Over Rick Zwart
Nadat hij op de middelbare school zijn grote liefde voor muziek en theater ontdekte, startte de Brits-Nederlandse bariton Rick Zwart, zijn zangstudie aan het Conservatorium van Amsterdam bij Pierre Mak. Hier ontwikkelde hij zichzelf als klassiek musicus en was hij, tijdens de bacheloropleiding, meerdere malen te gast in producties van de ‘Dutch National Opera Academy’, evenals voormalig ‘Opera Studio Nederland’. Hij mocht rollen spelen als Figaro (Le nozze di Figaro – Mozart), Don Alfonso (Cosí fan tutte – Mozart), Publio (La clemenza di Tito – Mozart), Superintendant Budd (Albert Herring – Britten) en Filiberto (Il signor Bruschino – Rossini).
Naast al het theatrale geweld ontwikkelde hij zich in Amsterdam ook als oratoriumzanger en was in een vroeg stadium al als solist te beluisteren in uiteenlopende oratoria, waaronder, veelvuldig, in de passies van J.S. Bach.
Regelmatig bezoekt hij de bariton Tom Krause in zowel Salzburg als Hamburg, welke, – tot op de dag van vandaag, – zowel op als naast het podium, een blijvende inspiratie voor hem is.
Na het behalen van zijn bachelordiploma kon Rick de lokroep van zijn moederland niet weerstaan. Hij vertrok naar Londen om zijn vocale studie voort te zetten bij Robert Dean aan de Guildhall School of Music & Drama. In en om Londen was hij te horen in diverse concerten en oratoria en dompelde zich onder in de Britse muziekcultuur. Hij werd onderdeel van Guildhall’s prestigieuze opera opleiding en mocht, naast een overvloed aan scènewerk, rollen vertolken als The Duke (The Cunning Peasant – Dvorák), Eustachio (I pazzi per progetto – Donizetti) en Der Landarzt (Ein Landarzt – Hans Werner Henze) en was hij under study Gepetto (The Adventures of Pinocchio – Jonathan Dove) en Il Conte (Francesca di Foix – Donizetti).
Als ‘Samling Scholar’ mocht hij masterclasses volgen bij Sir Thomas Allen, Patricia MacMahon en Roger Vignoles, volgde liedklassen bij Graham Johnson, Eugene Asti en was onderdeel van de ‘dramatised poetry’ groep van Iain Burnside. In 2016 maakte hij zijn debuut bij de Royal Opera House in Massenet’s ‘Werther’ onder leiding van Antonio Pappano.
Na vier jaren in ‘The Big Smoke’ en als verse Master of Music en Master of Performance (met onderscheiding) keerde Rick terug naar het vaderland en vestigde zich weer in Amsterdam. Van hieruit werkt hij nu als breed inzetbare bariton met een voorliefde voor nieuwe (klassieke) muziek, oratorium en muziektheater.
Naast zijn werkzaamheden als klassiek musicus, ontwikkelt hij zich tegenwoordig ook in de lichtere zang- en muziektheatertechnieken. Dit doet hij onder begeleiding van Edward Hoepelman en Ivar Constenoble aan het Fontys Conservatorium Tilburg.