• Zoeken op trefwoord

Over Sven Weyens

Bas-bariton Sven Weyens begon zijn studie cello op tienjarige leeftijd bij Frieda Celis. Daarna studeerde hij verder bij Jaap Kruithof, Hans Mannes, France Springuel, Jeroen Reuling en Marcio Carneiro. Hij volgde masterclasses bij Francois Guy, Wolfgang Laufer, Valentin Erben and Thomas Kakuschka (Alban Berg quartet). Sinds 2004 is hij vast lid van het Residentieorkest (The Hague Philharmonic). Naast zijn orkestwerk specialiseerde Sven zich in kamermuziek. Hij trad onder andere op met het Josef Aschtak Trio, waarmee hij door Portugal en de Verenigde Staten toerde.

Al van kinds af aan ontwikkelde Sven Weyens ook een grote passie voor klassieke zang. Tijdens zijn studie cello volgde hij reeds klassieke zang als bijvak.  Zijn leerkracht raadde hem aan nooit te stoppen met zingen, hem wijzende op zijn prachtige stem. Het Residentieorkest gaf hem meermaals de kans om op te treden in hun  kamermuziekserie als bas-bariton.

In 2014 begon hij een Master’s Degree klassieke zang in het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Sasja Hunnego. Hij studeerde af in 2016 met grote onderscheiding. Momenteel wordt hij gecoacht door Marion van den Akker.

Sven Weyens treedt regelmatig op als bas-bariton in binnen- en buitenland. Zijn stem leent zich voor zeer uiteenlopend repertoire, van Bach en Mozart tot Kurt Weill. Zo zong hij onder andere in Othmar Schoeck’s ‘Vom Fischer und seiner Frau’; Samuel Barber’s ‘Dover Beach’ (uitgevoerd live voor de Nederlandse klassieke Radio NPO4); Bartolo in Mozart’s ‘Le nozze di Figaro’ en Don Alfonso in ‘Cosi fan Tutte’; Mozes in CPE Bach’s ‘Israeliten in der Wüste’; de arias en Christus van J.S. Bach’s Mattheus en Johannes Passionen; de rol van Bobby in Kurt Weill’s “Mahagonny Songspiel’ geregisseerd door Jiří Menzel (Martinů Festtage Luzern); en Schubert’s Schöne Müllerin’ en ‘Winterreise’.