over Joris van Baar
Bas-bariton Joris van Baar (1996) wordt geprezen om zijn vertolkingen in repertoire van oude muziek tot de 21e eeuw. Over zijn Christus (Matthäus-Passion) schreef Dagblad van het Noorden: “het was de vleesgeworden kwetsbaarheid”.
Hij beleefde recent zijn roldebuut als Hobson (Peter Grimes) en Figaro (Le Nozze di Figaro). Eerdere rollen zijn Aeneas (Dido & Aeneas), Lorenzo (I Capuleti e i Montecchi) en Publio in (La Clemenza di Tito). Bij Holland Opera maakte hij deel uit van het openluchtspektakel King Lear (G. Verdi & F. Merkies) en in de zomer van 2022 Divorce of Figaro (W.A. Mozart & N. Idelenburg).
Als liedzanger was hij te horen bij Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog, Jonge Grote Zangers en op radio en televisie bij Opium, NTR Podium en Podium Witteman. Hij verdiept zich verder in het genre door masterclasses met Dr. Bretton Brown, Jeff Cohen, Simon Keenlyside, Bejun Mehta, Jard van Nes en met Thomas Quasthoff in het Concertgebouw, Amsterdam. Hoogtepunten in zijn oratorium-repertoire zijn een door Dame Emma Kirkby begeleide uitvoering van Messiah (G.F. Handel), een volledig geënsceneerde Johannes-Passion (J.S. Bach) en de oorspronkelijke kamerorkestversie van het Requiem (G. Fauré).
Hij begon zijn studie in Tilburg, richting muziektheater. Daarna studeerde hij verder aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij in 2021 zijn masterdiploma met onderscheiding behaalde.