Het impresariaat Kox Vocaal behartigt de belangen tussen opdrachtgever en vocalist bij uw muzikale uitvoeringen.
Pieter Hendriks
Bas-BaritonBas-bariton Pieter Hendriks studeerde bij Herman Woltman en Wout Oosterkamp aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 1997 was hij prijswinnaar van de Erna Spoorenberg Vocalisten Presentatie voor oratorium.
Het concertrepertoire van Pieter Hendriks geeft blijk van zijn grote veelzijdigheid. Hij zong de grote oratoria van Bach, Beethoven, Händel, Haydn, Mozart, Mendelssohn en Rossini en daarnaast zong hij werken van Schönberg, Szymanowski, Orff, Zemlinsky, Martin, Bernstein, Britten en Honegger.
Hij werkte met bekende ensembles als het Orkest van de Achttiende Eeuw, Residentie Orkest, Radio Kamer Filharmonie, Koninklijk Concertgebouworkest, Noord Nederlands Orkest en het Combattimento Consort Amsterdam en soleerde onder dirigenten als Jaap van Zweden, Frans Brüggen, Mariss Janssons, Ed Spanjaard, Jan Willem de Vriend, William Christie, Daan Admiraal en Christian Zacharias.
Ook op het operapodium was Pieter Hendriks de afgelopen jaren regelmatig te zien.
Bij De Nederlandse Opera zong hij de rol van Monnik in de wereldpremière ‘Tea’ van Tan Dun (een productie die zowel in Amsterdam als Tokio werd uitgevoerd) en bij de Nationale Reisopera vertolkte hij de rol van Kilian in Von Webers ‘Der Freischütz’ en Henry in Micha Hamels ‘Snow White’. Verder zong hij de rol van Junge Heer in ‘Der Protoganist’ (Weill), Ferryman in ‘Curlew River’ (Britten) en de titelrollen van ‘Falstaff’ (Salieri) en ‘Nixon in China’ (Adams). Met Barokopera Amsterdam maakte Hendriks een tournee in het binnen- en buitenland als bassolist in ‘King Arthur’ van Purcell. Zijn vertolking van de rol van Mamma Agata in ‘Viva la Mamma’ van Donizetti, een productie van Opera Trionfo in 2005, werd door de pers lovend ontvangen. In 2008 zong Hendriks in de Grachtenfestival productie van ‘Der Vampyr’ van Marschner en in augustus 2009 vertolkte hij de rol van Barone in Cimarosa’s ‘Il Pittore Parigino’ bij Opera Nijetrijne in Friesland waar hij in 2010 ondermeer de rol van Graaf zong in een Nederlandse bewerking van ‘Le nozze di Figaro’ van Mozart. Begin 2010 zong hij de rol van Silvano in Verdi’s ‘Un Ballo in Maschera’ bij de Nationale Reisopera.
Pieter Hendriks verleende zijn medewerking aan diverse cd- en dvd-opnames. Hij zong de rol van Papageno in een Nederlandse versie van Mozarts ‘Die Zauberflöte’, de bas aria’s in Bachs ‘Mattheuspassie’ in de vertaling van Jan Rot, de rol van Monnik in Tan Duns ‘Tea’ en de rol van Vis in ‘Jona, de neezegger’ van Willem Breuker.
Sinds 2002 is hij als eerste bas werkzaam bij het vermaarde Groot Omroepkoor in Hilversum.
Bernard Loonen
TenorStudeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Meinard Kraak.
Van 1988 tot 1992 was hij regelmatig te gast bij William Christie’s ensemble “les Arts Florissants”, waar hij meewerkte aan operas,concerten, opnames en tournees door Europa, Noord Amerika en Japan.
Op het operatoneel zong hij rollen als Ferrando, Belmonte, Rinuccio, Tamino en Arnalta in Nederland, bij Opera Factory Zürich, tijdens de festivals van Aix-en-Provence, Innsbruck en Massachusetts, bij de Vlaamse Opera, Antwerpen, Théâtre Municipal de Lausanne en het Teatro Colón, Buenos Aires; de operas van Lyon en Montpellier, en in Théâtre des Champs Élysées, Beseto Opera, Seoul, Zuid-Korea
In Nederland zong hij bij het Radio Symfonieorkest, Radio Kamerorkest, Orkest van het Oosten, het Noordelijk Philharmonisch, Het Brabants Orkest, Rotterdams Philharmonisch, Nieuw Ensemble, de Volharding, Combattimento Consort, en de Nederlandse Bachvereniging. Onder dirigenten als Ed Spanjaard, Kenneth Montgomery, Arnold Oestman, Jos van Veldhoven, Paul McCreesh, René Jacobs.
Tevens is hij actief als concertzanger in een breed repertoire van Monteverdi tot Britten en Tippett.
In de barokmuziek zijn, naast de grote oratoria van met name Bach, de typische buffo-travestie rollen in “venetiaanse” operas tot de regelmatige werkzaamheden gaan behoren.
In de nieuwere muziek van nederlandse bodem was hij betrokken bij premières van composities van o.m. Klaas de Vries, Willem van Manen, Jan Bus, Peter Schat en Robert Heppener.
In 1993 richtte hij “The Lost Maples” op, een ensemble dat zich toelegt op vocale kamermuziek, dat optrad in Nederland, Zwitserland, Duitsland en België alsmede voor BBC Radio. In september 2001 brachten zij in Amsterdam een productie van Handel’s “Acis and Galatea”
Opvallende producties:
1998 evangelist/Mattheus Passion met het SWF Orchester olv. Michael Gielen te Freiburg, Liederen op Hebreeuwse teksten van Shostakovitch met het Radio Kamerorkest olv. Gabriel Chmura NPS-productie van Robert Heppener’s “een ziel van Hout”
2000 Benjamin Britten als de dominee in Peter Grimes bij de Nationale Reisopera; Madwoman in Curlew River tijdens Zeeland Nazomer Festivals te Middelburg.
2001 de mannelijke hoofdrol in de succesvolle nederlandse premiere van Poulenc’s “Les mamelles de Tiresias”, tevens op CD verschenen. Trad op in “Akhnaton” van Philip Glass, in de opvallende premiere van “Stalin en de smaak van paardehaver “ van Jan Bus, en zong Vaughan Williams’ “On Wenlock Edge” met Het Reizend Muziekgezelschap.
2002 debuut bij het Freiburger Barockorchester in Mozart’s “La finta giardiniera” ;als Linfea in Cavalli’s “la Calisto” aan de Deutsche Staatsoper Berlin; Purcell’s “The fairy Queen” te Salamanca.
2003 geënsceneerde versie van Leos Janacek’s cyclus “Dagboek van iemand die verdween” ; Nationaal Ballet productie met songs van Kurt Weill. Titelrol in de opera “Ibn Sina” gecomponeerd door Michiel Borstlap in opdracht van de Emir van Qatar, die in wereldpremière ging te Doha, in oktober 2003.
2004 Gerald Finzi’s “Dies Natalis” en Britten’s “Serenade”; Jazzoratorium (Erwin Schulhoff) met Ebony Band olv. Werner Herbers (2009 op CD uitgebracht door Channel Classics, Tamino in Mozart’s Zauberflöte bij Beseto Opera in Seoul, Korea.
2005: War Requiem (Britten), als Mao Tse Toeng in Nixon in China (John Adams).
Monteverdi’s Combattimento voor HTR-Televisie, Zagreb.
November 2005 Stravinsky’s In memoriam Dylan Thomas bij het Nationaal Ballet
2006: Nederlandse Bachvereninging (Handel/ Esther); Tamino (Zauberflöte) op tournee door Nederland; Purcell/ Fairy Queen (Malaga)
En verder:Met het Nederlands Blazers Ensemble producties van Mozart’s Zauberflöte (2006) en Cosi fan tutte (2007), en van Rossini de Barbier van Sevilla en Il Turco in Italia (2008).
2010: evangelist in de Mattheus Passion met de Academy of Ancient Music o.l.v. Richard Egarr.
Martina Prins
SopraanDe Nederlandse sopraan Martina Prins studeerde zang aan de Dutch National Opera Academy in Den Haag bij Alexander Oliver, Maria Acda–Maas en Diane Forlano. Martina bezocht verder Masterclasses van Peter Berné, Harry Peeters, Dale Duesing, Gemma Visser, Tina Ruta, Anthony Legge, Graham Clarke, Rita Cullis, Ira Siff, Ks Brigitte Fassbaender en Professor Dennis M. Heath. In 2003 won zij een Stipendium van de Bayreuther Festspiele en werd haar ook een stipendium toegekend voor buitenlandse studie, uit het gerenommeerde Threes Orri Fonds, onderdeel van het Prins Bernhard Cultuurfonds.
Martina is succesvol onderweg in lied-, oratorium- en concertuitvoeringen, met b.v. Wagner’s Wesendonckliedern, Ravel’s Shéhérazade en Mahler’s 2de Symphonie. Haar debuut in het Requiem van Verdi werd zeer enthousiast in de pers ontvangen. Daarnaast ontwikkelde zij samen met pianiste Mirsa Adami in de afgelopen jaren een specialistisch liedrepertoire waarin de nadruk ligt op laat 19de en vroeg 20e eeuws repertoire met o.a. Chausson, Schindler-Mahler, Berg, Schönberg en Poulenc.
Martina’s grote passie betreft opera, waarvoor zij regelmatig wordt geëngageerd. Zij vertolkte tot nu toe een zeer gedifferentieerd repertoire met partijen als Donna Anna (Don Giovanni – Mozart), Lady Billows (Albert Herring – Britten), Moglie dell’Orco (Pollicino – HW Henze), Zuidenwind (Roep van de Kinkhoorn – Visman – uitgekomen op CD 2004), Ismène en Pretrèsse (Alcione – Marin Marais), Waarzegster en Moeder Overste (Engel van Vuur – Prokofiev) en Mutter en Knusperhexe (Hänsel&Gretel – Humperdinck), waarbij ze samenwerkte met regisseurs en dirigenten als Philipp Harnoncourt, Robert Carson, Miranda Lakerveld, Paul McCreesh, Erki Pekh, Michel Tabachnik, Lorenz Duftschmidt, Marino Formenti, Gijs Leenaars en Kenneth Montgomery.
In de afgelopen seizoenen wist zij Judith (Blauwbaard’s Burgt – Bartok – De Doelen Rotterdam), Rosalinde (Fledermaus – J. Strauß), en enkele weloverwogen Wagner partijen aan haar repertoire toe te voegen. Zo vertolkte zij de Sieglinde onder leiding van Jac van Steen, en was zij cover voor Isolde voor de Tristan&Isolde van de Tiroler Festspiele onder leiding van Gustav Kuhn. Recentelijk was Martina de liefdesgodin Freia in het veelbesproken ‘Rheingold op de Rijn’-project, waarbij een tot theater omgebouwde rijnaak een uitverkochte tournee langs verschillende Rijnsteden maakte. In dat zelfde seizoen was zij ook Walküre-zuster Ortlinde bij De Nederlandse Opera, in de befaamde Ring des Nibelungen van Pierre Audi onder leiding van Hartmut Haenchen.
In het jaar 2015 viel Martina de grote eer te beurt mee te mogen werken aan de officiële 70-ste 4 mei herdenking. Zij vertolkte de sopraansolo van de zelden uitgevoerde Anne Frank Cantate ‘A Child of Light’ van Hans Kox uit 1984, in het Concertgebouw door het NedPho olv Antony Hermus Voor het grote Verdi-Wagner Gala-programma van het Brandenburgisches Staatsorchester oogstte zij lof voor haar mooie legato.
In 2017 ging Martina op tournee met Dr Miracle’s Last Illusion – een goed ontvangen productie van Opera2Day, waarin zij de LadyMcBeth van Verdi ten gehore brengt. Dit seizoen vertolkte zij met verve de rol van Gertrude in de productie Hamlet bij Opera2Day.
Lenneke Ruiten
SopraanDe sopraan Lenneke Ruiten studeerde zang bij Maria Rondel en Meinard Kraak in Den Haag en opera aan de Bayerische Theaterakademie in München Daarnaast volgde zij lessen bij Elly Ameling, Robert Holl, Hans Hotter, Robert Tear en Walter Berry. In 2002 won Lenneke op het Internationaal Vocalisten Concours in ’s-Hertogenbosch vijf prijzen, waaronder de eerste prijs en de publieksprijs. Lenneke Ruiten debuteerde als Susanna in Le Nozze di Figaro in München. Bij de Nationale Reisopera zong ze Yniold in Pelleas et Mélisande en Ksenia in Boris Godunov. Op het Schleswig Holstein Musik Festival was ze Blondchen in Die Entführung; in het Amsterdamse Concertgebouw vertolkte zij de rol van Elisa in Il re pastore en Madame Herz in Der Schauspieldirektor. In 2008 maakte zij haar succesvolle debuut bij De Nederlandse Opera als Falke en Hüter der Schwelle in Richard Strauss’ Die Frau ohne Schatten en tijdens het Holland Festival in 2009 zong zij, eveneens bij DNO de rol van Gabriel op de wereldpremière van Rob Zuidams opera Adam in Ballingschap. In 2009 maakte zij haar debuut op het Festival de Beaune als Despina in Cosí fan tutte, met Le Cercle de l’Harmonie o.l.v. Jérémy Rhorer, en als Armida in Rinaldo met de Accademia Bizantina o.l.v. Ottavio Dantone. In 2010 maakte zij haar debuut als Pamina in Die Zauberflöte bij Opéra de Lausanne, waar zij in 2011 zal terugkeren als Almira in Rinaldo van Händel.
Ook op het concertpodium is Lenneke een veelgevraagd soliste. Zij trad op met onder meer het RTÉ National Symphony Orchestra, Concertgebouw Kamerorkest, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Münchener Bach-Chor, het Dresdener Barockorchester en de NDR-Radiophiharmonie. En zij werkte samen met dirigenten als Frans Brüggen, Alessandro de Marchi, Arnold Östman en Ed Spanjaard, en trad op in de grote zalen in Europa. Behalve voor het opera- en concertvak koestert Lenneke Ruiten een grote liefde voor het lied. Daarin werkt zij samen met de pianisten Thom Janssen en Rudolf Jansen. Haar in 2005 verschenen cd ‘Mélodies Françaises’ werd buitengewoon goed ontvangen. In 2010 verscheen haar cd met Concertaria’s en het Exsultate Jubilate van Mozart, met het Concertgebouw Kamerorkest o.l.v. Ed Spanjaard (PentaTone).
Toekomstige projecten: Bachs Hohe Messe met John Eliot Gardiner in Dortmund, Frankfurt, La Coruña, Leipzig, Aldeburgh, Brightion Festival en het Spring festival Prague;
Bach solocantates met John Eliot Gardiner tijdens het Schleswig-Holstein Festival; concerten in o.a. Wigmore Hall London, Concertgebouw Amsterdam, Rome, Hamburg, Warschau en München.
Joris van Baar
Bas-BaritonBas-bariton Joris van Baar (1996) wordt geprezen om zijn vertolkingen in repertoire van oude muziek tot de 21e eeuw. Over zijn Christus (Matthäus-Passion) schreef Dagblad van het Noorden: “het was de vleesgeworden kwetsbaarheid”.
Hij beleefde recent zijn roldebuut als Hobson (Peter Grimes) en Figaro (Le Nozze di Figaro). Eerdere rollen zijn Aeneas (Dido & Aeneas), Lorenzo (I Capuleti e i Montecchi) en Publio in (La Clemenza di Tito). Bij Holland Opera maakte hij deel uit van het openluchtspektakel King Lear (G. Verdi & F. Merkies) en in de zomer van 2022 Divorce of Figaro (W.A. Mozart & N. Idelenburg).
Als liedzanger was hij te horen bij Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog, Jonge Grote Zangers en op radio en televisie bij Opium, NTR Podium en Podium Witteman. Hij verdiept zich verder in het genre door masterclasses met Dr. Bretton Brown, Jeff Cohen, Simon Keenlyside, Bejun Mehta, Jard van Nes en met Thomas Quasthoff in het Concertgebouw, Amsterdam. Hoogtepunten in zijn oratorium-repertoire zijn een door Dame Emma Kirkby begeleide uitvoering van Messiah (G.F. Handel), een volledig geënsceneerde Johannes-Passion (J.S. Bach) en de oorspronkelijke kamerorkestversie van het Requiem (G. Fauré).
Hij begon zijn studie in Tilburg, richting muziektheater. Daarna studeerde hij verder aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij in 2021 zijn masterdiploma met onderscheiding behaalde.