Het impresariaat Kox Vocaal behartigt de belangen tussen opdrachtgever en vocalist bij uw muzikale uitvoeringen.
Lauren Armishaw
SopraanSopraan Lauren Armishaw (1978) is geboren in Nieuw Zeeland. Daar is zij afgestudeerd in zowel zang als wiskunde aan de Victoria Universiteit in Wellington. In 2002 verhuisde ze naar Nederland. Ze studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ze lessen volgde bij Rita Dams, Jill Feldman en Michael Chance. In 2007 behaalde zij cum laude haar Master’s diploma in oude muziek.
Lauren is een veel gevraagde soliste voor zowel barok- als klassieke muziek. Naast werken van Händel, Bach, Monteverdi, Mozart en Haydn, zingt zij ook regelmatig werken van minder bekende componisten (bijv. Maria Dolorata van Leonardo Vinci en La Maddalena a piedi di Cristo van Giovanni Bononcini).
Als soliste trad ze op met o.a. Les Muffatti (België), L’Arpeggiata (Frankrijk) en De Nederlandse Bachvereniging. Ze werkte samen met dirigenten als Christina Pluhar, Peter van Heyghen, Jos van Veldhoven, Rinaldo Alessandrini en Sigiswald Kuijken. In 2012 reisde ze twee keer naar Nieuw Zeeland, voor concerten met NZBarok en Auckland Choral Society. In 2013 maakt Lauren haar debuut in Het Concertgebouw met Amsterdams Gemengd Koor, heeft ze concerten en een CD productie met Gesualdo Consort o.l.v. Harry van der Kamp en zingt ze samen met sopraan Zsuzsi Toth en de Nederlandse Bachvereniging een duet programma, Duo Seraphim.
Lauren treedt regelmatig op met haar eigen trio Lacrime Amorose (sopraan/ barokharp/ theorbe) en deJongdeJong+ (harmoniums/vocalisten) met wie ze recentelijk twee CD’s heeft uitgebracht: Folksong en Carols.
Als specialiste in oude opera’s vertolkte ze diverse rollen, zoals Laodice in Siroe (Händel), Susanna in Nozze di Figaro (Mozart), Venere in Ercole Amante (Cavalli) en Amor Celeste in La Maddalena a piedi di Cristo (Bononcini).
In 2008 was ze finaliste in zowel de Internationale Musica Sacra Concours in Rome als het Internationale Canto Barocco Concours in Napels. Ze was één van de Laureaten van de Nederlandse Vocalisten Presentatie 2009. Zij zong op het Roma Festival Barocco, het Händel Festival te Karlsruhe, het beroemde Tanglewood Festival in Amerika en bij Oude Muziek Festivals in Utrecht, België, Frankrijk en Spanje.
Daniella Buijck
Alt-mezzoDe Alt-mezzo Daniëlla Buijck, oorspronkelijk afkomstig uit Zeeuws-Vlaanderen, studeerde Nederlands recht alvorens zij haar klassieke zangopleiding begon. In juni 2009 studeerde zij af bij Hanneke Kaasschieter en Xenia Meijer aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Tijdens haar opleiding ontving ze interpretatielessen van Frans Fiselier en masterclasses van Charlotte Margiono, Jard van Nes en Alexander Oliver. Daarnaast ontving zij dramalessen van Veerle van Hecke en Marc Krone. Momenteel wordt zij gecoacht door Xenia Meijer en Jard van Nes.
Daniëlla heeft zich tijdens haar opleiding breed georiënteerd op de verschillende terreinen binnen de klassieke muziek en ook nu blijft haar interesse veelzijdig. Zij is solistisch actief op het gebied van zowel oratorium, opera als lied. Daarnaast zingt zij als freelancer regelmatig in de ensembles van het Groot omroepkoor en het koor van de Nationale reisopera en is zij ook aangenomen in het ensemble van De Nederlandse Opera. Ze heeft een grote voorliefde voor acteren en voor literatuur en zij betrekt de luisteraar daarom erg graag bij de verhalen achter de muziek.
Op oratoriumgebied zingt zij onder andere de altsolo’s in het Weihnachtsoratorium en in de Mattheus en Johannes Passie van Bach, het Magnificat en het Gloria van Vivaldi, The Messiah, The Coronation Anthems, het Te deum laudamus en het Dixit Dominus van Händel, het Oratorio de Noël van Saint-Saëns, de Petite Messe Solennelle van Rossini, de Alt-rhapsody van Brahms, het Requiem, de Krönungsmesse en de Vesperae Solennes de Confessore van Mozart, het Laudate Sion van Mendelssohn en het Stabat Mater van Pergolesi, Bononcini en Jenkins.
In het operagenre zong zij de rol van Madame Flora in de opera The Medium van Menotti, onder regie van Jeroen Lopes Cardozo, de rol van Annina in La Traviata van Verdi en de rol van Madame de Croissy in Dialogues des Carmélites van Poulenc, onder regie van Marc Krone. Op het gebied van experimenteel theater was ze te zien in de absurdistische opera Stormval van Productiehuis Brabant op verschillende festivals, onder regie van Peerke Malschaert. Op operettegebied zong zij bij de Internationale opera producties tijdens theatertours in Bulgarije, Oekraïne, Nederland, België en Luxemburg de rol van Mirabella in Der Zigeunerbaron van Strauss en de rol van Olga in Die Lustige Witwe van Lehar.
Tenslotte vormt Daniëlla met de sopraan Kathelijn van Dongen het Duo D’anca en samen verzorgen zij concerten en recitals voor verschillende gelegenheden en met diverse thema’s. Voor meer informatie over Daniëlla en over haar agenda alsmede voor luisterfragmenten kunt u kijken op haar website: www.daniellabuijck.nl.
Marieke Koster
MezzosopraanDe Nederlandse mezzosopraan Marieke Koster studeerde zang Uitvoerend Musicus en opera aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam en aan de Royal Scottish Academy of Music in Glasgow.
Op haar operarepertoire staan titelrollen als Semiramis van C. Destouche, Iphigenie en Tauride van Gluck en Phaedra van Britten. Zij zong de klassieke rollen van Ottone( Monteverdi’s L’incoronazione di Poppea), Agnese( Bellini’s Beatrice di Tenda), Adalgisa( Bellini’s Norma), en Lay Sister( Puccini’s Suor Angelica). In het moderne operarepertoire zong zij Mrs. Nolan( Menotti’s The Medium), de verschrikkelijke General Han Chueh( Judith Weir’s A night at the Chinese Opera) en La Mère d’Iseut( Frank Martin, Onafhankelijk Toneel, Domestica). Bij Opera Zuid zong zij La reine Clementine( Offenbach, Barbe Bleu), De Buurvrouw in Mavra
( Stravinsky) en de derde Dame in de Zauberflöte van Mozart.
Pablo Gregorian
TenorDe Armeens-Nederlandse tenor Pablo Gregorian is zowel solist als ensemblezanger en heeft een breed repertoire in zowel oratorium, opera als lied. Na het behalen van zijn masterdiploma’s in Theoretische Natuurkunde en Geofysica aan de Universiteit Utrecht, studeerde hij zang aan de Oude Muziekafdeling van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Op dit moment rondt hij de masteropleiding zang af op CODARTS te Rotterdam bij Marcel Reijans.
Als solist zong Pablo Gregorian onder andere met het Apollo Ensemble, met leden van het Koninklijk Concertgebouworkest en in een aantal volledig geënsceneerde barokopera’s onder leiding van Michael Chance. Als liedzanger was hij te horen op het Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog. Ook vormt hij een duo met (forte)pianiste, klaveciniste en barokharpiste Henriëtte Wirth. Hiernaast is hij als ensemblezanger verbonden aan de Nederlandse Bachvereniging.
Volgend seizoen is Pablo Gregorian te horen als Alessandro in een semi-concertante uitvoering van Mozart’s opera Il rè pastore door Domestica Rotterdam. Daarnaast zingt hij in The Apocalyps: the opera that Bach never wrote, een samenwerking van OPERA2DAY en de Nederlandse Bachvereniging. Met pianiste Henriëtte Wirth staan uitvoeringen van die Schöne Müllerin van Schubert op het programma. Ook soleert hij bij het Apollo Ensemble in het oratorium Esther van Händel en zingt hij als ensemblelid bij de Nederlandse Bachvereniging in de zaterdagmatinee van het Concertgebouw met Graun’s der Tod Jesu.
Wendy Roobol
SopraanDe Nederlandse sopraan Wendy Roobol studeerde zang bij Sasja Hunnego en Rita Dams. In mei 2004 studeerde zij af aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Tijdens haar Masterstudie aan De Nieuwe Opera Academie (DNOA), die zij succesvol afsloot in juni 2006, specialiseerde zij zich in opera en werd zij o.a. gecoacht door Alexander Oliver. Wendy’s huidige coach is Jard van Nes. Masterclasses volgde Wendy onder meer bij Elly Ameling, Rudolf Jansen, François Leroux, Kenneth Montogommery, Ann Murray, Patricia Mc Mahon, Mark Tucker, Michael Chance en Jill Feldman.
In november 2009 was Wendy laureaat bij het Presentatieconcert van de Stichting Nationale Vocalisten-presentatie.
Wendy is een veelzijdige zangeres. Door haar soepele, heldere en warme geluid leent haar stem zich voor repertoire dat zich uitstrekt van vroege barok tot moderne muziek in zowel het opera- als het oratoriumgenre.
Zo zong zij de afgelopen jaren operarollen als Belinda & 1st Witch (Dido and Aeneas), Susanna (Le Nozze di Figaro), Helena (A Midsummernights’ Dream), Oberto (Alcina), Lucinda (Don Chisciotte in Sierra Morena) en Geraldine (A Hand of Bridge). Bijzondere faam verkreeg Wendy met diverse hoofdrollen in de cyclus Purcell on Stage van Barokopera Amsterdam in regies van David Prins. Zowel King Arthur als A Tempest maakten een zeer succesvolle tournee langs de Nederlandse en Franse theaters en concertzalen. Ook het semi-geënsceneerde concert Purcell Gala trok in binnen- en buitenland volle zalen, met als hoogtepunt het Zondagochtendconcert in Het Concertgebouw.
Als concertzangeres was Wendy te horen in grote oratoria van Bach, Händel, Haydn, Mozart, Mendelssohn, Rossini en Vivaldi. Ze zong daarnaast ook minder bekende werken van Britten, Graun, Jenkins, Lotti, Monteverdi, Orff, Pärt, Pergolesi, Reich, Rutter, Wagenaar en van Franse barokcomponisten als Charpentier, Delalande, Durante en Gilles. Ze werkte met ensembles als het Residentieorkest, het Promenadeorkest, RBO Symfonia, Concerto Rotterdam en het Nederlands Bach Ensemble. Ze soleerde onder dirigenten als Jaap van Zweden, Reinbert de Leeuw, Richard Egarr, Jos van Veldhoven, Lucas Vis, Daan Manneke, Maria van Nieukerken, Gilles Michels, Krijn Koetsveld en Ed Spanjaard.
Verder zong zij diverse malen in de 4e symfonie van Mahler, Das Himmlische Leben.
Wendy verleende haar medewerking aan diverse CD- en radio-opnames. Ze zong de rol van Papagena en Tweede Dame in een Nederlandse versie van Die Zauberflöte van Mozart (Briljant Classics). Ook is zij te beluisteren op een live concertregistratie van het Metropole Orkest o.l.v. Vince Mendoza met filmmuziek van Ennio Morricone, waarop ze de titelsong uit de film Once Upon a Time in the West zingt. Deze opname werd onlangs op CD uitgebracht.
Kamermuziek neemt een speciale plek in binnen Wendy’s carrière. Ze vormt een duo met luitiste Elly van Munster en met pianiste Eke Simons. Met alt/mezzo Carina Vinke brengt ze programma’s met operaduetten en aria’s in een theatrale context en ze is de vaste zangeres van het Barokensemble Connection 1700.