• Zoeken op trefwoord

Berend Eijkhout

De Nederlandse bariton Berend Eijkhout (1989) studeert aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, bij Frans Fiselier en Gerda van Zelm. Daarnaast volgde hij lessen bij Frans Huijts, Johannette Zomer, Albert Bonnema en Michael Chance.

Berend verleent regelmatig zijn solistische medewerking aan concerten. Op zijn repertoire staan onder andere de missen in b-klein (Hohe Messe) en A-groot, Johannespassion, Weihnachtsoratorium en diverse cantates van Bach, de Requiems van Mozart en Fauré, Petite Messe Solennelle van Rossini en Messiah van Händel. Zijn debuut in Haydns Schöpfung was met het Orkest van de Achttiende Eeuw o.l.v. Marcus Creed. Ook werkte hij met dirigenten als Peter van Heyghen, Quentin Clare, Béni Csillag en Gilles Michels.

In de zomer van 2015 was Berend te horen als Figaro in de Barbier van Sevilla, bij het Franse Opéra Mosset. Hij is verbonden aan het nieuwe operagezelschap B.O.O.M!, waarmee hij Conte zingt in een verkorte versie van Le Nozze di Figaro. In het najaar van 2015 was hij understudy bij Opera2day voor de rol van Oom in de nieuw gecomponeerde opera Mariken in de tuin der Lusten, van Calliope Tsoupaki.

Lees meer
koxvocaal

David Greco

David Greco heeft zich als oratrium en opera zanger op de kaart gezet in Australie en Europa en dan speciaal in het barok en klassieke repertoire.
Sinds zijn debuut bij het Australian Brandenburg Orchestra in 2005 met werken van Händel en J.S.Bach, kreeg hij bekendheid als vertolker van de late Duitse barok.
Later dat jaar trad hij samen met Dame Emma Krikby als solist op.

Zijn solisitsch optreden zorgde ervoor dat hij met de beste ensembles in Australië kon optreden. Zo zong hij bij het Australian Chamber Orchestra o.l.v. Richard Tognette de Mis in C minor van Mozart en met het Sydney Symphony Orchestra La Rondine (Perichaud) van Puccini o.l.v. Gianluigi Gelmetti.
Na twee jaar verbonden te zijn geweest aan de Opera Australia, zong hij Die Zauberflöte (Papageno) en Le Nozze di Figaro (Antonio) bij de Pacific Opera in 2003.
Hij maakte zijn debuut op het Festival d’ Aix-en-Provence,(Frankrijk) in Alcest (Oracle) van Gluck met het Freiburg Barockorchester o.l.v. Ivor Bolton.

Gespecialiseerd in de Barok opera, gaf hem de gelegenheid om regelmatig met de Autralian Baroque opera company Pinchut Opera op te treden. Hij zong daar de rollen van Dardanus / Rameau, David & Johanthan/ Charpentier, L’Orfeo/ Monteverdi en Idomeneo/Mozart.
In 2009 zong hij tijdens zijn Italiaanse debuut aan het Teatro Comunale Modena in Agrippina (Pallente) van Händel.

Verder vocale training bracht hem naar Europa waar hij zijn studie opera en oude muziek bij de bas Peter Kooij en counter-tenor Michael Chance aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag voltooide.

In 2012 was hij te horen in de Elias / Mendelssohn en tijdens een tournee met de Johannes Passion van J.S. Bach o.l.v. Ton Koopman met het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir.

Lees meer
koxvocaal

Frank Dolphin Wong

De Nederlandse bariton Frank Dolphin Wong studeerde klassieke zang bij Udo Reinemann aan de conservatoria van Utrecht, Amsterdam en Den Haag, waar hij deel uitmaakte van de opera academie. Tegelijkertijd studeerde hij aan het “Conservatoire de Metz”, waar hij een 2-jarige cursus voor het Duitse lied afsloot met een “Premier Prix”. Hij volgde masterclasses bij o.a. Charlotte Margiono, Robert Loyd, Jard van Nes, Peter Elkus, Christian Papis en James McCray.

In 1999 debuteerde hij in Duitsland als Guglielmo in “Cosi fan tutte” (Mozart) aan de Hamburger Kammeroper (reprise in 2000 en 2001). Bovendien werd hij door het ZAV geselecteerd voor de jaarlijkse jong talent audities in Saarbrücken.
Zijn debuut in Het Muziektheater te Amsterdam maakte hij als solist in het Kurt Weill-Project (o.a.“Happy End”, “Lost in the stars” en “Berliner Requiem”) van het Nationaal Ballet, choreografie Krysztof Pastor, met het Nederlands Balletorkest o.l.v. Thierry Fischer.
In “Le Nozze di Figaro” (Mozart) vertolkte hij in 2003 Figaro met Nuovo Musiche o.l.v. Eric Lederhandler, regie Alain Sachs tijdens een tournee door Frankrijk en België. (reprise 2005 in Nederland)
Zijn oratorium repertoire omvat werken als “Carmina Burana” (Orff), de Requiems van Brahms, Fauré, Mozart en Dvorak, “The Messiah” (Händel), “Die Jahreszeiten” en “Die Schöpfung” (Haydn), “de Messa di Gloria” (Puccini) en de Christus partij in de Mattäus- en Johannespassion (Bach).

Van 2004 tot 2010 was hij als bariton solist verbonden aan het theater Hagen (Duitsland) waar hij diverse rollen vertolkte als Il Conte d’Almaviva in “Le Nozze di Figaro (Mozart), Nick Shadow in “The Rake’s Progress” (Strawinsky), Don Carlos in “La Forza del Destino” (Verdi) Scarpia in “Tosca” (Puccini) Rigoletto in “Rigoletto”(Verdi), Germont in “La Traviata” (Verdi) en nog vele andere partijen.

In 2006 werd hij in de ‘Kritiker Umfrage’ door twee journalisten uitgeroepen tot beste ‘Nachwuchssänger’ (jong talent) van Nordrhein Westfalen voor zijn vertolking van Orest in “Elektra” (Strauss). In 2009 is hij wederom gekozen, dit maal voor de vertolking van Stanley Kowalski in “A streetcar named desire” als ook voor de beste zanger van Nordrhein Westfalen voor de rol van Rigoletto uit de opera “Rigoletto”.

In 2011 zong hij o.a. de rol van Ping in de opera Turandot aan de Nationale Opera van Polen, Warschau en in Theater Hagen (Duitsland) Dr. Falke in “Die Fledermaus”, Schaunard in “La Bohème” en Peter in “Hänsel und Gretel” (Humperdinck). In Vredenburg Ezio in Atilla (Verdi), Don Carlo in Ernani (Verdi) en Carmina Burana van Orff.

Voor 2012 heeft hij diverse operaengagementen, maar ook zingt hij dit najaar in het Concertgebouw o.a. het Requiem Verdi en de Petite Messe Solennelle van Rossini.

Lees meer
koxvocaal

Frank Hermans

Frank Hermans weet met zijn warme baritonstem bruggen te bouwen. Zingen verhalen vertellen, de tekst tot leven brengen, mensen via de muziek voor de muziek winnen, dat is Franks doel.
Zelfs als mensen de taal van een lied of libretto niet verstaan, weet hij de essentie via zijn stem en expressie over te brengen op zijn toehoorders.

Zijn liefde voor zingen ontsprong in het World Youth Choir, waarmee hij tussen 1993 en 2001 de wereld bereisde. Op jonge leeftijd begon hij met zingen bij Hortus Musicus Religiosus in Bergen op Zoom, onder bezielende leiding van Hans Smout. Later studeerde hij zang en kerkelijk koorleider aan de Fontys Hogescholen in Tilburg. Sindsdien zoekt hij nog regelmatig coaching bij Paula de Wit, Peter Harrison en Meinard Kraak.
Frank zong als koorzanger bij het Gewandhaus Kammer Chor in Leipzig en Ensemble Lyrique. Met regelmaat zingt hij bij de Nederlandse Bach Vereniging en in 2010 maakte hij zijn debuut als Christus in de Matthäus-Passion van Bach in Brugge en Kortrijk en zong hij de Kindertotenlieder van Mahler in Grenoble, Lyon en Parijs. Sindsdien wordt hij regelmatig gevraagd voor Bachcantates en oratoria.
Ook verzorgt hij graag liedrecitals.

Naast zijn podiumwerk is Frank actief op Factorium in Tilburg waar hij zanglessen verzorgt en koren coacht. Ook heeft Frank een privépraktijk en is hij regelmatig in Zuid-Amerika waar hij concerteert en masterclasses geeft.
Met Frans van Tuijl bracht hij twee CD’s uit met liedrepertoire en in 2012 verscheen zijn nieuwste CD met Lies Colman: ‘C’est l’extase langoureuse…’

Lees meer
koxvocaal

Frans Kokkelmans

Frans Kokkelmans (geboren te Eys-Wittem) komt uit een muzikaal gezin en kreeg zo een voorliefde voor klassieke muziek meegegeven. Frans beschikt over een soepele stem met een breed bereik. Die souplesse dankt hij aan het feit, dat hij vanaf zijn 10de jaar het hele Gregoriaanse repertoire heeft leren kennen en zingen. Frans was dirigent bij diverse koren van verschillende aard.

Frans Kokkelmans studeerde aan het Conservatorium van Maastricht bij professor Mya Besselink en behaalde de diploma’s:
– schoolmuziek
– solozang Docerend en Uitvoerend musicus
– Akte voor Operazang
Frans Kokkelmans volgde daarnaast privé-lessen bij: M.Röhrich Hülskötter, H.Branisteanu, John Bröcheler en Professor Baird.

In 1986 nam hij deel aan een cursus barokmuziek gegeven door Lode Devos te Karlsruhe.
Na zijn studie werkte hij 6 jaar aan het “Stadttheater Aachen” alwaar zijn stem zich verder goed kon ontwikkelen. Tegelijkertijd was hij assistent van Mya Besselink gedurende 2 jaar en een jaar later werd hem aan het Conservatorium van Maastricht, een baan aangeboden als Hoofdvakdocent Klassieke Solozang.

Frans Kokkelmans zelf is naast zijn taak als kennisoverdrager aan jong klassiek zangtalent ook actief als Opera, oratorium, concert- zanger.
Frans Kokkelmans vertolkte reeds diverse personages in Opera`s.

Frans Kokkelmans treedt met enige regelmaat op in diverse producties bij Opera- Zuid (Maastricht) en bij Zomer- opera Alden Biesen (B).
In 2003 zong hij de hoofdrol in de Opera “Ibn Sina” gecomponeerd door Michiel Borstlap, waarvan de grootse wereldpremiere was in Quatar.

Frans Kokkelmans is een door heel Europa veel gevraagde solist in diverse oratorium-werken.
Frans Kokkelmans werkte in zijn loopbaan als opera, oratorium en concertzanger samen met diverse regisseurs waaronder; Günther Roth, Willy Decker, Karl v.d.Plas, Jean Francois Boucher, Peter ten Nuyl, Elmar Ottenthal, Wedekind, Leo Decker, Günther Schneider, Siemsen, Marcel Sijm, Sandrina Anglade, Olivier Tambosi, Schmechov, Richard Jones, Christopher Alden, Keith Warner, Stephen Lawless, Mike Ashman, Jetske Mijnssen.

Ook werkte samen met vele dirigenten waaronder; Stefan Lano, Bruce Ferden, Jan Stulen, Jacques van Steen, Martin Merry, Anton Kersjes, Fernand Terby, Lode Devos, Berthold Botzet, Thomas Honickel, René Verhoeff, Wolfgang Trommer, Raymond Janssen, Daniel Reuss, Eduard Rasquin, Daan Admiraal, Ed Spanjaard, Jos Vermunt, Charles de Wolff, Winfried Maczewsky, Jean Luc Tingaud, Ivan anguélov, Aldert Vermeulen, Peter Robinson, Jacques Mercier, Roland Boër.

Lees meer

Hans Voschezang

De bariton Hans Voschezang is geboren in Den Haag en studeerde eerst zang aan het Utrechts Conservatorium en volgde daarna een opleiding aan de Guildhall School of Music and Drama te Londen. Hij ontving zanglessen bij Henny Diemer en Rudolf Piernay.
Gedurende zijn studie werkte hij mee aan talloze producties en zong verschillende rollen zoals de titelrol in Gianni Schicchi van Puccini en Argante in Rinaldo van Händel.
Hans Voschezang studeerde af in 2000 en won daarna verschillende prijzen in internationale zangconcoursen zoals het Internationale Vocalisten Concours te ’s Hertogenbosch .

Hans Voschezang maakte zijn internationale operadebuut in Barcelona als Henry VIII van
Saint-Saens naast Montserrat Caballé en bij het Glyndebourne Festival als Morales naast Anne Sofie von Otter als Carmen. Deze productie werd uitgezonden en opgenomen
op DVD (BBC/Opus/Arte).

In 2003 en 2004 volgden engagementen bij de “Opera National de Lyon “ waar hij de wereld premiere zong van “Les Nègres “van Michael Levinas.
Deze productie werd ook gespeeld in “Le Grand Théatre de Genève “ (met CD opname AEON).
Hans Voschezang heeft de rol van Junius in The Rape of Lucrezia gezongen, de Figaro in
De Barbier van Sevilla en Robert in Les Vepres Siciliennes in een serie concerten in het Concertgebouw te Amsterdam.
Hij zong de Comte Almaviva in Le Nozze di Figaro met de “European Camarata”in
Amsterdam en Brussel.
Bij Opera Zuid vertolkte hij Zurga in Les Pecheurs de Perles.

Engagementen :
bij Opera Zuid heeft hij Escamillo in Carmen gezongen en bij Onafhankelijk Toneel/Rotterdam zong hij de titelrol in de wereldpremière Kwasi&Kwame van Jonathan Dove, naar het boek van Arthur Japin “De zwarte met het witte hart”.

Naast zijn operacarrière is Hans Voschezang een veelzijdig concert-,lied-, en oratoriumzanger
Hij trad op met o.a. The Academy of Ancient Music, het Brabants Orkest, het Orkest van het Oosten, L’Orchestre Symphonie de la Monnaie, The London Philharmonic Orchestra en de Hannover Band.
Zijn repertoire bevat o.a. de Passionen van Bach, de oratoria van Händel, de Elias van Mendelssohn en vele liederen van Mahler.

Lees meer
koxvocaal

Hugo Oliveira

Geboren in Lissabon, Portugal studeerde Hugo Oliveira aan de Escola Superio de Musica bij Helena Pina Manique en Luis Madureira, en later aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jill Feldman en Barbara Pearson, met een studiebeurs van het Calouste Gulbenkian Fonds.
In 2009 won Hugo Oliveira de eerste prijs bij de IIIe competitie van de Portugese Rotary Foundation. Ook in 2009 won hij de eerste prijs bij de Stichting Nederlandse Vocalisten Presentatie. Tevens was hij finalist bij the London Bach Society Competition.

Bij concert- en oratoriumwerken heeft Hugo Oliveira aan vele uitvoeringen meegewerkt.
De belangrijkste van deze werken zijn: Matthäus Passion, Johannes Passion, Marcus Passion en Weihnachts-Oratorium van J.S. Bach, Vespro della beata vergine door C. Monteverdi, Invitatórios e Responsórios de Natal door Casanoves, Matthäus Passion van Schütz, Messias, Nisi Dominus en Dixit Dominus van Händel, Christus en Lauda Sion door Mendelssohn-Bartholdy, Missa Nelson van Haydn, Stabat Mater van Haydn, Requiem, Mis in c-groot, en de Krönungsmesse door W. A. Mozart, Requiem van Duruflé en Fauré, Requiem van Brahms, Petite Messe Solennelle van Rossini. Tevens heeft hij als wereldpremiere de Cantata Verbum Caro van Nuno Corte-Real op zijn naam staan. Onlangs (april 2010) soleerde hij in Brittens Cantata Misericordium met het Gulbenkian Orchestra onder leiding van Fernando Eldoro.

Op het gebied van opera heeft Hugo o.a. de volgende werken ten gehore gebracht: Le nozze di Figaro van Mozart, The Triumph of Time and Truth (Time) van Händel, Venus en Adonis (Adónis) door John Blow (Adónis), Les malheurs d’Orphée van D. Milhaud (Orphée), Melodias Estranhas door António Chagas Rosa (Damião de Góis). Verder werkte Hugo mee in Wagner’s Lohengrin,(Dritte Edler) met het Radio Philharmonie Orkest onder leiding van Jaap van Zweden, zowel in het Concertgebouw Amsterdam als in Salle Pleyel in Parijs.
In D. Milhaud’s Les Malheurs d’Orphée zong hij de partij van Orphée met de Ebony Band in Parijs. Met de madrigaal-komedie La barca di Venetia per padova van A. Banchieri onder leiding van Gabriel Garrido en een co-productie van de Reisopera trad hij op in de grote zalen in Nederland en België.
Onder andere in 2006 soleerde Hugo Oliveira in Heinz-Karl Gruber’s opera Frankenstein, met het London Symphony Orchestra onder leiding van Francois-Xavier Roth. In juli 2010 zal Hugo Oliveira te horen zijn in de opera Un Retour van Oscar Strasnoy bij het prestigieuze Festival in Aix-en Provence.

Hugo Oliveira heeft gezongen met orkesten als het London Symphony Orchestra, het Gulbenkian Orkest, Les Concerts des Nations, Schöenberg Ensemble, Düsseldorf Symfonie Orkest, Radio Symphonie Orkest, etc. Verschillende uitvoeringen vonden plaats in belangrijke Europese concertzalen (Amsterdam, Londen, Parijs, Madrid, Barcelona) en bij verscheidene festivals in landen als Spanje, Frankrijk, Engeland, Nederland, België en Duitsland.
Hugo Oliveira heeft gewerkt onder leiding van o.a. de volgende dirigenten: Jos van Veldhoven, Laurence Cummings, Paul Dombrecht, Werner Herbers, Peter van Heyghen, Patrick Ayrton, Jaap van Zweden en Enrico Onofir, Peter Dijkstra, Fernando Eldoro.

Lees meer
koxvocaal

Maarten Koningsberger

Een grote verscheidenheid van stijlen is kenmerkend voor Maarten Koningsberger. Dat geldt voor zijn operarollen maar zeker ook voor zijn liedrecitals. De pers kopte o.a: “Koningsberger zingt groots recital” (Trouw), “Koningsberger triomfeert in Vocale Serie” (Telegraaf).

Hij heeft zich op dit gebied een internationale reputatie verworven en inmiddels meer dan twintig cd opnames op zijn naam staan, waaronder Schubertliederen met Graham Johnson bij Hyperion, “Music of the Spheres” (Lute- en Consortsongs) bij Globe, “Les Grands Motets de Mondonville” met Les Arts Florissants bij Erato en liederen van Fanny Mendelssohn met Kelvin Grout bij Troubadisc. Op het label Tatlin is de “Winterreise” van Franz Schubert uitgebracht met Roger Braun aan de piano en bij Et´cetera is “Die Schöne Müllerin” verschenen (met Esther Steenbergen en Olga Fransen op gitaar). De pers over deze cd: “Fraaie proeve van liedkunst” (Volkskrant) en “werkelijk prachtige bewerking, die wat betreft transparantie, warmte en kleurrijkdom vele versies voor piano overtreft” (Parool).

Als opera- en concertzanger zong Maarten Koningsberger in producties over de hele wereld, onder meer het Radio Philharmonisch Orkest, het Concertgebouw Kamerorkest, het Rotterdams Filharmonisch Orkest, Tafelmusik, Les Arts Florissants, the Orchestra of the Age of Enlightenment, het Combattimento Consort Amsterdam, Musica Florea Bratislava en het Nieuw Sinfoniëtta Amsterdam met dirigenten als William Christie, Gustav Leonhardt, Ton Koopman, Mark Minkowski en Roy Goodman, maar ook met Hans Vonk, Lev Markiz, Gennady Roshdenstvensky, Marin Alsop, Arnold Östman, Jaap van Zweden, Jeffrey Tate, René Jacobs en Christophe Rousset.

Maarten Koningsberger is als docent verbonden aan het Sweelinck Conservatorium van Amsterdam en het Centre de Musique Baroque de Versailles.

Lees meer
koxvocaal

Marijn Zwitserlood

De bariton Marijn Zwitserlood studeerde solozang aan het conservatorium van Utrecht bij Harry Peeters. In mei 2006 sloot hij zijn zangstudie succesvol af. Slechts enkele maanden later behaalde hij de tweede prijs op het Christina Deutekom Concours. Sindsdien neemt hij lessen bij sopraan Manuela Ochakovski en sinds 2011 wordt hij ook regelmatig gecoacht door pianist Reinild Mees. Daarnaast heeft hij Master classes gevolgd bij onder andere Christa Ludwig, Sergei Leiferkus, Jard van Nes, Robert Holl en George-Emil Crasnaru. Tijdens zijn studie deed hij ook twee maal mee aan het Residents Artists Programme van de Nationale Reisopera, waar hij werkte aan ‘Nick Shadow’ uit The Rake’s Progress van Stravinsky en ‘Golaud’ uit Pelléas et Mélisande van Debussy.

In 2010 debuteerde hij bij de Nederlandse Opera in de rol van Rechercheur in de wereldpremière van ‘A Dog’s Heart’ van Alexander Raskatov. In 2011 was hij te horen in de rol van Seneca in ‘Monteverdish’, een zeer succesvolle cross-over productie van VocaalLAB en breakdance groep ISH. Deze productie was in meer dan 30 theaters te zien. Andere rollen die hij op zijn naam heeft staan zijn onder andere: Dr. P uit ‘The Man Who Mistook His Wife For A Hat’ van Michael Nyman (VocaalLAB, 2009), The Captain uit ‘Siren Song’ van Jonathan Dove (Grachtenfestival, 2008), Noye uit ‘Noye’s Fludde’ van Britten (Laurenscantorij, 2008), Golaud uit ‘Pelléas et Mélisande’ van Debussy (Residents Artists Programme van de Nationale Reisopera, 2005) en Nick Shadow uit ‘The Rake’s Progress’ van Stravinsky (RAP Reisopera, 2005).

Naast opera is Marijn ook regelmatig te horen als solist in verschillende Oratoriumwerken. Hoogtepunten uit de afgelopen jaren zijn: Christus in de Johannes Passion van Bach (Hoofdstadkoor, 2013), The Messiah (Leidse Scratchdagen, 2013), Christus in een geënsceneerde Mattheus Passie van Bach (Haagse Passie, 2012), Weihnachts Oratorium van Bach (Utrechtse Oratoriumvereniging, 2012), Ein Deutsches Requiem van Brahms (Vocalise Ede, 2012), het Requiem van Verdi (Oratoriumkoor Kennemerland en Haarlems gemengd koor, 2012), Die Schöpfung van Haydn (Utrechtse Oratoriumvereniging, 2010), 9e symfonie van Beethoven (Consort de Kleine Johannes, 2009) en Petite Messe Solennelle van Rossini (Koor van de Nationale Reisopera, 2005).

Lees meer

Matthijs Mesdag

Matthijs Mesdag heeft een veelzijdige carrière als oratorium- en operazanger die hem bracht naar Duitsland, België, Frankrijk, Finland, Engeland en Japan.

Na te zijn afgestudeerd aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Margreet Honig, vervolgde Matthijs Mesdag zijn opleiding aan de ‘Britten Pears School for advanced musical studies’in Aldebburgh, GB, bij Diane Forlano, Sarah Walker en Anthony Rolfe Johnson. Momenteel wordt hij gecaoched door David Pittman Jennings te Parijs.

In het oratoriumvak heeft hij inmiddels ruimschoots zijn sporen verdiend. Hij zong reeds alle grote Bach-werken en veel Cantates, maar ook werken als de “five mystical songs” van Vaughan Williams of de “Polni Mse” van Martinu.

Tot de operarollen die hij uitvoerde behoren diverse wereld- of Nederlandse premieres zoals: Hans in Een Job van tijd van Wim de Ruiter, Avvocato in Un Re in Ascolto van Luciani Berio, Zoroartre in Semiramis van André Cardinal Destouches en Oskar Leeflang in Die Fahrradstandoper van Gustavo Trujillo. Ook zong hij de rol van Parmenione in L’Occasione fa il Ladro van Rossini.
Hij maakte deel uit van operaensembles in Tan Dun’s opera TEA in Tokyo en bij de Nederlandse Opera, Die Soldaten van Bernd Aloïs Zimmerman en RAAFF van Robin de Raaff, beide eveneens bij De Nederlandse Opera.

Hij maakte regelmatig deel uit van het ensemble ‘Music for awhile’ in Engeland o.l.v. Margaret Faultless, waarmee hij in Wiltshire (GB) de rol van Aeneas vertolkte in Dido and Aeneas van Purcell. Ook trad hij op met ‘Il teatro musicale Amsterdam’ o.l.v Frédérque Chauvet en ‘Ensemble 88’ o.l.v. René Gullikers. Sinds 2001 heeft hij een eigen ensemble met violiste Kati Debretzeni, celliste Cassandra Luckhard en clavecinist Vaughan Schlepp genaamd ‘Musica fino all’alba”.
Sinds de oprichting in 1992 maakt hij als ensemblezanger en solist deel uit van het ‘Amsterdam Baroque choir’ o.l.v. Ton Koopman. Met dit ensemble is hij op CD te beluisteren als bassolist in Mozart’s ‘Krönungsmesse’en ‘Vesperae Solennes de Confessore’.

Sinds 1994 verzorgt hij liederenrecitals voor de vereniging ‘Vrienden van het Lied’ in samenwerking met de pianist Vaughan Schlepp

Lees meer
koxvocaal

Mattijs Van De Woerd

Mattijs van de Woerd studeerde aan de conservatoria van Rotterdam en Amsterdam bij Sylvia Schlüter en Margreet Honig. In 2001 won Mattijs de Vriendenkrans (prijs van de Vereninging Vrienden van het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest). In 2003 werd hem de eerste prijs van de Wigmore Hall International Song Competition in Londen toegekend.

Mattijs van de Woerd trad onder andere op met de Nationale Opera, Nederlandse Reisopera, Opéra La Monnaie Brussel, Opéra Monte-Carlo, Koninklijk Concertgebouworkest, Nederlandse Bachvereniging, Los Angeles Philharmonic, Deutsches Symphonie Orchester Berlin, NHK Symphony Orchestra Tokyo, Orkest van de 18e Eeuw en met dirigenten Jaap van Zweden, Marc Albrecht, Herbert Blomstedt, Ed Spanjaard, Daniel Reuss, Tan Dun, Reinbert de Leeuw en Frans Brüggen. Zijn concertrepertoire reikt van Carissimi’s Jepthe en Brahms’ deutsches Requiem tot Brittens War Requiem en Stravinsky’s Threni. Op de operabühne was hij onder meer te horen als Papageno in Die Zauberflöte, de titelrol in Don Giovanni en Guglielmo in Così fan tutte (Mozart), Konrad Nachtigall in Die Meistersinger von Nürnberg (Wagner), Sid in Albert Herring (Britten), le Gendarme in Les Mamelles de Tirésias (Poulenc), Adario in Les Indes galantes (Rameau), Jonathan in Siren Song (Dove) en Pausole in Les aventures du Roi Pausole (Honegger). Daarnaast creëerde Mattijs rollen in nieuwe opera’s van Maarten Altena, Louis Andriessen, Micha Hamel, Willem Jeths, Misha Mengelberg, Martijn Padding, Jan van Vlijmen, Klaas de Vries en Peter-Jan Wagemans.

Mattijs is veelvuldig te beluisteren in liedrecitals; in 2011 en 2012 maakte hij samen met pianiste Shuann Chai recitaltoernees door China. Hij verleende zijn medewerking aan talrijke beeld- en geluidsopnames met muziek variërend van Bachs Johannes-Passion en Schuberts Winterreise tot Golgotha van Frank Martin en Ballade van de Gasfitter van Klaas ten Holt. Verder maakt Mattijs als zanger en arrangeur deel uit van het oude-lichte-muziekgezelschap Frommermann, en is hij aangesloten bij artiestencollectief Splendor Amsterdam.

Lees meer
koxvocaal

Nanco De Vries

De Nederlandse bariton Nanco de Vries begon zijn zangstudie als bas aan het Utrechts Conservatorium bij Udo Reinemann en sloot deze cum laude af. In hetzelfde jaar was hij prijswinnaar van het Christina Deutekom concour en werd toegelaten tot de studie voor de Ned. Muziekprijs.
Hij zette zijn zangstudie voort bij Diane Forlano en ontwikkelde zijn stem verder in het baritonvak bij de Amerikaanse tenor James McCray. Vervolgens maakte hij als Alfio in Cavaleria Rusticana zijn bariton debuut. Verder werd hij een aantal jaren gecoached door de bas-bariton Henk Smit.

Hij werkte met verschillende vooraanstaande dirigenten zoals H.Haengen,G.Jenkins, A.Lombard, Yuri Simanov, Hans Vonk, E. de Waard en Vladimir Spivakov.

Hoogtepunten van zijn laatste concert engagementen in het Amsterdams Concertgebouw zijn o.a. Die Theresien Messe en Die Schöpfung (Haydn) ( Radio Kamer Orkest o.l.v Frans Brüggen),Symfonie no.9 van Beethovens ( o.l.v.Claus Peter Flor)Janacheck`s Osud (Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Edo de Waart) Verder zong Nanco de titelrollen in ,,outdoor-concerten“in Amsterdam van Verdi`s Nabucco en MacBeth.

In het buitenland was hij te horen in Italie in Shostakovitschs Symfonie no.14(Padova Symfonie Orkest o.l.v. Hans Vonk), en op de Kanarische Eilanden in het zelfde werk (Las Palmas Symfonie Orkest o.l.v. Viktor Libermann), in Spanje in Mozarts Requiem (Moscow Virtuosi o.l.v. Vladimir Spivakov), in Turkeie in Beethovens Negende Symfonie en het Requiem van Mozart(Bilkents Symfonie Orkest Ankara o.l.v. C.A.Rickenbacher) en in Frankrijk de titelrol in Schumanns ,,Szenen zu Goethes Faust“ (Orchestre National de Lille o.l.v.C.A. Rickenbacher)
In het ,,Große Festspielhaus“in Salzburg en in de Philharmonie München viel Nanco te beluisteren als Alberich met de Münchner Sinfoniker o.l.v. H. Förster in Loriots ,,Ring an einem Abend“. In Noorwegen werkte Nanco mee aan een scenische uitvoering van Carmen (Bizet) als Escamillo.

Vanaf `96 was hij aan het Meininger Staats Theater geengageerd ,waar hij o.a. de volgende rollen voor zijn rekening nam: Scarpia(Tosca), Holländer(Holländer), Don Giovanni(DonGiovanni),Rigoletto(Rigoletto), Alfio(Cavalleria Rusticana), Tonio(Pagliacci), Don Alfonso(Cosi fan tutte), Boris(Lady Macbeth von Mzensk), Peter(Hänsel und Gretel), Der Grafen von Westmoreland(Sly), en Alberich(Rheingold, Siegfried en Götterdämmerung) als Germont in Traviata en als Balstrode in Peter Grimes in een regie van Christine Mielitz.

De laatste jaren was Nanco vast verbonden aan de Komische Oper te Berlijn waar hij o.a. Balstrode (Peter Grimes) , Leander (Liefde voor de drie sinaasappelen) en Mr. Gedge (Albert Herring) zong.
Momenteel is hij als freelance opera en concertzanger werkzaam.

Lees meer
koxvocaal

Niklaus Kost

De Zwitserse Bariton Niklaus Kost is 1981 in Zürich geboren. Hij studeerde op het Conservatorium van Amsterdam bij Valerie Guillorit waar hij in 2007 zijn Bachelordiploma met onderscheiding behaalde. In het seizoen 07/08 maakte hij deel uit van zowel De Nieuwe Opera Academie als ook van het Resident Artist Programme (RAP) van de Nationale Reisopera. Tevens volgde hij de International Masterliedclass o.l.v. Udo Reinemann om zich vervolgens ook in zijn Masterstudie verder in het Liedrepertoire en de interpretatie van het hedendaagse repertoire te verdiepen.

Zijn Oratoriumrepertoire reikt van de Christuspartijen in de passies van Bach over Mozart, Brahms, Fauré, Bruckner, Puccini en Duruflé tot aan hedendaagse Oratoria. Als Liedzanger was hij op Festivals in Rusland, Italië en Zwitserland te horen.

Hij volgde masterclasses bij Rudolf Jansen, Roger Vignoles, Françoise Pollet, Konrad Richter, Julius Drake, Lynn Dawson en José van Dam. Tegenwoordig wordt hij gecoacht door Margreet Honig. Niklaus Kost ontving in 2007 de Zwitserse “Studienpreis Gesang des Migros-Kulturprozents”.

In de afgelopen jaren vertolkte hij de rollen van Theseus in Britten’s „Midsummernight’s Dream”, Antonio in “Le Nozze di Figaro”, Escamillo in “La tragédie de Carmen”, Marquis de la Force in “Les Dialogues des Carmélites”, Agamemnon in Glucks “Iphigénie en Aulide”, Métayer in Honeggers “Les aventures du Roi Pausole”, het Monster in de “Heksen van Venetië” van Philip Glass en Ogro in Montsalvatges “El Gato con Botas”. Hij werkte samen met Dirigenten als Ed Spanjaard, Jan-Willem de Vriend, Hartmut Haenchen, Henrik Schaefer en Gijs Leenaars. Dit seizoen is hij onder meer te zien in de rol van “Forelle Stanley” in de gelijknamige opera van de Zwitserse componist Daniel Fueter.

Lees meer

Peter Duyster

De bariton, Peter Duyster, begon zijn zangopleiding bij Lia van der Velde in Den Haag, en voltooide zijn Docerend Musicus opleiding aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij Udo Reinemann. Hij voltooide zijn Masters aan het Conservatorium van Amsterdam in samenwerking met de Staatliche Hochschule für Musik in Karlsruhe, Duitsland waar hij studeerde bij Harmut Höll en Mitsuko Shirai. Gedurende deze tijd volgde Peter ook lessen aan het Conservatoire National de Metz, Frankrijk waar hij de eerste prijs in Lied en Opera en de Prix Supérieur behaalde.

Peter werkte in masterclasses met Margreet Honig, Rudolf Jansen, Roger Vignoles, Noël Lee, Graham Johnson, Noelle Barker en Jard van Nes.
Als concertzanger zong Peter Orff’s Carmina Burana in het Concertgebouw te Amsterdam onder leiding van Sam ten Velde, en in de Benelux met Gijs Leenaars, Johan Sonneveld and Marc Sierens. Ook Mendelssohn’s Paulus, Fauré’s Requiem, Bach’s Weihnachtsoratorium, Telemann’s Matthäus Passion, en werken van componisten als Dvorak, Charpentier, Vaughan Williams, Liszt en Poulenc. Hij werd verscheidende malen uitgenodigd in het festival Heures Romantiques en Touraine, Frankrijk waar hij Mozart aria’s, Mozart’s Grabmusik, en Lieder uit Mahler’s Knaben Wunderhorn zong.

Peter werkte in een productie van Benjamin Britten’s Midsummer Night’s Dream die gedirigeerd werd door Kenneth Montgomery in regie van Nicolette Molnár. Hij vertokte de rol van David in Barber’s A Hand of Bridge, dirigent: Bas Pollard met regie van Jan Bouws, wat door de VPRO uitgezonden werd op televisie.
Als zanger van hedendaagse muziek zong Peter stukken van Gubaidulina, Otto Ketting, Pederecki (Lucas Passie) en de première van Paul Engel’s Boehlendorff in Duitsland.
Als liedinterpreet vertolkte Peter les Banalités van Poulenc voor Radio France. In duo met de pianist David Bollen werd hij uitgenodigd door het Goethe instituut te Amsterdam, culturele instellingen, de “Vrienden van het Lied” en het concertgebouw in Amsterdam.

Lees meer
koxvocaal

Pierre Mak

De bariton Pierre Mak studeerde zang aan de conservatoria van Zwolle en Utrecht

het Mozarteum in Salzburg en de Schola Cantorum Basiliensis in Basel. Hij nam deel aan masterclasses bij Elisabeth Schwarzkopf en Robert Holl. Verder volgde hij lessen bij Aafje Heynis, Henny Diemer en Margreet Honig.

Pierre Mak werkt met grote regelmaat als solist mee aan oratoriumuitvoeringen. De Passies van Bach, een groot aantal 19e eeuwse oratoria (o.a. Requiem Fauré, Ein Deutsches Requiem Brahms, Paulus en Elias Mendelssohn) en enige 20e eeuwse oratoria (o.a. Carmina Burana Orff, a Child of our Time Tippett) behoren tot zijn repertoire.

Ook gaf hij talloze liederenrecitals. Met name het Duits-Romantisch en het Frans lied hebben zijn grote voorliefde.

In het najaar van 2007 maakte hij met groot succes zijn scenisch operadebuut in een productie van Operastudio Nederland, waarin hij onder de regie van Harry Kupfer de rol van Der Gatte in `Reigen` (Philippe Boesmans, 1993) vertolkte. Enige tijd later volgde een reprise van deze productie in het Théâtre de la Bastille in Parijs.

In 2009 was hij te zien in de reconstructie van `Granida` van P.C. Hooft, gerealiseerd door Stichting Ipermestra en Wim Trompert.

In het voorjaar van 2011 zong hij de rol van Frank in `Die Fledermaus` van Johann Strauss, geregisseerd door Hans Nieuwenhuis

In de zomer van 2013 nam hij tijdens het zeer succesvolle project ‘Rheingold op de Rijn’ in ‘Das Rheingold’ van Richard Wagner de rol Van Fasolt voor zijn rekenin. En onlangs werkte hij mee aan de door Stichting Ipermestra geproduceerde Driekoningenvoorstelling L’Adorazione dei Magi.

Pierre Mak is als hoofd van de vocale afdeling en als hoofdvakdocent solozang verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam.

Lees meer
koxvocaal

Robbert Muuse

De bariton Robbert Muuse studeerde bij Mya Besselink in Maastricht en in de Opernschule van Karlsruhe bij Donald Litaker; Liedstudies bij Konrad Richter (Stuttgart), Hartmut Höll (Mozarteum Salzburg) en Julius Drake (Londen). Zangcoaching ontving hij van Helmuth Kovenbach en sinds 2012 van Gary Coward (GB). Privé en in masterclasses werkte hij met o.a. Sir Thomas Allen, Gerald Finley, Barbara Bonney, Jard van Nes en Robert Holl.
Hij won verscheidene prijzen, waaronder de MeesPierson Award 2004 in de serie ‘Jonge Nederlanders’ van het Concertgebouw in Amsterdam. Sinds 1994 vormt Robbert Muuse een liedduo met de pianiste Micha van Weers. Samen gaven zij recitals onder meer in het Concertgebouw in Amsterdam, in Stuttgart, Karlsruhe, Salzburg en Parijs. In 2011 verscheen hun lied-CD “Songs of Quest and Inspiration” met liederen van Cyril Scott en Ralph Vaughan Williams.

Robbert Muuse is een veelgevraagde concertsolist voor repertoire zoals Bach’s Matthäus- en Johannes Passion, Weihnachtsoratroium, Hohe Messe; Händels oratoria o.a. Messiah; Haydn Die Schöpfung e.a., Jahreszeiten; Mozart Missen; Brahms Ein Deutsches Requiem, Tippett’s “A child of our time”, Orff Carmina Burana, Goodall “Eternal Ligth”, Poulenc Le Bal Masqué; Schulhoff Die Wolkenpumpe; Kurt Weill “Berliner Requiem”, Mahler Lieder (met Gelders Orkest Arnhem).

Als operazanger vertolkte hij tientallen rollen in opera’s: Pallante in Händels Agrippina; de 1e Soldat in Salomé (R. Strauss) o.l.v. Valery Gergiev op het Festival van Verbier (CH). In diverse producties zong hij Dr. Falke in Die Fledermaus, Boswachter in NL versie van Janáčeks ‘Sluwe Vosje’, Aeneas (Purcell), Vader in Hans en Grietje (Humperdinck); basrollen in Phaëton van Lully, Malatesta in Don Pasquale, Allazim in Mozarts Zaide en Guglielmo in Così fan tutte, Sid in Albert Herring (Britten), Le Directeur in Les Mamelles de Tirésias (Poulenc), Escamillo in La Tragédie de Carmen, en andere opera’s van o.a. Händel, Purcell, Rossini, Leoncavallo en Britten.

Hij werkte als solist met Combattimento Consort Amsterdam, Orkest v.h. Oosten, Het Gelders Orkest, Het Brabants Orkest, Limburgs Symfonie Orkest, Ensemble Pierre Robert (Frankrijk), Southbank Sinfonia (Londen), Ives Ensemble; met dirigenten Jan Willem de Vriend, Reinbert de Leeuw, Valéry Gergiev, Paul Goodwin, Christoph Poppen, Kynan Johns, Jurjen Hempel, Enrico Delamboye, Jos van Veldhoven en Ed Spanjaard.

Solistische optredens o.a. in het Amsterdams Concertgebouw, Festival Oude Muziek Utrecht, Festival de Verbier (CH), St John’s Smith Square in Londen, York, Stuttgart, Festspielhaus Karlsruhe, Salzburg en Cité de la Musique in Parijs, Israel, Riga en Miami.

Lees meer

Sander Heutinck

De bariton Sander Heutinck studeerde aan het Utrechts Conservatorium bij de alt Hebe Dijkstra. Daarnaast volgde hij de Operaklas van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag o.l.v. Kenneth Montgomery. Hij volgde zanglessen bij Margreet Honig, Maarten Koningsberger, Aafje Heynis en David Wilson-Johnson. Thans wordt hij gecoacht door Peter Harrison. Al tijdens zijn studie legde hij de basis voor een uiteenlopend repertoire dat loopt van musical, operette en opera, via oratorium tot aan de liedkunst.

In het Operafestival van het Friese Spanga was hij te horen als Belcore (l’Elisir d’Amore) en Marullo (Rigoletto). Bij de Stichting Kameropera Nederland (Opera SKON) vertolkte hij: Papageno (die Zauberflöte), Colas (Bastien und Bastienne), Buff (der Schauspieldirektor) en Reinaert de Vos bij de wereldpremière van de gelijknamige opera van Ruud Bos en Ernst van Altena. Dit ‘Zangspel’ werd opgenomen en uitgezonden door NOS-radio. Sander Heutinck was hij te horen als Manuel in de kinderopera ‘Drama op straat’ bij het Noord-Hollands Philharmonisch Orkest en als Brune in de nieuwe Nederlandse opera ‘Van Alle Tijden – Van Alle Streken’ met het Noord Nederlands Orkest, op locatie gespeeld en uitgezonden door de NPS.

 

Lees meer
koxvocaal

Sinan Vural

Bariton Sinan Vural is geboren in Ankara, Turkije. Hij heeft zang gestudeerd in Enschede bij Anne Haenen en in Amsterdam bij Cora Canne Meijer. Hij wordt nu gecoacht door Margreet Honig. Vorig seizoen was hij te horen in de opera The Black and the Beautiful van Fons Merkies en Selim Aziz, een productie van Holland Opera (voorheen Xynix Opera), waar hij deel uitmaakt van de basisbezetting. In eerdere seizoenen was hij te horen als Malatesta in Don Pasquale (G.Donizetti), Belcore in L’Elisir d’Amore (G.Donizetti), Grimbald in King Arthur (H.Purcell), Aeneas en Sorcerer in Dido and Aeneas (H.Purcell), Guglielmo in Così fan tutte (W.A.Mozart), Pimpinone in Pimpinone (G.Ph.Telemann), Polypheme in Acis and Galatea (G.F.Händel). Verder werkt hij regelmatig mee aan uitvoeringen van Opera per Tutti, een reeks van wekelijkse operaconcerten in de Vondelkerk in Amsterdam. Dit seizoen speelde hij in de muzikale komedie Lichtjes in je Ogen van Haye van der Heyden. Later op het seizoen werkt hij verder mee aan de opera’s Feeks en The Tempest bij Holland Opera. Volgend seizoen zal hij te horen zijn in de producties Romeo en Zeliha en Dido and Aeneas, wederom bij Holland Opera. Hij is ook vaak als solist te horen in het oratoriumrepertoire en geeft regelmatig liedrecitals, met een voorkeur voor Frans repertoire. Hij was vorig seizoen te gast bij Fringe Festival in Lynchburg, Virginia om met sopraan Claudia Patacca en pianist Nicholas Ross het hele liedoeuvre van Arthur Honegger uit te voeren en voor CD op te nemen. Deze CD verschijnt begin april.

Lees meer

Willem De Vries

Bariton Willem de Vries studeerde in 2000 af aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig. Daarna volgdehij lessen bij Dietrich Fischer-Dieskau, Thomas Quasthoff, Graham Johnson, Jard van Nes, Rudolf Jansen, Udo Reinemann en Maarten Koningsberger.

Willem de Vries zong rollen in Monteverdi’s L’Orfeo en Purcells The Fairy Queen in een regie van David Prins. In een produktie van de Opera Studio van Amsterdam vertolkte Willem de Vries in 2005 de rol van Juan uit Don Quichote van Massenet. Met het Zoroaster en het Utrechts Blazers Ensemble zong Willem de Vries de rol van Chou-En-Lai in de opera Nixon in China van Adams. Tijdens het Grachtenfestival in Amsterdam zong Willem de Vries in Gentlemans Island, een opera voor tenor en bariton van Horovitz. Willem de Vries was als Poeta te horen in de opera Viva la Mamma van Donizetti door het gezelschap van Opera Trionfo in de regie van Porgy Franssen. Ook zong hij de rol van Eisenstein in Die Fledermaus tijdens het Zomer Opera Festival in Alden Biesen (België). Bij Opera Zuid vertolkte hij in 2006 de rol van Graf Danilo Danilowitsch in Die Lustige Witwe van Léhar , Moralès in Carmen van Bizet, Marco in Puccini’s Gianni Schicchi en in 2008 Figaro in Rossini’s Il Barbiere die Seviglia. In seizoen 2009 / 2010 zong Willem de Vries bij Opera Zuid de rol van Ford in Falstaff van Verdi, Graf Almaviva in Le nozze di Figaro van Mozart, Peter in Hänsel und Gretel van Humperdinck en Conte Almaviva (Le nozze di Figaro Mozart) . In het voorjaar 2011 heeft Willem de Vries Papageno (die Zauberflöte) gezongen in het concertgebouw te Amsterdam en vertolkte hij de rol van Belcore (L’elisir d’Amore) in de productie van Opera Zuid.

Ook maakt Willem de Vries sinds 2008 mee deel uit van het ensemble “Frommermann”, bekend door hun optredens voor o.a. het 2006 Koninginnedagconcert op het Paleis Noordeinde en het 2008 AVRO Prinsengrachtconcert in Amsterdam met repertoire van de Comedian Harmonists. Hij verleende zijn medewerking aan de cd ‘Holland-America Line’ (ism Channel Classics), met Amerikaanse en Nederlandse muziek van de jaren 30 en 40 en de cd “Boum”welke laatste dit voorjaar zal worden gepresenteerd.
Willem de Vries is verder actief als oratorium- en liedzanger. Als solist werkte hij samen met dirigenten als Reinbert de Leeuw, Ed Spanjaard, Jos van Veldhoven, Peter Dijkstra en Erik van Nevel.

Lees meer