• Zoeken op trefwoord

Caren Van Oijen

Lees meer

Carina Vinke

Alt-mezzo Carina Vinke wordt geprezen om de opvallende donkere kwaliteit van haar stem en haar dramatische talent. Geboren in Nederland zingt ze vanaf haar negende levensjaar op grote schaal in eigen land alsook in het buitenland.

Carina zingt opera, oratoria, lied en hedendaagse muziek. Carina zong  werken van Bach, Verdi’s Requiem en werken van Mozart, Händel, Haydn, Rossini, Dvořák en Mozart. Haar sterke affiniteit voor het werk van Gustav Mahler heeft geleid tot uitvoeringen van al zijn vocale werken.

Hoogtepunten zijn onder andere de Tweede symfonie met het Europees Jeugdorkest o.l.v. Vladimir Ashkenazy en de Derde Symfonie met het LaVerdi Orchestra onder baton van Xian Zhang. De derde symphonie van Mahler heeft zij ook uitgevoerd met het NJO (Nederlands Jeugdorkest ) o.l.v. Martin Sieghart. Ze zong tientallen uitvoeringen van Das Lied von der Erde met het LaVerdi Orchestra, het NJO, het New European Ensemble, het ensemble Ludwig en Re–Orchestra onder leiding van dirigenten als Martin Sieghart, Xian Zhang, Ed Spanjaard en Christian Karlsen.

Carina behaalde haar master aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag (Prof. Jard van Nes) en studeerde aan De Nederlandse Opera Academie. Daarnaast kreeg ze les van Teresa Berganza. Carina studeerde ‘lied’ in Brussel bij Udo Reinemann.

Lees meer
koxvocaal

Charlotte Stoppelenburg

Lees meer
koxvocaal

Daniella Buijck

De Alt-mezzo Daniëlla Buijck, oorspronkelijk afkomstig uit Zeeuws-Vlaanderen, studeerde Nederlands recht alvorens zij haar klassieke zangopleiding begon. In juni 2009 studeerde zij af bij Hanneke Kaasschieter en Xenia Meijer aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Tijdens haar opleiding ontving ze interpretatielessen van Frans Fiselier en masterclasses van Charlotte Margiono, Jard van Nes en Alexander Oliver. Daarnaast ontving zij dramalessen van Veerle van Hecke en Marc Krone. Momenteel wordt zij gecoacht door Xenia Meijer en Jard van Nes.

Daniëlla heeft zich tijdens haar opleiding breed georiënteerd op de verschillende terreinen binnen de klassieke muziek en ook nu blijft haar interesse veelzijdig. Zij is solistisch actief op het gebied van zowel oratorium, opera als lied. Daarnaast zingt zij als freelancer regelmatig in de ensembles van het Groot omroepkoor en het koor van de Nationale reisopera en is zij ook aangenomen in het ensemble van De Nederlandse Opera. Ze heeft een grote voorliefde voor acteren en voor literatuur en zij betrekt de luisteraar daarom erg graag bij de verhalen achter de muziek.

Op oratoriumgebied zingt zij onder andere de altsolo’s in het Weihnachtsoratorium en in de Mattheus en Johannes Passie van Bach, het Magnificat en het Gloria van Vivaldi, The Messiah, The Coronation Anthems, het Te deum laudamus en het Dixit Dominus van Händel, het Oratorio de Noël van Saint-Saëns, de Petite Messe Solennelle van Rossini, de Alt-rhapsody van Brahms, het Requiem, de Krönungsmesse en de Vesperae Solennes de Confessore van Mozart, het Laudate Sion van Mendelssohn en het Stabat Mater van Pergolesi, Bononcini en Jenkins.

In het operagenre zong zij de rol van Madame Flora in de opera The Medium van Menotti, onder regie van Jeroen Lopes Cardozo, de rol van Annina in La Traviata van Verdi en de rol van Madame de Croissy in Dialogues des Carmélites van Poulenc, onder regie van Marc Krone. Op het gebied van experimenteel theater was ze te zien in de absurdistische opera Stormval van Productiehuis Brabant op verschillende festivals, onder regie van Peerke Malschaert. Op operettegebied zong zij bij de Internationale opera producties tijdens theatertours in Bulgarije, Oekraïne, Nederland, België en Luxemburg de rol van Mirabella in Der Zigeunerbaron van Strauss en de rol van Olga in Die Lustige Witwe van Lehar.

Tenslotte vormt Daniëlla met de sopraan Kathelijn van Dongen het Duo D’anca en samen verzorgen zij concerten en recitals voor verschillende gelegenheden en met diverse thema’s. Voor meer informatie over Daniëlla en over haar agenda alsmede voor luisterfragmenten kunt u kijken op haar website: www.daniellabuijck.nl.

Lees meer
koxvocaal

Dorien Lievers

Al tijdens haar studie hoofdvak orgel aan het Arnhems conservatorium was Dorien actief als zangeres. Dat verklaart waarom zij, enige jaren na haar afstuderen als organist, voor de vocale muziek koos en hoofdvak zang ging studeren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daar volgde zij tevens interpretatielessen bij Meinard Kraak en werkte mee aan diverse masterclasses. Al tijdens deze opleiding zong zij bij Cappella Amsterdam onder leiding van Daniel Reuss en Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe. Later kwam daar ook Ton Koopmans Amsterdam Baroque Choir bij.

Dorien maakt deel uit van de vaste bezetting van het Nederlands Kamerkoor en is regelmatig te horen als soliste, zowel in binnen- als buitenland, waarbij ze samenwerkt met professionele orkesten en ensembles als de Akademie für Alte Musik Berlin, het Concertgebouw Kamerorkest, het Gesualdo Consort en Camerata Trajectina.
Zij was o.a. te horen in diverse Bach cantates, diens Matthäus en Johannes Passion en Weihnachts Oratorium, Monteverdi’s Mariavespers, Handel’s Messiah, het Stabat Mater van Haydn en de Elias van Mendelssohn en werkte mee aan vele CD-opnamen.

Lees meer

Fanny Alofs

De Nederlandse alt/mezzosopraan Fanny Alofs begon als jazz-zangeres, maar maakte de omslag naar klassieke zang. Na het cum laude afronden van haar bachelor zangopleiding aan het Koninklijk Conservatorium (2006) en master aan het Conservatorium van Amsterdam (2009) volgde ze een tweejarig leer/werktraject bij Silbersee, om zich te specialiseren in hedendaags-klassiek vocaal repertoire. Hiervoor ontving zij een Prins Bernhard Cultuurfonds Beurs, en het Margrit Widlung Stipendium, tweejaarlijks uitgereikt aan een jonge zangeres met een sterke podiumpresentatie.

Iniddels heeft zij een veelzijdige concertpraktijk in binnen- en buiteland opgebouwd, en zingt op podia van Carnegie Hall tot Istanbul Music Festival, met veel moderne of non-westerse werken van bijvoorbeel Karl Jenkins, Stravinsky, Andriessen, Saariaho, Glass of Berio, afgewisseld met soli in traditionele oratoria en concertwerken van Bach, Mozart, Satie etc. Met enige (on)regelmaat maakt zij solo-performances, maar zij treedt vooral op met ensembles als Asko|Schönberg Ensemble, BBC Symphony Orchestra, Residentie Orkest, Clazz Music, Instant Composers’ Pool, Nederlands Kamerkoor en vele andere groepen, waarbij af en toe uitstapjes naar de jazz voorbij komen. Ook geeft zij duo-optredens met claveciniste Goska Isphording en is zij vaste zangeres en directeur van Lunatree, kamermuziekensemble dat zich toelegt op minimal music, en daarnaast hedendaags klassiek koppelt aan rock en ambient music.

Fanny maakt graag en veel muziektheater, onder meer bij De Nationale Opera, Rotterdamse Operadagen, Muziektheater Transparant, LOD, Toneelhuis, KamerOperaHuis, De Veenfabriek, Holland Festival, Theater Sonnevanck, November Music Festival, Boulevard, Festival Karavaan en de Ruhrtriënnale. Eén van de leukste aspecten van modern repertoire vindt ze de persoonlijke samenwerking met componisten van nu. Zo werkte ze met enkele groten, bijvoorbeeld met componist Steve Reich aan zijn werk Tehillim, met Louis Andriessen aan zijn orkestwerk De Stijl en met Georges Aperghis aan zijn multimediaspektakel Machinations. Met regelmaat schrijven componisten nieuw werk voor haar, soms ook gebruikmakend van haar vaardigheden als improviserend jazz-musicus.

Lees meer

Jose Scholte

Lees meer

Madeleen Ijsselmuiden

Lees meer
koxvocaal

Margareth Beunders

Margareth Beunders studeerde solozang bij Annette de la Bije, Nelly van der Spek en Henk Smit. Zij specialiseerde zich in historische uitvoeringspraktijk bij de legendarische countertenor Alfred Deller en bij dirigent Philippe Herreweghe (Collegium Vocale Gent). Aanvullende studies volgden bij Aafje Heynis.

De carrière van Margareth Beunders raakte in een stroomversnelling na haar medewerking aan een Vara-matinee (“Dido and Aeneas” van Purcell), na uitvoeringen van de Matthäus-Passion met het Brabants Orkest o.l.v. Hein Jordans, en vooral na het televisieprogramma “Jonge mensen op het concertpodium”.

In Israël trad Margareth Beunders op met het Jerusalem Symphony Orchestra, in de Verenigde Staten met het Pittsburgh Symphony Orchestra. In Frankrijk zong zij in een reeks concerten in Caen, Tarbes en in de Abbaye de Saint Sylvanès (Aveyron). In Italië werkte ze mee aan uitvoeringen van Bachs Hohe Messe in Bologna, Modena en Venetië. In de Gouden Zaal van de Musikverein te Wenen zong zij in uitvoeringen van Bach’s Magnificat en Tippetts “A Child of our time”. Juni 2003 zong zij in Breda de Nederlandse première van “Feel the spirit” onder leiding van de componist John Rutter.
Vanwege haar authentieke altstem heeft Margareth Beunders in de loop der jaren een uitgebreid oratoriumrepertoire opgebouwd. Regelmatig is zij te horen in uitvoeringen van koren en oratoriumverenigingen in Nederland, België, Frankrijk, Italië en Duitsland, met orkesten als Florilegium Musicum, Concerto ’91, Concerto Amsterdam en het RBO Sinfonia. Daarnaast wordt zij frequent geïnviteerd door o.a. het Brabants Orkest, het Orkest van het Oosten, het Limburgs Symfonie Orkest, het Radio Filharmonisch Orkest en het Concertgebouw Kamerorkest voor het zingen van de altsoli in symfonisch repertoire en in orkestliederen. Zo vertolkte Margareth Beunders Mahlers “Lied von der Erde” (in de bewerking voor kamerorkest van Schönberg/Riehn), tijdens een 10-delige Nederlandse tournee met het Fodor Kwintet en het Nieuw Nederlands Strijkkwartet o.l.v. Marien van Staalen.
Margareth Beunders werkte in de afgelopen jaren met veel dirigenten van naam, onder wie Daan Admiraal, Dimitri Demetriades, Jean Fournet, Sergiu Commissiona, Heinz Friessen, Richard Hickox, Hans van den Hombergh, Anton Kersjes, Jean-Claude Malgoir, Lev Markiz, Kenneth Montgomery, Woldemar Nelson, Arnold Østman, Libor Pesek, André Previn, David Porcelijn, John Rutter, Jean-Paul Salanne, Ed Spanjaard, Andreas Stoehr, Jac van Steen, André Vandernoot, Jos Vermunt, Hans Vonk, Edo de Waart, Barry Wordsworth en Charles de Wolff.

Margareth Beunders beschikt over een uitgelezen liedrepertoire waarin de namen van alle grote componisten vertegenwoordigd zijn. In de Kleine Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam gaf zij meerdere keren een liedrecital. Zij was regelmatig te horen tijdens radio-optredens. In april 2007 gaf zij voor de generale staven van de Nederlandse en de Duitse defensie een zeer succesvolle “romantische Liederabend” in kasteel De Wittenburg te Wassenaar.
Van de geluidsregistraties die in de loop der jaren van haar vocale prestaties zijn gemaakt, is er inmiddels een aantal op CD verschenen.

Lees meer
koxvocaal

Martine Straesser

Martine Straesser begon haar opleiding aan het Sweelinck conservatorium te Amsterdam waar ze studeerde bij Charles van Tassel.
Vervolgens studeerde zij twee jaar aan de Royal Scottish Academy te Glasgow waar ze haar Masters degree in opera behaalde. Hierna was ze een seizoen lid van de operastudio Nederland (2000).

Al tijdens haar studie maakte Martine haar operadebuut in “ Il trionfo di Camilla” van Bononcini, een productie van het festival oude muziek o.l.v. Jos van Veldhoven .In Engeland en Schotland was zij te horen in o.a. Carmen,le nozze di Figaro en Haensel und Gretel.
In Nederland zong zij rollen in The rape of Lucretia (olv Richard Bradshaw) Oresteia van Xenakis en Phillip Glass` Akhnaton (Muziektheater Holands diep).
Bij de Nederlandse opera was Martine te horen in Writing to Vermeer van Louis Andriessen (in Amsterdam en New York) en Reves d` un Marco Polo van Claude Vivier (in de regie van Pierre Audi).

Martine zong de rol van Mrs, Quickly in Verdi` s Falstaff in een productie die een aantal theaters in Italië aandeed waaronder het befaamde Teatro Reggia di Parma.
In 2006 was zij te zien als Witwe Begbick in Mahagonny van Kurt Weill (opera aan het ij) en als de moeder in de opera Mavra van Strawinsky (opera zuid).

Op het concertpodium zong Martine o.a. bij het Brabants orkest (three shakespeare songs van Ton de Leeuw en Die Fledermaus) en de Nederlandse Bachvereniging (Isreal in Egypt o.l.v. Paul mc Creesh) en verder bij orkesten als Holland Symfonia en het Gelders orkest. In 2006 zong zij in het Concert-gebouw Amsterdam haar eerste Verdi Requiem.

Het afgelopen seizoen was zij twee keer te gast bij Opera Zuid, als La Frugola in Il Tabarro van Puccini en als Dorothee in Massenets Cendrillon.
Martine is een veelgevraagd soliste bij diverse oratoriumverenigingen in het land en heeft daarin een breed repertoire opgebouwd dat reikt van Bach tot Britten.

Lees meer
koxvocaal

Myra Kroese

Alt-mezzo Myra Kroese studeerde zang aan de conservatoria van Rotterdam en Den Haag, respectievelijk bij Jan Heije en Sophia van Sante. Zij volgde daarnaast masterclasses bij Jard van Nes en Robert Holl.

Myra Kroese deed al tijdens haar studie ervaring op met optreden, zowel solistisch als in ensemble-verband.
Haar repertoire als soliste omvat bekende oratoria door de eeuwen heen, van Vivaldi’s ‘Gloria’ tot Verdi’s ‘Requiem’. Maar ook in hedendaagse muziek neemt zij regelmatig de altsoli voor haar rekening, zoals in ‘Wo bist du, Licht’ van Claude Vivier, en ‘Omaggio alla Pieta’ van Mary Finsterer.

Verder zingt zij muziek van oudere meesters, waaronder bijvoorbeeld Domenico Scarlatti. Diens ‘Stabat Mater’ voerde zij enige tijd geleden uit met ‘Cappella Figuralis’ onder leiding van Jos van Veldhoven.

Zij werkte ondermeer met het Residentie Orkest,Orkest Van De Achttiende Eeuw,The Amsterdam Baroque Orchestra en het Asko-Schönberg Ensemble.Zij zingt bij dirigenten als Ed Spanjaard, Jos van Immerseel en Jos Vermunt.
Myra Kroese wordt in het algemeen gewaardeerd vanwege haar donkere timbre, haar flexibiliteit en haar expressieve vertolkingen.

Lees meer
koxvocaal

Wieke Van Wingerden

De dramatische mezzosopraan Wieke van Wingerden studeerde aanvankelijk af als pianist. Daarna begon zij haar zangstudie bij Paula de Wit en studeerde af bij Udo Reinemann aan het conservatorium van Metz. Zij wordt nu gecoacht door Hebe Dijkstra.
Haar oratoriumrepertoire omvat o.a. de alt/mezzosolo’s in het Requiem van Verdi.de Petite messe solennelle van Rossini, het Gloria van Vivaldi, het Stabat Mater van Pergolesi en het Requiem van Dvorák.

In 2004 was haar operadebuut met de dubbelrol van Muze/Nicklausse in Hoffmann’s Vertellingen. Daarna maakte ze een solotheatervoorstelling met pianist Maarten Hillenius en regisseur Machteld van Bronkhorst: de mythe van Ariadne op Naxos. Ze zong de hoofdrol in the Medium van Menotti in Neurenberg onder regie van Lars Wernecke. In 2011/2012 zong zij in de kinderversie van der Ring des Nibelungen van Wagner: Rheintochter, Waltraute (Walküre) en Gutrune bij De Nederlandse Opera.
Ook was zij understudy van Kundry (Parsifal) bij de Nederlandse opera.

In mei/juni zingt zij Lehrbube in de Meistersinger bij de Nederlandse Opera.

Haar operarepertoire vermeldt o.a. die Mutter/die Knusperhexe (Hänsel und Gretel), Herodias (Salome), Waltraute en Fricka (Der Ring), Kundry (Parsifal), Ortrud (Lohengrin), La Zia Principessa (Suor Angelica), Amneris (Aida), Ulrica (un ballo), Eboli (Don Carlo), La Principessa (Adriana le Couvreur),Jezibaba (Rusalka), Carmen (Carmen), Charlotte (Werther), Dalila (Samson et Dalila), Lucretia (the rape of Lucretia).

In 2010 werd Wieke door het Wagnergenootschap Nederland verkozen tot stipendiate voor Bayreuth 2010.

Lees meer