• Zoeken op trefwoord

koxvocaal

Dave Ten Kate

Countertenor Dave ten Kate werd geboren in Nederland en begon op zeer jonge leeftijd met zingen als sopraan in het Haags Matrozen Koor. Hier kreeg hij zijn eerste zanglessen van Gregor Bak en Sipke de Jong. Na de middelbare school zette hij zijn studie door aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Rita Dams en Wout Oosterkamp, waarna hij een aantal jaren les had van Marjan Kuiper.

Mogelijk gemaakt door de VandenEnde Foundation, volgde Dave lessen van Martha Sharp, Johannes Effertz-Wolf, Monika Lentz en Adriaan de Wit aan het Mozarteum in Salzburg. Hier werd al snel duidelijk dat zijn stem zeer veel mogelijkheden had.

Aan het begin van zijn carrière werd Dave geselecteerd voor een Masterclass, gegeven door de beroemde countertenor Michael Chance. Zijn participatie werd uitgezonden tijdens het tv programma ‘Masterclass’ van Sonja Barend. Ook Michael Chance sprak van een groot talent en voorspelde een internationale carrière.

Dave ten Kate is een veel gevraagd solist voor oratorium- en barokconcerten. Op zijn repertoire staan onder meer de Matthäus Passion en het Weinachts Oratorium van Bach, Theodora en Judas Maccabaeus  van Händel. Hij zingt ook in opera’s van o.a. Händel, Gluck, Mozart, Purcell en Monteverdi. Daarnaast wordt hij gevraagd door moderne componisten en zingt hij muziekstukken van o.a. Bernstein: Chichester Psalms en songs van Sondheim.

“Tot de belangrijkste muzikale ontdekkingen in ons land behoort stellig die van Dave ten Kate.  Aan de hand van bijvoorbeeld zijn aandeel (altpartij) in de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach blijkt zonneklaar dat we hier met een vocalist van doen hebben die een ongekend hoog technisch niveau moeiteloos weet te paren aan een diep emotioneel , muzikaal engagement. Daarbij valt het karakter van zijn stem op door een soms naar een zilverkleurige lichtheid neigende glans en een rimpelloze egaliteit. De stem als zodanig ‘zit’  weldadig ruim, zodat ongeacht het register waarin wordt geopereerd, onafgebroken van een aangename souplesse sprake is. Na René Jacobs, Michael Chance en Andreas Scholl lijkt er, zoveel is duidelijk, een nieuwe ster aan het ‘stimmliche’ firmament te zijn verschenen. Een musicus, zoveel is nu al duidelijk,  van wie de wereld tot in lengte van vele jaren nog heel veel zal gaan horen” (Musicoloog en journalist Maarten Brandt)  

Zijn veelzijdigheid komt ook in muziektheater naar voren, waarin zijn passie en talent voor zowel zingen als acteren perfect tot uiting komt. Hij beweegt zich dan ook in de theaterwereld om deze gecombineerde kunstvorm met verve uit te oefenen. Dave wordt regelmatig gevraagd om live muziek te verzorgen bij ballet gezelschappen (o.a. Het Nationale Ballet) en filmmuziek in te zingen.

Samen met diverse pianisten en andere instrumentalisten geeft hij recitals, waarin hij  kleurrijke programma’s ten gehore brengt,  die uitgaan van een gevarieerd spectrum aan muzikale stromingen. Zijn  concerten worden omschreven als “een lust voor het oor en hart”!

Dave ten Kate houdt zich intensief  bezig met het castratenrepertoire, een gebied waarbij  zowel technisch als muzikaal een hoog niveau vereist is. Eigenschappen die ruimschoots vertegenwoordigd zijn in zijn stem. Ongeacht het register waarin wordt geopereerd, met name in de hoogte, is er sprake van een onafgebroken, aangename souplesse. Zijn liefde voor de opera is erkend en herkend, en daar zijn stem beschikt over zoveel kleur en hoogte wordt hij in vele landen gevraagd om zijn medewerking te verlenen.

Een aantal nieuwe partijen en rollen staan gepland, waaronder de titelrol in Orfeo ed Euridice van Gluck, Cherubino in Le nozze di Figaro van Mozart en Sesto uit Giulio Cesare van Händel.

Lees meer

Peter De Groot

Na zijn zangstudie bij Aafje Heynis aan het Arnhems Conservatorium, zong Peter de Groot enkele jaren in het Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe, in het Gesualdo Consort o.l.v. Harry van der Kamp, het Currende Consort o.l.v. Erik van Nevel, en de Camerata Trajectina. Hij is projectmatig werkzaam bij het Nederlands Kamerkoor, het Huelgas Ensemble o.l.v. Paul van Nevel en vast verbonden aan het Amsterdam Baroque Choir, dat onder leiding van Ton Koopman staat. Bij Koopman was hij ook als solist te horen.

Peter de Groot is een regelmatige zanger het solistenensemble van de Nederlandse Bachvereniging, onder leiding van Jos van Veldhoven. Verder is hij zanger in en artistiek leider van het Egidius Kwartet, een vocaal mannenkwartet dat zich toelegt op de uitvoering van Renaissance- en hedendaagse muziek uit de Lage Landen. Met deze ensembles en als solist was en is hij te horen op belangrijke binnen- en buitenlandse podia en festivals.

Als solozanger concerteerde hij o.a. met Teatro Lyrico olv Stephen Stubbs, het Combattimento Consort olv Jan Willem de Vriend, het Poglietti Consort o.l.v. Pieter Dirksen, Brisk Recorder Quartett Amsterdam, The Northern Consort, The Spirit of Gambo o.l.v. Freek Borstlap en met clavecinist Siebe Henstra en Lucia Swarts, cello. De Vlaamse componist/pianist Walter Hus schreef een liederencyclus voor De Groot, op teksten van Stefan Hertmans.

Ondanks het feit dat De Groots huidige aandacht volop uitgaat naar Renaissance- en hedendaagse muziek is hij een enthousiast oratoriumzanger. Nog maar pas afgestudeerd bij Aafje Heynis was hij demifinalist in het Vocalisten concours van Den Bosch en sindsdien zong en zingt hij onder bekende en minder bekende dirigenten bij diverse koren in Nederland, België en Duitsland.

Voor meer informatie en luistervoorbeelden kunt u kijken op zijn site: www.altuspeterdegroot.nl

Lees meer

Rob Meijers

De Nederlandse countertenor Rob Meijers begon op 7-jarige leeftijd als jongenssopraan in het Jeugdkoor Cantarella o.l.v. Harrie Spronken. Hij is aanvankelijk als bariton begonnen bij Frans Kokkelmans en sloot zijn studie succesvol af met het Bachelor-diploma voor docerend en uitvoerend musicus aan het conservatorium te Maastricht (2001). In de voortgezette opleiding Solozang/Opera studeerde hij verder bij Mya Besselink. Onder haar leiding specialiseerde hij zich als countertenor. Hij slaagde met onderscheiding voor de Masters Solozang en werd door een gerenommeerde jury verkozen tot winnaar van de Music Award Maastricht 2005 ( Rotary Maastricht). In hetzelfde jaar sloot hij zijn studie opera cum laude af. In april 2006 maakte Rob zijn operadebuut als Halimacus in de opera Croesus van R.Keiser (Hessisches Staatstheater Wiesbaden.).

Rob is de afgelopen jaren vocaal gecoacht door Michael Chance en Gemma Visser. Verder volgde hij  masterclasses bij o.a. Andreas Scholl, Jos van Veldhoven, Ton Koopman en Barbara Schlick. Ook nam hij deel aan de ‘Summerschool’ van de Britten Pears Acadamy te Engeland en behoorde hij in 2008 op het Internationaal Vocalisten Concours ( IVC ) te ’s-Hertogenbosch tot de laureaten van de wedstrijd.

Als solist is Rob regelmatig te horen in de belangrijkste oratoria van componisten als Pergolesi, Bach, Händel en andere grootmeesters uit de Barokperiode. Hij betrad diverse grote podia in binnen en buitenland. Zo concerteerde hij met veel succes in het Concertgebouw te Amsterdam en zong hij de Carmina Burana van Orff in de Municipal House-Smetana Hall te Praag. Daarnaast geeft hij door het hele land concerten met de ensembles Castradivi en Vocal Chord. Voor ‘Globe Records’ verleende hij zijn solistische medewerking aan de bijzondere cd-opname van het Stabat Mater van Pergolesi op teksten van W.Wilmink. Naast de Oude Muziek heeft hij een grote passie ontwikkeld voor de hedendaagse, experimentele compositie. Reeds verschillende componisten heeft Rob met zijn stemgeluid weten te inspireren om werken speciaal voor zijn stem te schrijven.

Rob heeft samengewerkt met dirigenten als Masaaki Suzuki, Ed Spanjaard, Jan Stulen, Enrico Delamboye, Riehle Friedemann en Roberto Benzi.

Naast zijn carrière als countertenor, sloot Rob in 2012 zijn studie koordirectie zeer succesvol af aan het conservatoriom te Maastricht. Hij is sinds die tijd dirigent van meerdere koren, waaronder het Toonkunstkoor Maastricht. Zo dirigeerde hij o.a  het ‘Requiem’ van G. Fauré, de ‘Petite Messe Sollenelle’ van G. Rossini en ‘Die Schöpfung’ van J. Haydn. Als docent zang is Rob verbonden aan SCHUNCK* Muziek en Dans te Heerlen en is hij een veelgevraagd stemcoach bij diverse koren en ensembles.

Rob wordt momenteel vocaal gecoacht door de countertenor Maarten Engeltjes.

 

Lees meer