Amsterdam, Kennedy Center Washington, Oslo en Stavanger Konserthus, Wiener Konzerthaus, Musikverein Graz, Palais de Beaux, Arts Brussel, Auditorium Bordeaux, Théatre des Champs-Élysées, Salle Garnier Monte Carlo en Sala Verdi in Milaan.

Zij trad op bij gerenommeerde Festivals zoals de Händelfestspielen in Göttingen en Halle, Rheingau Musik Festival, Haydnfestival Eisenstadt, Beethovenfest Bonn, Bachfest Leipzig, Mozartfest Augsburg, Ernen Barock, Festival international opéra baroque & romantique Beaune, Printemps des Arts de Monte Carlo, den Festivals für Alte Musik in Brugge en Utrecht, Sydney Festival maar ook bij Rencontres Musicales de Vézelay.

Operaproducties brachten haar naar de Oper Leipzig, Oper Freiburg, Oper Halle, Komische Oper Berlin,
en ook naar Kristiansand en Beaune, in rollen als onder andere Donna Anna (Don Giovanni), 1e Dame en Pamina. (Die Zauberflöte), Savitri in de gelijknamige opera van Gustav Holst en Miss A in Luke Bedfords “Through his teeth”. In het laatste seizoen was zij te gast in het Theater für Niedersachsen als Königin Orasia in Telemanns “Orpheus, oder die wunderbare Beständigkeit der Liebe”, een barok productie geensceneerd door de regisseur Sigrid ’t Hooft, die gespecialiseerd is in de historische uitvoeringspraktijk.

CD-opnamen zoals de liederen van Edvard Grieg (Deutschlandradio Kultur), Bach-Kantaten met La Petite Bande onder Sigiswald Kuijken alle Bach Solo-Kantaten voor sopraan met het Kölner Kammerorchester o.l.v. Helmut Müller-Brühl. De opname van de Matthäus Passion onder dirigent Jos van Veldhoven en Membra Jesu Nostri met Ton Koopman,Simon Mayrs “Telemaco”en “Requiems” zijn verdere hoogtepunten in de omvangrijke discografie van deze zangeres.