Het impresariaat Kox Vocaal behartigt de belangen tussen opdrachtgever en vocalist bij uw muzikale uitvoeringen.
Willem De Vries
BaritonBariton Willem de Vries studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig. Daarna volgde hij lessen bij Dietrich Fischer-Dieskau, Thomas Quasthoff, Graham Johnson, Jard van Nes, Rudolf Jansen, Udo Reinemann en Maarten Koningsberger.
De Vries is een veelgevraagd oratoriumzanger. Daarnaast zong hij vele operarollen in produkties van Barok Opera Amsterdam, Opera op Zak, het Grachtenfestival Amsterdam, Opera Trionfo, de Opera Studio van Amsterdam, het Zomer Opera Festival in Alden Biesen (België) en Opera Zuid.
Willem werkte mee aan een serie educatieve concerten van de Magische Muziekfabriek in samenwerking met Het Residentie Orkest en Het Radio Filharmonisch Orkest. Meer concerten met Willem als zanger en presentator geproduceerd door Tivoli Leidsche Rijn en de TROS waren een groot succes. Het betrof een serie concerten met de medewerking van Het Groot Omroepkoor, de TROS en de NTR, “Meneer Gijs wil een prijs”.
In april 2019 volgde een herneming van de speciaal voor het Concertgebouw gecomponeerde theaterstuk “Waterwerken” van Bob Zimmerman. In 2020 zou Willem de titelrol vertolken in Don Giovanni van Mozartin een produktie van Opera Compact. Tijdens het Prinsengrachtconcert in 2021 in Amsterdam was Willem één van de vocale solisten.
Willem de Vries is presentator van de zondagmiddageditie van De Muziekfabriek op NPO Klassiek. Dit is een dagelijks AVROTROS radioprogramma met vooral veel klassieke muziek.
Seil Kim
Tenor“nobel, warm en meesterlijk gecontroleerde stem” – Der Landbote, Switzerland
“intelligent zingende tenor”- Brabants Dagblad, Netherlands,
“absolute heldere dictie, grote muzikaliteit, kortom een kwaliteitsstem”, KS Thomas Quasthoff
Door de Arts Council Korea werd hij een leidend koreaans artiest genoemd. Tenor Seil Kim heeft een zeer breed repertoire opgebouwd zowel op gebied van opera, als concert en oratorium, maar ook het liedrepertoire reikt van barok tot modern, waarin hij niet beperkt wordt door periode, genre of taal. Hij trad vaak op in Europa, Azie, zoals onder andere in het Concertgebouw Amsterdam, Festspielhaus in Baden-Baden, Musikverein in Wenen, Staatsoper in Berlijn, Tonhalle in Zürich, Händelfestival in Luzern, en Seoul Arts Center.
Seil Kim won diverse prijzen. Zo was hij winnaar van het Internationaal Schubert Concours in Osaka, hij won de tweede prijs bij het Maria Callas Concours in Athene, de derde prijs bij de competitie bij Thomas Quasthoff voor “Das Lied” in Berlijn. Verder won hij tweemaal de Zwitserse Migros Prize en ook tweemaal de Kiefer Hablitzel Price in Zwitserland. Bovendien ontving hij de Best Vocal Prize bij het Verbier Festival en de eerste prijs bij de Kiwanis Lied Duo Competition.
In 2010 ontving hij de prijs van de Vrienden van het Lied bij het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch.
Seil’s docenten waren o.a. Nicolai Gedda, Franco Corelli, Eric Tappy en Scot Weir.
Geboren in Seoul ontving hij het diploma van het Conservatorium die Santa Cecilia in Rome en een concertdiploma van het Conservatoire de Musique in Geneve. Vervolgens behaalde hij aan de Zurcher University of the Arts het solistendiploma als “Musiker”. Gedurende het seizoen 2007 – 2008 vervolgde Seil Kim zijn carrière als lid van de Nederlandse Opera Studio en werd hij zeer gewaardeerd bij het Ravinia Festival in the USA.
Onlangs gaf hij een succesvol liedrecital in Nederland en België, begeleid door pianist Rudolf Jansen.
Matthijs Mesdag
BaritonMatthijs Mesdag heeft een veelzijdige carrière als oratorium- en operazanger die hem bracht naar Duitsland, België, Frankrijk, Finland, Engeland en Japan.
Na te zijn afgestudeerd aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Margreet Honig, vervolgde Matthijs Mesdag zijn opleiding aan de ‘Britten Pears School for advanced musical studies’in Aldebburgh, GB, bij Diane Forlano, Sarah Walker en Anthony Rolfe Johnson. Momenteel wordt hij gecaoched door David Pittman Jennings te Parijs.
In het oratoriumvak heeft hij inmiddels ruimschoots zijn sporen verdiend. Hij zong reeds alle grote Bach-werken en veel Cantates, maar ook werken als de “five mystical songs” van Vaughan Williams of de “Polni Mse” van Martinu.
Tot de operarollen die hij uitvoerde behoren diverse wereld- of Nederlandse premieres zoals: Hans in Een Job van tijd van Wim de Ruiter, Avvocato in Un Re in Ascolto van Luciani Berio, Zoroartre in Semiramis van André Cardinal Destouches en Oskar Leeflang in Die Fahrradstandoper van Gustavo Trujillo. Ook zong hij de rol van Parmenione in L’Occasione fa il Ladro van Rossini.
Hij maakte deel uit van operaensembles in Tan Dun’s opera TEA in Tokyo en bij de Nederlandse Opera, Die Soldaten van Bernd Aloïs Zimmerman en RAAFF van Robin de Raaff, beide eveneens bij De Nederlandse Opera.
Hij maakte regelmatig deel uit van het ensemble ‘Music for awhile’ in Engeland o.l.v. Margaret Faultless, waarmee hij in Wiltshire (GB) de rol van Aeneas vertolkte in Dido and Aeneas van Purcell. Ook trad hij op met ‘Il teatro musicale Amsterdam’ o.l.v Frédérque Chauvet en ‘Ensemble 88’ o.l.v. René Gullikers. Sinds 2001 heeft hij een eigen ensemble met violiste Kati Debretzeni, celliste Cassandra Luckhard en clavecinist Vaughan Schlepp genaamd ‘Musica fino all’alba”.
Sinds de oprichting in 1992 maakt hij als ensemblezanger en solist deel uit van het ‘Amsterdam Baroque choir’ o.l.v. Ton Koopman. Met dit ensemble is hij op CD te beluisteren als bassolist in Mozart’s ‘Krönungsmesse’en ‘Vesperae Solennes de Confessore’.
Sinds 1994 verzorgt hij liederenrecitals voor de vereniging ‘Vrienden van het Lied’ in samenwerking met de pianist Vaughan Schlepp
Maria Fiselier
Alt-mezzoDe Nederlandse Mezzo – Sopraan Maria Fiselier is een gevestigde naam in Nederland en Europa, geroemd om haar “buitengewoon warme stem, beheerst met een subtiele fijngevoeligheid” Van 2016 tot 2022 maakt Maria deel uit van het ensemble van de “Komische Oper” in Berlijn, waar zij een breed scala aan rollen gezongen heeft in verschillende opera’s zoals Magdalene in Wagner’s “Die Meistersinger von Nürnberg”, Maddalena in Verdi’s “Rigoletto”, Zweite Dame in Mozart’s “Die Zauberflöte”, Emmy in Marschner’s “Der Vampyr”, Ottone in Monteverdi’s “L’Incoronazione di Poppea, Mercedes in Bizet’s “Carmen”, Olga in Tchaikovsky’s “Onegin”, Chava in Bock’s “Anatevka”, Brigitta in Korngold’s “Die Tote Stadt”, Paquette in Bernstein’s “Candide”, Oreste in Offenbachs “La Belle Heléne” en Princesse Clarice in Prokofiev’s “L’amour des Trois Oranges”. In 2021/22 zal zij in de Komische Oper Berlin nog te zien zijn in onder andere Offenbach’s “Orphée aux Enfers” als Diane en in Monteverdi’s “Orpheus” als Sylvia/Proserpina. Maria is ook werkzaam in diverse andere opera huizen. In 2019 was zij te zien in Hector Parra’s wereldpremière van “Les Bienveillantes” in de Vlaamse Opera en in 2017 maakte ze haar debuut bij het Grand Théâtre de Genève als Orest in “La Belle Héléne”. Maria zong ook rollen aan het Munt Theater in Brussel, als Zweite Magd in Strauss’s “Daphne”, als Alto in Wolfgang Rihm’s “Jakob Lenz” en als Mlle Dangeville in Cilea’s “Adriana Lecouvreur”. Bij de Nationale Opera in Amsterdam was ze te zien als Delia in Rossini’s “Il Viaggo a Reims” en Marscha in Tchaikovsky’s “Pique Dame”. Ze debuteerde in Barcelona’s Gran Teatro del Liceu als Die Zweite Dame in Mozart’s “Die Zauberflöte” en aan het Gärtnertplatz Theater zong zij haar eerste Dorabella in Mozart’s “Cosi Fan Tutte”. Haar eerste professionele opera debuut maakte Maria bij Opera Holland Park in Londen als Suzuki in Puccini’s “Madama Butterfly” en als Serena in Wolf-Ferarri’s “I gioielli della Madonna”. In het Concertgebouw Amsterdam was Maria te zien bij de Zaterdagmatinee als La Contessa di Ceprano in Verdi’s “Rigoletto” en als Kate Pinkerton in Puccini’s “Madama Butterfly”. Ze zong de rol van Carmen in Bizet’s “Carmen” in een concertante uitvoering tijdens het Miyazaki International Music Festival in Japan. Samen met het Ensemble Modern zong Maria de rol van Susie in Bernstein’s “A quiet Place” in het Konzerthaus Berlin en tijdens de Dresdner Musikfestspiele. Maria heeft naast de opera ook een grote liefde voor het oratorium. Op haar repertoire staan onder andere Duruflé’s “Requiem”, Vivaldi’s “Gloria”, Rossini’s “Petite Messe Solenelle” en “Stabat Mater”, Verdi’s “Requiem”, Bach’s “Matthäus Passion”, “Johannes Passion”, “Magnificat” en “Weihnachtsoratorium” en Händel’s “Messiah”. Maria werkte met verschillende internationale orkesten zoals het Rotterdam Philharmonisch Orkest, het Orkest van de 18e Eeuw, het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Concertgebouw Orkest. Ze zong met dirigenten als Kent Nagano, Mariss Janssons, Evelino Pidó, Henrik Nanasi, Jan Willem de Vriend en Jos van Veldhoven. Ook werd ze geregisseerd door internationale regisseurs waaronder Stefan Herheim, Robert Carsen, Andrea Breth, Barrie Kosky en Damiano Michieletto. In 2018 was Maria te zien in het Nederlandse Televisie programma “De Beste Zangers van Nederland”, een programma waar bekende zangers uit verschillende muziekstijlen bij elkaar komen om uit hun eigen genre te stappen en liedjes te zingen voor de ander. Maria heeft door dit programma meer bekendheid verworven en is regelmatig te zien op de Nederlandse televisie, waar ze verschillende kwaliteiten van zichzelf kan laten zien. Maria Fiselier studeerde in 2013 af aan het “Koninklijk conservatorium” te Den Haag met een onderscheiding voor “Artistry and integrity in performing”. Ook maakte ze deel uit van de “National Opera Studio” in Londen voor het seizoen 2012/13. Ze studeerde bij Sasja Hunnego, maar ontving haar eerste zanglessen van haar vader, Bariton Frans Fiselier. Ook nam zij deel aan masterclasses van Jard van Nes, Rudolf Jansen, Udo Reineman, Christa Ludwig en Joyce Didonato. In September 2012 won ze 6 prijzen tijdens het “Internationaal Vocalisten Concours” te Den Bosch, waaronder de “Vrienden van het Lied Recital prijs” en de “Young talent Award”.
Mattijs Van De Woerd
BaritonMattijs van de Woerd studeerde aan de conservatoria van Rotterdam en Amsterdam bij Sylvia Schlüter en Margreet Honig. In 2001 won Mattijs de Vriendenkrans (prijs van de Vereninging Vrienden van het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest). In 2003 werd hem de eerste prijs van de Wigmore Hall International Song Competition in Londen toegekend.
Mattijs van de Woerd trad onder andere op met de Nationale Opera, Nederlandse Reisopera, Opéra La Monnaie Brussel, Opéra Monte-Carlo, Koninklijk Concertgebouworkest, Nederlandse Bachvereniging, Los Angeles Philharmonic, Deutsches Symphonie Orchester Berlin, NHK Symphony Orchestra Tokyo, Orkest van de 18e Eeuw en met dirigenten Jaap van Zweden, Marc Albrecht, Herbert Blomstedt, Ed Spanjaard, Daniel Reuss, Tan Dun, Reinbert de Leeuw en Frans Brüggen. Zijn concertrepertoire reikt van Carissimi’s Jepthe en Brahms’ deutsches Requiem tot Brittens War Requiem en Stravinsky’s Threni. Op de operabühne was hij onder meer te horen als Papageno in Die Zauberflöte, de titelrol in Don Giovanni en Guglielmo in Così fan tutte (Mozart), Konrad Nachtigall in Die Meistersinger von Nürnberg (Wagner), Sid in Albert Herring (Britten), le Gendarme in Les Mamelles de Tirésias (Poulenc), Adario in Les Indes galantes (Rameau), Jonathan in Siren Song (Dove) en Pausole in Les aventures du Roi Pausole (Honegger). Daarnaast creëerde Mattijs rollen in nieuwe opera’s van Maarten Altena, Louis Andriessen, Micha Hamel, Willem Jeths, Misha Mengelberg, Martijn Padding, Jan van Vlijmen, Klaas de Vries en Peter-Jan Wagemans.
Mattijs is veelvuldig te beluisteren in liedrecitals; in 2011 en 2012 maakte hij samen met pianiste Shuann Chai recitaltoernees door China. Hij verleende zijn medewerking aan talrijke beeld- en geluidsopnames met muziek variërend van Bachs Johannes-Passion en Schuberts Winterreise tot Golgotha van Frank Martin en Ballade van de Gasfitter van Klaas ten Holt. Verder maakt Mattijs als zanger en arrangeur deel uit van het oude-lichte-muziekgezelschap Frommermann, en is hij aangesloten bij artiestencollectief Splendor Amsterdam.