Het impresariaat Kox Vocaal behartigt de belangen tussen opdrachtgever en vocalist bij uw muzikale uitvoeringen.
Mirjam Schreur
MezzosopraanMezzosopraan Mirjam Schreur behaalde haar tweede fase diploma’s Uitvoerend Musicus Solozang en Muziekdrama aan het Conservatorium Maastricht bij Barbara Schlick. Ze werd verder opgeleid door de mezzosopraan Jard van Nes, die haar nog steeds coacht. In 2002 won ze de derde hoofdprijs in het internationale zangconcours “Debüt in Meran”in Italië. Deze hoge plaats had ze te danken aan een goede vertolking van zowel opera-, lied- als oratoriumrepertoire. Uitnodigingen aldaar voor de operarollen van Marcellina en Orfeo volgden.
Met de Philharmonie Zuidnederland voerde Mirjam de Matthäus Passion uit o.l.v Paul Goodwin en Matthew Halls. Op de Amerikaanse Begraafplaats te Margraten voerde ze met dit orkest Petite Messe Solennelle van Rossini uit olv Ed Spanjaard.
Onlangs vertolkte ze de rol La Mère d’Iseut in Le vin herbé van Martin in samenwerking met Philharmonie Zuidnederland en het professionele koor Studium Chorale olv Hans Leenders.
Met het Limburgs Symfonie Orkest voerde ze 5 opeenvolgende seizoenen series Matthäus Passionen uit olv Ed Spanjaard, Paul Goodwin en Reinbert de Leeuw en daarnaast Missa Solemnis van Beethoven o.l.v Roberto Rizzi-Brignoli en de Messiah van Händel o.l.v Kynan Johns. Ed Spanjaard nodigde haar in 2012 uit voor zijn afscheidsconcerten, waarin ze de rol van Marcellinus vervulde in Le Martyre de St. Sébastien van Debussy.
Ze maakte haar debuut in het Paleis van de Schone Kunsten te Brussel met Psalm 137 van Mendelssohn als soliste bij het professionele kamerkoor Studium Chorale o.l.v Hans Leenders. In 2009 was ze te horen in het Stabat Mater van Brunetti i.s.m. het Combattimento Consort Amsterdam olv. Jan Willem de Vriend. Ze werd dat jaar uitgenodigd voor het Barocco Festival Leonardo Leo te Brindisi.
In 2007 maakte ze een tournee door Duitsland en Luxemburg met het beroemde jongenskoor “Kreuzchor Dresden” en de Dresdner Philharmonie olv Roderich Kreile en zong daarbij in o.a. Konzerthaus Freiburg, Liederhalle Stuttgart, Tonhalle Düsseldorf, Graf Zeppelin Halle te Friedrichshafen en Philharmonie te Luxemburg.
Ze soleerde bij de Nederlandse Bachvereniging olv Jos van Veldhoven in de series “Muziek voor Vorstenhuizen”en “der Tod Jesu” van Graaf.
Inmiddels heeft ze een breed repertoire opgebouwd, waarin alle stijlperiodes (barok, klassiek, romantiek, 20-ste eeuws en eigentijds) zijn vertegenwoordigd. Haar stem ontwikkelde zich geleidelijk steeds verder, zodat naast het door Mirjam geliefde barokke repertoire en de klassieken nu ook Mahler een favoriet is geworden. Met symfonie orkesten olv Manon Meijs voerde ze drie keer de Tweede Symfonie van Mahler uit en Lieder eines fahrenden Gesellen. Daarnaast verdiepte ze zich in de Traditional Chinese Medicine (TCM) om te zien, wat deze vorm van geneeswijze zangers, musici en topsporters kan bieden om sneller te herstellen na een intensieve concert- en trainingsperiode. In die context breidde ze haar praktijk uit met Acupunctuur Centrum Qi Clinic.
Varvara Tishina
SopraanSopraan Varvara Tishina heeft een reputatie opgebouwd als een charismatische, intelligente en veelzijdige vertolker van operarollen, oratorium en liedrepertoires. Haar uitvoeringen zijn altijd als een diep persoonlijke expressie. Ze wordt geprezen om haar rijke volle toon, stijgende hoge noten, ontroerende dramatische expressie en gratie op het podium. Ze maakt indruk als een serieuze en snel lerende zangeres met uitstekende ensemblevaardigheden. Een van haar belangrijkste kwaliteiten is haar veelzijdigheid die wordt weerspiegeld in de grote verscheidenheid aan projecten waar ze bij betrokken is.
In de opera portretteerde ze Violetta (La Traviata), Amina (La Sonnambula), Adina (L’ Elisir d’amore), Musetta (La Bohema), Marietta (Il Borgomastro di Saardam), Catherine (Pierre le Grand). Ze is ook actief in het Nederlands liedgenootschap (Vrienden van het Lied). Ze heeft haar rijke en tedere toon naar een breed scala van oratoriumrepertoire gebracht, van Vivaldi en Bach tot de werken van Arthure Honneger, William Walton, Will Todd, Louis Andriessen.
In seizoenen 2020/2022 stonden de debuutrollen van Gilda in “Rigoletto”, Liu in “Turandot”, Elvira in “I Puritani” en Lucia in “Lucia di Lammermoor” gepland. Maar vanwege de COVID-19-pandemie werden alle operavoorstellingen geannuleerd of uitgesteld naar het volgende seizoen. Maar vanwege het goede netwerk met toonaangevende Nederlandse ensembles was ze actief betrokken bij de productie voor de lokale tv- en streamingdiensten, waaronder:
H.Abrahamsen, “The Snow Queen”, Angel voice, Groot Omroepkoor & Radio Filharmonisch Orkest, dirigent Kent Nagano, NTR Zaterdag Matinee, 2022
A.Dvorák, Messa op.86, sopraan solo (Groot Omroepkoor, dirigent Peter Dijkstra), Live Concert HD, Avrotros Klassiek 2021
I.Stravinsky, Vier liederen W43a (voor sopraan, fluit, harp en gitaar), Live Concert HD, Avrotros Klassiek 2021
M.Reger, “Meinen Jesum lass ich nicht” Cantata voor sopraan, (Groot Omroepkoor, Ensemble uit het Radio Filharmonisch Orkest, dirigent Michael Gläser), Live Concert HD, Avrotros Klassiek 2021
M.Simons, City of the Soul, voor 8 solo zangers, (dirigent Peter Dijkstra) Nederlands Kamerkoor, HD-broadcast “Downtown Uptown” 2021
L.Berio, “Cries of London”, voor 8 solo zangers, (dirigent Peter Dijkstra) Nederlands Kamerkoor, HD-broadcast “Downtown Uptown” 2021
W.Walton, “The Twelve”, sopraan solo (Groot Omroepkoor, dirigent B.Goodson), NTR Zaterdag Matinee, 2020
L.Auerbach, “72 Demons”, sopraan solo, Nederlands Kamerkoor, dirigent Peter Dijkstra, 2020
In seizoen 2018/2019 debuteerde ze als Violetta Valery in “La Traviata” bij Opera Hogeland. In een recente productie van BarokOpera Amsterdam vertolkte ze de rollen van Catherine (“Pierre le Grand” van Gretry) en Mariette (“Il Borgomastro di Saardam” van Donizetti). In dat seizoen speelde ze ook Amina in “La Sonnambula” en Adina in “L’Elisir D’amore”. In mei 2019 was ze met het programma ”Reis van de poëzie” onderdeel van het Internationaal Liedfestival in Zeist. In de zomer van 2019 gaf ze recitals op Festival Rive Gauche en Festival les Operas d’ate de Dinard (Frankrijk). Ook werkte ze samen met de art director van IDF (International Documentary Filmfestival Amsterdam) aan de totstandkoming van de soundtrack naar de wereldpremière van de eerste film van Dziga Vertov.
In seizoen 2017-2018 debuteerde ze bij Opera Hogeland in de titelrol van Mimi in “La Boheme”. Later verscheen ze in de NTR ZaterdagMatinee als Un’ancella di Amelia in Verdi’s “Simon Boccanegra” met het Radio Filharmonisch Orkest onder James Gaffigan en als een van de kleine solisten in J.Widmanns opera “Babylon” (dirigent Markus Stenz, NTR Zaterdag Matinee). Hoogtepunten van de seizoenen 2016-2017 zijn het debuut als Nedda in “I Pagliacci” van Leoncavallo bij Opera Hogeland. Solo in nieuw werk van Frangis Ali-Zadeh en Djuro Zivkovic? met Concertgebouworkest en Omroepkoor olv Martyn Brabbins. In 2016 was ze sopraansolist in de Nederlandse première van ‘Requiem’ en ‘Te Deum’ van Will Todd.
Bauwien Van Der Meer
SopraanBauwien van der Meer studeerde aan het Koninklijk Conservatorium bij Sasja Hunnego, die haar nog steeds coacht. Daarnaast neemt Bauwien les bij Gemma Visser. Haar Master’s haalde ze aan de Nieuwe Opera Akademie. Voor deelname aan de postmasteropleiding van het VocaalLAB kreeg ze een beurs van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Bauwien van der Meer volgde masterclasses bij onder meer Claron McFadden, Barbara Hannigan, Olaf Bär, Jard van Nes en Rudolf Jansen.
Bauwien van der Meer zingt vooral veel hedendaagse muziek en met name muziektheater en opera, in binnen- en buitenland: In het Holland Festival 2011 zong zij de titelrol in The Cricket Recovers van Richard Ayres in een regie van Pierre Audi met het Asko/Schoenberg ensemble onder leiding van Etienne Siebens. Op de Ruhrtriënnale van 2009 (Willy Decker intendant) zong ze in Autland van Sergej Newski de rol van Klara; ze vertolkte een hoofdrol (Bärin) in de première van de opera Colourful Penis van Maria de Alvear op het Dresden Festival of Contemporary Music met ensemble Klangart (2008). Ter ere van zijn zeventigste verjaardag zong ze in Louis Andriessens De Staat met het Nederlands Blazers Ensemble tijdens de BBC Proms in de Royal Albert Hall (2009). Zij zong ook enige premières van werken van Daan Manneke. Schönbergs Pierrot Lunaire voerde ze onlangs uit met Ensemble 88. Deze uitvoering is te beluisteren op youtube. Maar ook zingt zij samen met het vocaal kwartet Quatre Bouches het concert- en oratoriumrepertoire.
Arleen van Wijland
SopraanSopraan Arleen van Wijland behaalde in 2001 haar diploma klassiek solozang aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag waar zij werd gecoacht door Maria Acda. Ze volgde lessen en masterclasses bij o.a. Diane Forlano, Barbara Pearson, Lucienne Bouwman en Meinard Kraak.
Na haar opleiding heeft Arleen veel in professionele koren en ensembles gezongen. Ze maakt deel uit van Bachkoor Holland en het koor van de Nationale Reisopera en werkt met dirigenten als Roy Goodman, Jan Willem de Vriend en Gijs Leenaars.
Van daaruit heeft ze zich verder ontwikkelt als solist en wordt ze regelmatig gevraagd in het oratoriumvak bij verschillende koren en orkesten. Zo trad ze meerdere keren op als solist in samenwerking met het Concertgebouw Kamerorkest en het Holland Symfonie Orkest. Ook soleerde ze o.a. met The Bach Choir of the Netherlands in de Matthäus Passion van Bach en het Requiem van Mozart, met Toonkunstkoor Hilversum zong ze o.a. The Armed Man (a mass for peace) van Jenkins en Messiah van Handel en met het Nieuwegeins Kamerkoor het Magnificat van Rutter.
Ook in de meer intieme setting van de kamermuziek is Arleen actief. Ze verzorgt liedrecitals samen pianist Charlie Bo Meijering en ze maakt deel uit van het Bernini ensemble (sopraan, mezzosopraan, (kist-)orgel en cello). Het Bernini ensemble focust zich op prachtige Italiaanse Barok muziek en geeft kamermuziekconcerten door heel Nederland.
Contact formulier
Fanny Alofs
Alt-mezzoDe Nederlandse alt/mezzosopraan Fanny Alofs begon als jazz-zangeres, maar maakte de omslag naar klassieke zang. Na het cum laude afronden van haar bachelor zangopleiding aan het Koninklijk Conservatorium (2006) en master aan het Conservatorium van Amsterdam (2009) volgde ze een tweejarig leer/werktraject bij Silbersee, om zich te specialiseren in hedendaags-klassiek vocaal repertoire. Hiervoor ontving zij een Prins Bernhard Cultuurfonds Beurs, en het Margrit Widlung Stipendium, tweejaarlijks uitgereikt aan een jonge zangeres met een sterke podiumpresentatie.
Iniddels heeft zij een veelzijdige concertpraktijk in binnen- en buiteland opgebouwd, en zingt op podia van Carnegie Hall tot Istanbul Music Festival, met veel moderne of non-westerse werken van bijvoorbeel Karl Jenkins, Stravinsky, Andriessen, Saariaho, Glass of Berio, afgewisseld met soli in traditionele oratoria en concertwerken van Bach, Mozart, Satie etc. Met enige (on)regelmaat maakt zij solo-performances, maar zij treedt vooral op met ensembles als Asko|Schönberg Ensemble, BBC Symphony Orchestra, Residentie Orkest, Clazz Music, Instant Composers’ Pool, Nederlands Kamerkoor en vele andere groepen, waarbij af en toe uitstapjes naar de jazz voorbij komen. Ook geeft zij duo-optredens met claveciniste Goska Isphording en is zij vaste zangeres en directeur van Lunatree, kamermuziekensemble dat zich toelegt op minimal music, en daarnaast hedendaags klassiek koppelt aan rock en ambient music.
Fanny maakt graag en veel muziektheater, onder meer bij De Nationale Opera, Rotterdamse Operadagen, Muziektheater Transparant, LOD, Toneelhuis, KamerOperaHuis, De Veenfabriek, Holland Festival, Theater Sonnevanck, November Music Festival, Boulevard, Festival Karavaan en de Ruhrtriënnale. Eén van de leukste aspecten van modern repertoire vindt ze de persoonlijke samenwerking met componisten van nu. Zo werkte ze met enkele groten, bijvoorbeeld met componist Steve Reich aan zijn werk Tehillim, met Louis Andriessen aan zijn orkestwerk De Stijl en met Georges Aperghis aan zijn multimediaspektakel Machinations. Met regelmaat schrijven componisten nieuw werk voor haar, soms ook gebruikmakend van haar vaardigheden als improviserend jazz-musicus.