• Zoeken op trefwoord

koxvocaal

Annelies Lamm

De mezzo-sopraan Annelies Lamm sloot haar studie af bij de Bariton Henk Smit aan het Twents Conservatorium. Daarna volgde zij verschillende cursussen o.a bij Udo Reineman.
Sinds 1981 is zij vast verbonden aan de Nationale Reisopera, waar zij vele solorollen vertolkte in o.a Tosca-DonGiovanni-Rigoletto La Forza del Destino-Macbeth-Maria Stuarda-Katja Kabanova-Reigen etc.
In de zomer van 1997 zong zij de rol van Meg Page in Falstaff van Verdi in het west Friese Spanga. Verder vertolkte zij met veel succes de rol van Adalgisa in de Opera Norma van Bellini in een vrije produktie te Groningen.

In 1989 won Annelies Lamm het Marriot Opera Concours in Amsterdam. Daarnaast werkt zij elk seizoen mee aan een groot aantal concerten en oratorium en geeft zij recitals. In Praag zong zij de wereldpremière van een liederencyclus van Jan Klusak. Verder zong zij de altpartij in de tweede symphonie van G.Mahler met het Gelders Orkest o.l.v Lawrence Renes. In de Opera Eugen Onegin van Tsaikovski had zij de rol van Larina. Tevens was zij te zien en te horen als derde Dame in Mozarts Zauberflote.

In Juni 2001 heeft zij met veel succes bij de NRO in een concertante uitvoering de rol van dalgisa vertolkt in de Opera Norma van Bellini. Verder is er een cd uitgebracht met liederen van Brahms en Schumann. Een groot succes was de rol van Minskwoman in de opera Flight van Jonathan Dove.

Afgelopen seizoenen zong ze Fenena in Nabucco van Verdi; Moeder in Pollicino van Henze en Nurse in King Priam van Tippet.(N.R.O.). Bij de Matinee op de vrije zaterdag verleende ze haar medewerking aan de Glagolitische mis van Janaceck o.l.v.Edo de Waard.

In juni 2006 verleende ze haar medewerking aan de wereldpremiere Van :Le premier et dernier testament van Obouchov o.l.v. Reinbert de Leeuw.
In oktober 2006 zong ze bij de Matinee de alt-solo in Requiem-canticles van Rachmaninov.

Seizoen 2003-2004 stond in het teken van Henze. Moeder in Pollicino en Kurfurstin in de Prinz van Homburg. In Luisa Miller van Verdi zong zij de rol van Laura bij de N.R.O.
Voorjaar 2005 had zij de rol van Genevieve in Pelleas et Melisande van Debussy o.l.v.Ed Spanjaard. November 2005 zong ze in Eindhoven de rol van Arsace uit Semiramide in Concertante uitvoering. Augustus 2006 was ze de understudy van Herodiade uit de gelijknamige opera Van Massenet bij Opera Dorset U.K. November 2007 zong zij de rol van Anna Pavlovna in de nieuwe opera van Jonathan Dove: The two hearts of Kwasi Boachi bij het O.T. theater in Rotterdam met een tiental voorstellingen door het land, naar het boek “de zwarte met het witte hart”, van Arthur Japin.
Bij de Nationale Reisopera zal zij te horen zijn in twee producties van de Ring der Nibelungen van Wagner.

Lees meer

Esther Kuiper

De Nederlandse mezzosopraan Esther Kuiper studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam waar ze afstudeerde als jazzzangeres. Kort na het behalen van haar masters realiseerde ze zich dat ze zich meer thuis voelde in de klassieke muziek. Ze volgde lessen onder andere bij Pierre Mak, Annett Andriesen en David Bollen. Sinds 2012 wordt zij gecoacht door Marion van den Akker.

Met haar warme geluid en brede muzikaliteit voelt Esther zich thuis in zowel opera, oratorio en Lied repertoire uit verschillende stijlperioden van barok tot hedendaags. Ze was enkele jaren verbonden aan VocaalLAB (nu Silbersee), wat haar de mogelijkheid gaf zich te bekwamen in het uitvoeren van hedendaagse muziek. Hiervoor heeft zij een beurs van het Prins Bernhard Cultuurfonds mogen ontvangen.

In 2017 zal Esther La Contessa di Ceprano in Verdi’s Rigoletto zingen bij De Nationale Opera en in 2018 de rol van Dritte Dame in Mozart’s Die Zauberflöte in La Monnaie (Brussel).

Op operagebied zong zij verder de rol van Lola in Mascagni’s Cavalleria Rusticana, Fenena in Verdi’s Nabucco, Dorabella in Mozart’s Così fan tutte, Sofia in The Tsar, his wife, her lover and his head, van Monique Krüs (Peter de Grote Festival Groningen, Grachtenfestival Amsterdam), Sorceress in Dido and Aeneas, een rol in Daan Jansens’ hedendaagse opera Les Aveugles (VocaalLAB/LOD), Solitude – een operaproductie met muziek van Henry Purcell bij Muziektheater Transparant (België), en de altpartij in the ensemble in Alexander Raskatov’s A Dogs Heart (met VocaalLAB bij De Nederlandse Opera).

Verder maakte zij deel uit van een recital met muziek van Willem Jeths, zong zij Youngest Daughter in Trauernacht – een voorstelling van Katie Mitchell en Raphael Pichon met muziek van J.S. Bach (Aix-en-Provence Festival productie, Philharmonie de Paris), solopartijen in de Johannes Passion en Matthäus Passion en het Weihnachtsoratorium van Bach met het Gelders Orkest .

Haar uitgebreide concertrepertoire omvat onder andere Bach’s Matthäus Passion, Weihnachtsoratorium (o.a. met het Concertgebouw Kamer Orkest), Mozart’s Requiem, Haydn’s Arianna a Naxos, Resphigi’s Il Tramonto, Rossini’s Petite Messe Solenelle en Stabat Mater en Vivaldi’s Gloria.

Samen met pianist Florent Mourier vormt Esther het kamermuziekduo duo MOKSHA. In April 2017 zullen zij een tour van liedrecitals uitvoeren in de belangrijkste concertzalen van Nederland.
www.duomoksha.com

Esther Kuiper was finaliste en laureaat van het 50ste International Vocal Competition in ‘s Hertogenbosch, is laureaat van de Dutch Classical Talent Award 16/17, won de eerste prijs bij Concours Kasteel Doorwerth in 2013, ontving de Klaas Dijkstra Award op het Peter de Grote Festival 2012 in Groningen en de Publieksprijs bij het Presentatie Concert van de Stichting Nederlandse Vocalisten Presentatie in 2011.

Sinds 2012 doceert zij stemtechniek aan jazzzangers aan het Conservatorium van Amsterdam.

Lees meer
koxvocaal

Franciska Dukel

Franciska Dukel is pianiste, zangeres en zangcoach met een indrukwekkende staat van dienst. Zij studeerde aanvankelijk piano (Koninklijk Conservatorium) en muziekwetenschappen (Universiteit Utrecht). Na het behalen van haar UM zangdiploma in 1990 soleerde zij veelvuldig als mezzosopraan bij tal van gerenommeerde orkesten en ensembles onder leiding van dirigenten als Edo de Waart, Hartmuth Haenchen, Valery Gergiev, Simon Rattle en Vladimir Jurowsky.

Zij zong rollen bij de Reisopera, Opera Zuid, de Vara-matinee en de Nederlandse Opera. Daarnaast was Franciska Dukel in het hedendaagse repertoire actief met het Nieuw-Ensemble, de Ebonyband en de Musikfabrik NWF, in het liedrepertoire met o.a.pianist Paul Komen en in de Oude Muziek in samenwerking met ondermeer Ivor Bolton en Michael Chance.

Haar grote ervaring en deskundigheid geeft zij graag door aan de volgende generatie zangers : van 2001 t/m 2006 als hoofdvakdocente solozang aan het Conservatorium in Amsterdam en de afgelopen jaren in haar eigen lespraktijk als coach van (semi)professionele zangers en zang-pianoduo’s.

Zij is op diverse CD’s te beluisteren; o.a. met cantates van Buxtehude met Anima Eterna o.l.v. Jos van Immerseel, op de met een Edison bekroonde Schulhoff-CD van de Ebonyband o.l.v. Werner Herbers en met liederen van Buyanovsky op Russian Music for Horn.

Lees meer

Helena Van Heel

De Zweedse mezzosopraan Helena van Heel beheerst als concertzangeres het hele spectrum van de klassieke muziek. Met haar lyrische stem toont zij grote affiniteit met zowel de barok als de klassieke en de romantische periode. Hiernaast kan zij bogen op een ruime ervaring in de hedendaagse muziek.

Haar muzikale wortels liggen in de Zweedse koortraditie. Op jonge leeftijd zong ze in het kinderkoor van Boliden, een mijnwerkersstadje in het noorden van Zweden. Haar muziekstudie in Piteå, met een Master in Zang (cum laude) en Muziekeducatie, werd gevolgd door aanstellingen bij het Eric Ericsons Kamerkoor, het Zweeds Radiokoor en later het Nederlands Kamerkoor. In die periode ontving zij, als sopraan, lessen en lied-masterclasses van onder meer hofzangeres MariAnne Häggander, Folke Abenius (Stockholms Opera), Dalton Baldwin, Geoffrey Parsons, Paul Schilhawsky (Mozarteum Salzburg) en Rudolf Jansen. Sinds 2010 zingt Helena van Heel het mezzosopraan- en altrepertoire. In de omschakeling naar ‘mezzo’ werd ze begeleid door Monika Hauswalter, Ira Siff en James McCray. Sinds twee jaar werkt ze intensief samen met de befaamde Engelse ademcoach Anna Sims.

Solistisch zong Helena onder meer met het Orkest van de Achttiende Eeuw, het Nederlands Kamerorkest, Amsterdam Sinfonietta en de Marinierskapel. Recentelijk vertolkte ze drie verschillende rollen in de familieopera Help Heksen HeXen!, gecomponeerd door Max Knigge. Helena werkte met de dirigenten Frans Brüggen, Eric Ericson, Reinbert de Leeuw, Peter Eötvös, Tõnu Kaljuste, Christoph Poppen en Risto Joost. Verder trad ze op met het Asko/Schönberg Ensemble, Barok Opera Amsterdam en Corelli Consort Tallinn en verleende ze haar medewerking aan de Donaueschinger Musiktage, het Gergiev Festival en het Holland Festival.

Helena van Heel beschikt over een zeer uitgebreid Lied-repertoire en geeft regelmatig recitals, o.a. bij de vereniging Vrienden van het Lied. Zij was onder meer te horen in de kleine zaal van de Doelen, Rotterdam en de Kleine Zaal van het Concertgebouw, Amsterdam.

Voor verdere informatie: www.helenavanheel.com

Lees meer
koxvocaal

Maaike Poorthuis

Maaike Poorthuis studeerde aan de conservatoria in Enschede en Leeds (Engeland). Op het Koninklijk Conservatorium te Den Haag studeerde zij met onderscheiding af voor de Tweede Fase Solozang, en behaalde zij het certificaat van de Nieuwe Opera Academie. Momenteel wordt zij gecoached door Margreet Honig.

Ze volgde masterclasses bij o.a. Elly Ameling, Roberta Alexander, Cora Canne Meijer, Graham Clark, Marc Tucker, Nancy Argenta en Nelly Miricioù.

Met pianiste Annemieke Spoelstra werd zij in november 2001 finaliste van het Concours International de Chant de Nadia et Lili Boulanger, Parijs.

Ze zong solistisch met diverse orkesten, waaronder Het Orkest van het Oosten, het Brabants Orkest, het Gelders Orkest, het Noord Nederlands Orkest, Florilegium Musicum, Musica ad Rhenum en The Northern Consort, en werkte daarbij met dirigenten als Arjan Tien, Ivan Anguelov, Rudolph Werthen, Jed Wentz, Jaap van Zweden en Paul McCreesh.
Op het concertpodium zong zij “Les Nuits d’été” van H. Berlioz (Tilburgs Begeleidingsorkest o.l.v. Pieter Kocks), “Poème de l’amour et de la mer” van E. Chausson (VU-Kamerorkest o.l.v. Daan Admiraal), “Il Tramonto” van Respighi (Strijkorkest Methamorphosen o.l.v. Gijs Kramers) en in januari 2008 zong zij de mezzosopraansolo in een uitvoering van de filmmuziek Aleksander Nevski van Prokofiev i.s.m. de Filharmonia Baltycka in Gdansk o.l.v. Ernst van Tiel.
In mei 2010 zong zij de “Three Michelangelo Songs” van Tristan Keuris met het Symfonieorkest Nijmegen o.l.v. Gijs Leenaars.

Zij was in opera’s te horen als o.a. Albert Herring (B. Britten), Il Matrimonio Segreto (D. Cimarosa), Mariken z Nimègue (B. Martinu), Le Nozze di Figaro, Cosi fan tutte (W.A. Mozart), Dido & Aeneas (Purcell), Suor Angelica (G. Puccini), Il Trionfo dell’Onore (D. Scarlatti), L’Enfant et les Sortilèges (M. Ravel), Nabucco (G. Verdi). Zij zong de hoofdrol in de wereldpremière De Roep van de Kinkhoorn (Bart Visman).

Als liedzangeres vormt zij een duo met pianiste Micha van Weers. Voor de
Vrienden van het Lied brengen zij zeer uiteenlopende programma’s met liederen van o.a. Brahms, Poulenc, Hahn, Montsalvatge, Guastavino, Sibelius en Shostakovich.

Haar oratoriumrepertoire bevat o.a. Weihnachtsoratorium, Johannes Passion,
Matthäuspassion, Magnificat (J.S. Bach), Requiem (M. Duruflé), Messiah (G.F. Händel), Die Sieben Worte, Nelson Messe (J. Haydn), Via Crucis (F. Liszt), Paulus, Elias (F.Mendelssohn), Requiem (W.A. Mozart), Stabat Mater (G.B. Pergolesi), Petite messe solennelle (G. Rossini), Oratorio de Noel (C. Saint-Saëns), Mass (I. Stravinsky), Messa da requiem (G. Verdi) en Gloria (A. Vivaldi)

Lees meer
koxvocaal

Marieke Koster

De Nederlandse mezzosopraan Marieke Koster studeerde zang Uitvoerend Musicus en opera aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam en aan de Royal Scottish Academy of Music in Glasgow.

Op haar operarepertoire staan titelrollen als Semiramis van C. Destouche, Iphigenie en Tauride van Gluck en Phaedra van Britten. Zij zong de klassieke rollen van Ottone( Monteverdi’s L’incoronazione di Poppea), Agnese( Bellini’s Beatrice di Tenda), Adalgisa( Bellini’s Norma), en Lay Sister( Puccini’s Suor Angelica). In het moderne operarepertoire zong zij Mrs. Nolan( Menotti’s The Medium), de verschrikkelijke General Han Chueh( Judith Weir’s A night at the Chinese Opera) en La Mère d’Iseut( Frank Martin, Onafhankelijk Toneel, Domestica). Bij Opera Zuid zong zij La reine Clementine( Offenbach, Barbe Bleu), De Buurvrouw in Mavra
( Stravinsky) en de derde Dame in de Zauberflöte van Mozart.

Lees meer
koxvocaal

Marion Van Den Akker

Lees meer
koxvocaal

Marjolein Niels

Een van de hoogtepunten van de afgelopen seizoenen was de rol van Wellgunde in Antony McDonald’s veelgeprezen productie van Wagners Ring-cyclus o.l.v. Ed Spanjaard.
Marjolein Niels vertolkte deze rol met veel succes bij de Nationale Reisopera, waar ze o.a. ook te horen was als Néris in Medea en Siegrune in Die Walküre.

Op het operatoneel was Marjolein Niels tevens te zien als o.a. Maman in L’Enfant et les Sortilèges (NTR ZaterdagMatinee van het Concertgebouw), Dido in Dido and Aeneas, First Secretary in Nixon in China, Dorabella in Così fan tutte (Het Gelders Orkest), Zerlina in Don Giovanni (Concertgebouw Amsterdam in regie van Laurence Dale) en Tweede Dame in Die Zauberflöte (Nationale Reisopera).

Zij trad als soliste op met toonaangevende orkesten als Concerto Copenhagen, sOrkest van het Oosten, Noord Nederlands Orkest, Holland Symfonia (met De Nederlandse Opera in ‘Writing to Vermeer’), Vlaams Radio Orkest, Orkest van de Achttiende Eeuw, Het Gelders Orkest, Nederlands Kamerorkest, Radio Philharmonisch Orkest, Limburgs Symfonie Orkest en de nieuwe philharmonie zuidnederland.
Marjolein Niels werkte met dirigenten als Hans Graf, Roberto Rizzi Brignoli, Lars Ulrik Mortensen, Reinbert de Leeuw, Frans Bruggen en Bruno Weil.

Tevens is Marjolein een gepassioneerd liedzangeres. Ze werd uitgenodigd voor solorecitals op belangrijke binnenlandse en buitenlandse podia als het Grand Théatre de Tours, de Kleine Zaal van het Concertgebouw (in de serie ‘Jonge Nederlanders’), het Internationales Stimmen Festival Holzhausen en in de Haagse vocale serie ‘Royaal Vocaal’ (met bariton Henk Neven).

Marjolein Niels studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Maarten Koningsberger en Margreet Honig. Haar tweede faseopleiding volgde ze aan De Nieuwe Opera Akademie, waar zij onder andere de rollen vertolkte van Contessa in Le nozze di Figaro en Pamina in Die Zauberflöte. In het seizoen 2003/2004 was ze als ensemble-lid verbonden aan Opera Studio Nederland. In dat jaar maakte ze haar debuut bij de Nationale Reisopera waar zij vervolgens regelmatig te gast was. Masterclasses volgde zij bij onder andere Dawn Upshaw, Graham Clark, Rudolf Janssen, Roger Vignoles en Konrad Richter.

Lees meer
koxvocaal

Mirjam Schreur

De Nederlandse mezzosopraan Mirjam Schreur studeerde solozang en muziekdrama aan het Conservatorium Maastricht bij Barbara Schlick . In 2000 behaalde zij haar tweede fase-diploma’s. Daarna zette zij haar opleiding voort bij de bekende mezzosopraan Jard van Nes, die haar nu nog steeds coacht. Ook volgde ze masterclasses en speciale cursussen bij Roberta Alexander, Rudolf Piernay, Maureen Lehane, Semjon Skigin, Ulrich Eisenlohr, Paul Esswood en Gerhard Darmstadt.

In april 2002 won Mirjam Schreur de 3e hoofdprijs in het internationale zangconcours “Debüt in Meran” in Italie, na volgens de jury uitstekende prestaties op het gebied van zowel de opera, het lied als het oratorium. Tijdens het galaconcert voor de finalisten maakte ze haar televisiedebuut bij de Italiaanse Rai. Sindsdien zong ze als operazangeres de hoofdrol van Orfeo in de opera Orfeo ed Euridice van Gluck en de rol van Marcellina in de opera Le Nozze di Figaro van Mozart in het stadtheater van Merano te Italie olv. Richard Sigmund en Thomas Koncz.
In het Theater Bonbonniere te Maastricht bracht ze de rol van Dido in de opera Dido and Aeneas van Purcell. Bij Opera Zuid zong ze de rollen van Beggar-woman en Russian mother in de opera Death in Venice van Britten o.l.v. James Lockhart en Mike Ashman. In 2010 vertolkte ze o.a. de rollen Gismonda, Sesto, Vitige in het Händel Opera -projekt “Hoop, Liefde, Verraad en Wraak” van Concerto Barocco olv Jonathan Talbott.

Ook haar carrière als oratorium/concertzangeres ontwikkelt zich gestaag. Met het Limburgs Symfonie Orkest voerde ze in 2011 verschillende werken uit; de Matthäus Passionen serie olv Paul Goodwin, de Missa Solemnis van Beethoven olv Roberto Rizzi-Brignoli en de concertserie Messiah’s olv Kynan Johns. Eveneens maakte Mirjam dat jaar haar debuut in het Paleis voor de Schone Kunsten te Brussel; Ze soleerde in de Psalm 137 van Liszt uitgevoerd met het professionele kamerkoor Studium Chorale olv Hans Leenders en geregistreerd door Klara radio. In 2011 voerde Mirjam een concertserie van de Tweede Symfonie van Mahler uit olv Manon Meijs .

Bij De Nederlandse Bachvereniging zong ze olv Jos van Veldhoven de premiere van Der Tod Jesu van C.E. Graaf tijdens de Nederlandse Muziekdagen en in de concertserie “ Muziek voor Vorstenhuizen”, waarin cantates van Bach ten gehore werden gebracht.
In 2009 en 2010 was Mirjam te horen in de Matthäus Passionen-series met het Limburgs Symfonie Orkest beide keren olv Ed Spanjaard.
In 2009 voerde ze het Stabat Mater van Brunetti uit ism.het Combattimento Consort Amsterdam olv Jan Willem de Vriend. Er volgden dat jaar uitnodigingen voor het festival Europacantat te Utrecht voor Misatango van Palmeri en Le Ro i David van Honneger. Eveneens werd ze uitgenodigd voor het “Festival Barocco Leonardo Leo” te Brindisi (Italie) waar ze altcantates van Bach uitvoerde ism. Concerto Barocco olv Jonathan Talbott. In december 2008 debuteerde ze in het Concertgebouw te Amsterdam in de Messiah van Händel bij de Nederlandse Händelvereniging.
In oktober 2007 maakte ze als soliste een tournee door Duitsland en Luxemburg met het Kreuzchor Dresden en de Dresdner Philharmonie olv. Roderich Kreile.
Eerder dat jaar zong ze een Matthäus Passionen serie bij het Noord Nederlands Orkest olv Johannes Leertouwer.

Inmiddels heeft ze een breed repertoire opgebouwd, waarin alle stijlperiodes (barok, klassiek, romantiek, 20-ste eeuws en eigentijds) vertegenwoordigd zijn.
In hedendaags repertoire zong ze o.a de wereldpremieres van Cantico Espiritual van Jo van de Booren tijdens Musica Sacra en Cantate Domino van Werner Jacob in Nürnberg. Beide projekten werden uitgevoerd in samenwerking met Studium Chorale olv. Hans Leenders. Het eerste werd opgenomen door de KRO, het tweede door de Bayerische Rundfunk.

Eerder nodigden dirigenten als Jos van Veldhoven, Ed Spanjaard, Jan Willem de Vriend, Paul Goodwin, Roberto Rizzi-Brignoli, Kynan Johns, Johannes Leertouwer, Klaas Stok, Roderich Kreile, Laurent Gendre, Jonathan Talbott, Daan Admiraal, Jos Vermunt, Oane Wierdsma, Louis Buskens, Gilles Michels, Peter Serpenti, Hans Leenders etc. haar als soliste uit.

Samen met de harpiste Bianca Tabois vormt ze een duo genaamd “con corde”, waarin Mirjam naast het zingen ook afwisselend de mandoline bespeelt.
In 2009 startte ze haar eigen bedrijf genaamd Zang & Concert Praktijk Mirjam Schreur.
Deze praktijk omvat zowel haar werkzaamheden als uitvoerend musicus als haar werkzaamheden als docerend musicus. Als docente werd ze in september 2009 uitgenodigd een masterclass barokzang en interpretatie te geven aan het conservatorium Nino Rota te Monopoli (zuid-Italie).

Lees meer

Rosina Fabius

Rosina Fabius deed in 2016 haar afsluitende recital voor haar Master of Music aan het Utrechts conservatorium bij Henny Diemer. Tijdens haar Master studeerde zij één jaar aan de Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien (MDW) bij Prof. Claudia Visca en Prof. Gabriele Fontana. Rosina wordt momenteel gecoacht door sopraan Rosemary Joshua.

In Nederland heeft Rosina met Studio 32 Utrecht in verschillende opera producties opgetreden, o.a. op het Grachtenfestival Amsterdam.  Zij was bij Holland Opera te horen in de productie ‘Orfeo Underground’, waar zij de rollen Messagiera en Speranza op zich nam. Bij  de Operadagen Rotterdam zong zij zowel in de operaproductie ‘Orfeo’s night song’ als een solo recital voor de Operadagen Thuis.

Bij de Nationale Opera heeft Rosina deelgenomen aan verschillende talentontwikkelingsprojecten waar zij workshops en masterclasses volgde bij o.a. dirigent Christophe Rousset en mezzosopraan Sarah Connolly.

Naast opera treedt Rosina in binnen- en buitenland regelmatig op als soliste in oratoria en concerten. Zo werd zij uitgenodigd om als soliste de Matthäus Passion te zingen bij het International Bach Festival in Gran Canaria en is zij een vaste gast in barok programma’s bij het ensemble The London Octave (UK). Dit jaar debuteerde zij in in het Concertgebouw als soliste in de tweede symfonie van Mahler o.l.v. Bas Pollard.

Tevens geeft Rosina graag liedrecitals met haar pianiste Kanako Inoue. In kamermuziekseries treed zij op met o.a. het ARTO ensemble en het Fabius ensemble.

Lees meer

Ruth Willemse

Ruth Willemse studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam en aan het Prins Claus Conservatorium waar zij in 2013 haar Master zang afrondde.

Bij de Nationale Opera & Ballet maakte ze als Maddalena in Reimsreisje (naar Il Viaggio a Reims) in 2015 haar debuut. Bij de Nederlandse Reisopera zong ze de rol van Kate Pinkerton in Madama Butterfly, Berta in Il Barbiere di Siviglia en Old Lady in een pocket versie van Bernsteins Candide. Ze vertolkte Miss Todd in The Old Maid and the Thief (2011), Concepcion in L’heure Espagnole (2012), Ciesca in Gianni Schicchi (2010). Ze zong Cornelia in Giulio Cesare o.l.v. Michael Chance en maakte in 2016 haar debuut in de NTR Matinee als Madre di Cio Cio San in Madama Butterfly.

Ruth is regelmatig te horen in liedrecitals, op festivals als het Grachtenfestival en het Peter de Grote Festival en op het concertpodium waar zij de mezzo of altpartijen zingt uit het concertrepertoire zoals bijvoorbeeld de Matthäus Passion, de Messiah, het Requiem van Mozart, de Harmoniemesse van Haydn, het Oratorio de Noel van Saïnt – Saëns, Sea Pictures van Elgar en de Rückert Lieder van Mahler.

Lees meer
koxvocaal

Wilke Te Brummelstroete

Mezzosopraan Wilke te Brummelstroete behaalde haar diploma aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en verwierf een grote internationale reputatie in samenwerking met befaamde dirigenten als Sir John Eliot Gardiner, Frans Brüggen, Christian Thielemann, Ivan Fischer, Sir Neville Marriner, Sir Roger Norrington, Nicholas McGegan, Ton Koopman, Daniel Harding, Richard Egarr, Fabio Biondi, Thomas Zehetmaier en Kent Nagano.
Zij werkt veelvuldig samen met Het Orkest van de 18de Eeuw (Bach, Haydn,Mozart, Beethoven) the Orchestra of the Age of Enlightenment, Het Koninklijk Concertgebouw Orkest, English Baroque Soloists, Orchestre de Paris, , Münchner Philharmoniker, Liverpool Philharmonic Orchestra, Academy of Ancient Music.
Met wie zij zong in beroemde concertzalen en festivals als Royal Albert Hall (BBC Proms 2005 met Gardiner), Wigmore Hall, Teatro Colòn Buenos Aires, Wiener Konzerthaus en Musikverein, Queen Elisabeth Hall, The Sage Gateshead, Hong Kong Arts Festival, Beijing Music Festival en Istanbul Festival.

Haar operarepertoire bevat onder meer Händel’s Teseo Arianna in Creta, Ruggiero Alcina, Storgé Jephtha (Händel-Festspiele Göttingen), Tirinto Imeneo (Dublin) en Juno en Ino Semele (San Francisco), Ottavia L’Incoronazione di Poppea (Massachusetts Festival), Minerva en Melanto Il Ritorno d’Ulisse (Brussel, Wenen, Zürich, Berlijn, Amsterdam en Sydney Festival), Proserpina L’Orfeo (Amsterdam) Penelopé Ulisse (Wiesbaden), Aristeo in Graun’s Orfeo ( Berlijn), Tamerlano in Vivaldi’s Bajazet (Wenen), Dido in Purcell’s Dido and Aeneas (Brussel, Londen, China) en maakte haar debuut bij de Bayreuther Festspiele als Siegrune in de nieuwe Ringproductie (2006, 2007, 2008, 2009 en 2010).

Wilke te Brummelstroete is te horen op vele CD’s waaronder Bach Cantates met Sir John Eliot Gardiner (SDG101) die de 2005 Gramophone Record of the Year Award won en eveneens de Gramophone Baroque Vocal Award 2005!
Andere CD’s zijn o.a. Dido and Aeneas, Bach’s Matthäus Passion(Brüggen), Mozart’s Requiem(Brüggen), Händel’s Arianna in Creta en Jephtha(McGegan), Duruflé Requiem en Constantijn Huygens Pathodia sacra et profana.

Wilke’s veelzijdigheid bracht haar ook succes in concerten met romantische repertoire, zoals Schumann’s Das Paradies und die Peri, Elgar’s The Kingdom, Berlioz’ Les Nuits d’Eté, Respighi’s Il Tramonto; Liedrecitals met werken van Röntgen en Joep Straesser en recentelijk soleerde zij in de Zaterdagmatineé in de wereldpremière van Rudolf Escher’s kameropera Protesilaos en Laodamia.

Toekomstige en recente engagementen betreffen de 9e Symphonie van Beethoven met het London Symphony Orchestra (sir John Elliot Gardiner) in Londen, Parijs en Madrid; Frank Martin Et la vie l’emporta (Brüggen, Concertgebouw Amsterdam); 9e Symphonie van Beethoven (Brüggen) in Parijs, Barcelona, en Madrid; Matthäus Passion met het Rotterdams Philharmonisch Orkest (o.l.v. Harry Bicket); Matthäus Passion met het Brabants Orkest (o.l.v. Paul Goodwin); Haydn Aria’s in Bilbao, Zaragoza, Antwerpen (Brüggen). Lieder Maurice Delage (Michael Schønwand, Concertgebouw Amsterdam) en Siegrune in de Ring bij DNO in 2013 (Hartmut Haenchen).

Lees meer