Charlotte Janssen

Contact opnemen

Sopraan Charlotte Janssen startte in 2008 de opleiding Klassiek Solozang bij Xenia Meijer aan het Fontys Conservatorium te Tilburg. In 2014 studeerde ze cum laude af aan Dutch National Opera Academy te Amsterdam en Den Haag bij o.a. Peter Nilsson en Ira Siff. Ze volgde masterclasses en lessen bij Rudolf Jansen, Dennis O’Neill, Patricia MacMahon, Nelly Miricioiu en Dame Kiri Te Kanawa.

In 2013 nam zij deel aan de IVC Wagner Academy in ‘s-Hertogenbosch, waar ze werkte met Nadine Secunde en Wolfgang Brendel. Voor de zomer van 2015 is haar het prestigieuze Stipendium voor de Bayreuther Festspiele toegekend door het Wagnergenootschap Nederland.

Als soliste verleende zij medewerking aan oratoria als Johannes-passion van Bach, Petite Messe Solennelle van Rossini, Requiem van Verdi en Stabat mater van Dvorak in binnen- en buitenland. Ook zong ze in o.a. het Concertgebouw in Amsterdam de sopraansolo in de 4e symfonie van Mahler en orkestliederen van Schönberg onder leiding van Libia Hernandez.

Charlotte is regelmatig te gast in programma’s op radio en televisie. Zo was zij te zien in “De tiende van Tijl”,“Maestro Jules onthult” en “Podium Witteman”, te beluisteren in o.a. Opium en Podium op Radio4 en sprak zij de rol van Fanny in het vrij onbekende werk “Intermezzo” van Strauss in de Zaterdagmatinee, dat live op Radio4 werd uitgezonden.

Samen met Arthur Jussen vertolkte zij Schubertliederen op recitals in 2015 en 2016.

Met pianist Mark van Nispen verzorgt zij regelmatig liedrecitals. Samen speelden zij liederen van componisten als Brahms, Schumann, Rachmaninov, Strauss, Duparc, Strauss en Copland. Ze behaalden de finale van het Musico-Liedconcours te Amsterdam (2011) en wonnen in de finale van ‘De Toonzaal chamber music contest’ te Den Bosch de publieksprijs (2012).

Op haar opera repertoire staan rollen als Female chorus in The rape of Lucretia van Britten (regie van Timothy Nelson), Marcellina in Le nozze di Figaro (regie van Floris Visser en Alexander Oliver en onder leiding van Richard Egarr), Fiordiligi in Cosi fan tutte (onder leiding van Antony Hermus met het Residentieorkest en in regie van Lotte de Beer) en Silvia Lombardi in Die stumme Serenade van Korngold (onder leiding van Etienne Siebens). Ook voerde scènes uit van de titelrol in Anna Bolena van Donizetti en 1e Dame uit Die Zauberflöte. Het afgelopen jaar heeft ze zich toegelegd op groter repertoire en zong ze Santuzza in Cavalleria Rusticana van Mascagni en Abigaille uit Nabucco van Verdi.