Carina Vinke
Alt-mezzo Carina Vinke wordt geprezen om de opvallende donkere kwaliteit van haar stem en haar dramatische talent. Geboren in Nederland zingt ze vanaf haar negende levensjaar op grote schaal in eigen land alsook in het buitenland.
Carina zingt opera, oratoria, lied en hedendaagse muziek. Carina zong werken van Bach, Verdi’s Requiem en werken van Mozart, Händel, Haydn, Rossini, Dvořák en Mozart. Haar sterke affiniteit voor het werk van Gustav Mahler heeft geleid tot uitvoeringen van al zijn vocale werken.
Hoogtepunten zijn onder andere de Tweede symfonie met het Europees Jeugdorkest o.l.v. Vladimir Ashkenazy en de Derde Symfonie met het LaVerdi Orchestra onder baton van Xian Zhang. De derde symphonie van Mahler heeft zij ook uitgevoerd met het NJO (Nederlands Jeugdorkest ) o.l.v. Martin Sieghart. Ze zong tientallen uitvoeringen van Das Lied von der Erde met het LaVerdi Orchestra, het NJO, het New European Ensemble, het ensemble Ludwig en Re–Orchestra onder leiding van dirigenten als Martin Sieghart, Xian Zhang, Ed Spanjaard en Christian Karlsen.
Carina behaalde haar master aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag (Prof. Jard van Nes) en studeerde aan De Nederlandse Opera Academie. Daarnaast kreeg ze les van Teresa Berganza. Carina studeerde ‘lied’ in Brussel bij Udo Reinemann.
Charlotte Stoppelenburg
Daniella Buijck
De Alt-mezzo Daniëlla Buijck, oorspronkelijk afkomstig uit Zeeuws-Vlaanderen, studeerde Nederlands recht alvorens zij haar klassieke zangopleiding begon. In juni 2009 studeerde zij af bij Hanneke Kaasschieter en Xenia Meijer aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Tijdens haar opleiding ontving ze interpretatielessen van Frans Fiselier en masterclasses van Charlotte Margiono, Jard van Nes en Alexander Oliver. Daarnaast ontving zij dramalessen van Veerle van Hecke en Marc Krone. Momenteel wordt zij gecoacht door Xenia Meijer en Jard van Nes.
Daniëlla heeft zich tijdens haar opleiding breed georiënteerd op de verschillende terreinen binnen de klassieke muziek en ook nu blijft haar interesse veelzijdig. Zij is solistisch actief op het gebied van zowel oratorium, opera als lied. Daarnaast zingt zij als freelancer regelmatig in de ensembles van het Groot omroepkoor en het koor van de Nationale reisopera en is zij ook aangenomen in het ensemble van De Nederlandse Opera. Ze heeft een grote voorliefde voor acteren en voor literatuur en zij betrekt de luisteraar daarom erg graag bij de verhalen achter de muziek.
Op oratoriumgebied zingt zij onder andere de altsolo’s in het Weihnachtsoratorium en in de Mattheus en Johannes Passie van Bach, het Magnificat en het Gloria van Vivaldi, The Messiah, The Coronation Anthems, het Te deum laudamus en het Dixit Dominus van Händel, het Oratorio de Noël van Saint-Saëns, de Petite Messe Solennelle van Rossini, de Alt-rhapsody van Brahms, het Requiem, de Krönungsmesse en de Vesperae Solennes de Confessore van Mozart, het Laudate Sion van Mendelssohn en het Stabat Mater van Pergolesi, Bononcini en Jenkins.
In het operagenre zong zij de rol van Madame Flora in de opera The Medium van Menotti, onder regie van Jeroen Lopes Cardozo, de rol van Annina in La Traviata van Verdi en de rol van Madame de Croissy in Dialogues des Carmélites van Poulenc, onder regie van Marc Krone. Op het gebied van experimenteel theater was ze te zien in de absurdistische opera Stormval van Productiehuis Brabant op verschillende festivals, onder regie van Peerke Malschaert. Op operettegebied zong zij bij de Internationale opera producties tijdens theatertours in Bulgarije, Oekraïne, Nederland, België en Luxemburg de rol van Mirabella in Der Zigeunerbaron van Strauss en de rol van Olga in Die Lustige Witwe van Lehar.
Tenslotte vormt Daniëlla met de sopraan Kathelijn van Dongen het Duo D’anca en samen verzorgen zij concerten en recitals voor verschillende gelegenheden en met diverse thema’s. Voor meer informatie over Daniëlla en over haar agenda alsmede voor luisterfragmenten kunt u kijken op haar website: www.daniellabuijck.nl.
Dorien Lievers
Al tijdens haar studie hoofdvak orgel aan het Arnhems conservatorium was Dorien actief als zangeres. Dat verklaart waarom zij, enige jaren na haar afstuderen als organist, voor de vocale muziek koos en hoofdvak zang ging studeren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daar volgde zij tevens interpretatielessen bij Meinard Kraak en werkte mee aan diverse masterclasses. Al tijdens deze opleiding zong zij bij Cappella Amsterdam onder leiding van Daniel Reuss en Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe. Later kwam daar ook Ton Koopmans Amsterdam Baroque Choir bij.
Dorien maakt deel uit van de vaste bezetting van het Nederlands Kamerkoor en is regelmatig te horen als soliste, zowel in binnen- als buitenland, waarbij ze samenwerkt met professionele orkesten en ensembles als de Akademie für Alte Musik Berlin, het Concertgebouw Kamerorkest, het Gesualdo Consort en Camerata Trajectina.
Zij was o.a. te horen in diverse Bach cantates, diens Matthäus en Johannes Passion en Weihnachts Oratorium, Monteverdi’s Mariavespers, Handel’s Messiah, het Stabat Mater van Haydn en de Elias van Mendelssohn en werkte mee aan vele CD-opnamen.
Fanny Alofs
De Nederlandse alt/mezzosopraan Fanny Alofs begon als jazz-zangeres, maar maakte de omslag naar klassieke zang. Na het cum laude afronden van haar bachelor zangopleiding aan het Koninklijk Conservatorium (2006) en master aan het Conservatorium van Amsterdam (2009) volgde ze een tweejarig leer/werktraject bij Silbersee, om zich te specialiseren in hedendaags-klassiek vocaal repertoire. Hiervoor ontving zij een Prins Bernhard Cultuurfonds Beurs, en het Margrit Widlung Stipendium, tweejaarlijks uitgereikt aan een jonge zangeres met een sterke podiumpresentatie.
Iniddels heeft zij een veelzijdige concertpraktijk in binnen- en buiteland opgebouwd, en zingt op podia van Carnegie Hall tot Istanbul Music Festival, met veel moderne of non-westerse werken van bijvoorbeel Karl Jenkins, Stravinsky, Andriessen, Saariaho, Glass of Berio, afgewisseld met soli in traditionele oratoria en concertwerken van Bach, Mozart, Satie etc. Met enige (on)regelmaat maakt zij solo-performances, maar zij treedt vooral op met ensembles als Asko|Schönberg Ensemble, BBC Symphony Orchestra, Residentie Orkest, Clazz Music, Instant Composers’ Pool, Nederlands Kamerkoor en vele andere groepen, waarbij af en toe uitstapjes naar de jazz voorbij komen. Ook geeft zij duo-optredens met claveciniste Goska Isphording en is zij vaste zangeres en directeur van Lunatree, kamermuziekensemble dat zich toelegt op minimal music, en daarnaast hedendaags klassiek koppelt aan rock en ambient music.
Fanny maakt graag en veel muziektheater, onder meer bij De Nationale Opera, Rotterdamse Operadagen, Muziektheater Transparant, LOD, Toneelhuis, KamerOperaHuis, De Veenfabriek, Holland Festival, Theater Sonnevanck, November Music Festival, Boulevard, Festival Karavaan en de Ruhrtriënnale. Eén van de leukste aspecten van modern repertoire vindt ze de persoonlijke samenwerking met componisten van nu. Zo werkte ze met enkele groten, bijvoorbeeld met componist Steve Reich aan zijn werk Tehillim, met Louis Andriessen aan zijn orkestwerk De Stijl en met Georges Aperghis aan zijn multimediaspektakel Machinations. Met regelmaat schrijven componisten nieuw werk voor haar, soms ook gebruikmakend van haar vaardigheden als improviserend jazz-musicus.
Lien Haegeman
De Belgische mezzosopraan/alt begon haar opleiding bij Luciënne van Dijck aan het conservatorium in Antwerpen en rondde haar vorming tot operazangeres cum laude af bij Mya Besselink aan het conservatorium in Maastricht. Aansluitend studeerde zij nog 2 jaar aan de Chapelle Reine Elisabeth in Brussel.
Ze zong talloze rollen: 2e maagd (Elektra), Dorabella (Cosi fan Tutte), Hänsel (Hänsel und Gretel), Cloë (L’arbore di Diana), Carmen (Carmen), Mercedes (Carmen), 3e dame (Die Zauberflöte), Flosshilde (Rheingold), Waltraute (Die Walküre), Flora (La Traviata), La Ciesca (Gianni Schicchi), Larina (Evgeni Onegin Florence Pike (Albert Herring), Prokne (Tereus) Bianca (The Rape Of Lucretia),), Jitsuko (Hanjo), Mahjouba (Dunkelrot), Pasqualita (Dr. Atomic), Berhte (Blond Eckbert), Alt 6 (Le Vin Herbé),etc
Deze rollen zong ze in operahuizen als Mannheim, Weikersheim, Kassel, Erfurt, Schwerin, opera Zuid, Amsterdam, Bielefeld, Athene, Antwerpen, Nantes, Bern, Amsterdam, Saarbrücken, Aken, Palermo,opera Compact en tijdens de Bregenzer Festspiele.
Na de heropstarting van het culturele leven zong ze recentelijk haar 13de productie als 3de Dame (Die Zauberflöte) en de Heks (Rusalka), in Alden Biesen Zita in de productie Gianni Schicchi.
Ook als concertzangeres is Lien te horen in binnen- en buitenland. Het repertoire als alt reikt van barok tot hedendaagse muziek en o.a. van componisten als Bach, Mendelssohn, Mozart, Verdi, tot Verdi, Dvorak, Mahler, Bruckner, Messiaen,…Dit zong ze oa. in gerenomeerde concertzalen als Het concertgebouw Amsterdam, De Doelen Rotterdam, Berliner Philharmonie en Wiener Musikverrein.
Ze had het voorrecht samen te kunnen werken met beroemde dirigenten als Adam Fisher, Hervé Nicque, Sr William Christie, Pietari Inkinen, Jan-Willem de Vriend, Ed Spanjaard en Jaap van Zweden.
Marion van den Akker
Marion van den Akker geboren in Haarlem, studeerde aan het Conservatorium in Amsterdam Later studeerde Marion bij Henk Smit, Brighitte Fassbaender en Josephine Veasey in Engeland (ENO) en switchte van sopraan naar het mezzo vak. Een beurs stelde haar in de gelegenheid meestercursussen te volgen bij Nicolai Gedda en, Italo Tajo.
Marion van den Akker werkte als soliste samen met dirigenten als Hartmut Haenchen, Hans Vonk, Aldo Ceccato, Edo de Waart, Kenneth Montgomery, Jean Fournet, Henry Lewis, G. Pehlivanian, A. Liebreich, G. Rozsdestvensky, Kees Bakels, Eri Klas, Mark Foster, Marc Soustrot, Reinbert de Leeuw, Laurens van Renes en Yakov Kreizberg.
In het orkest repertoire zong Marion van den Akker zingt het rijke vocale Mahler repertoire, ook zingt zij de grote oratoria, zoals het Verdi Requiem uitgevoerd in o.a. Palais de Beaux Arts, Brussel, Concertgebouw en vele andere vooraanstaande podia In het Concertgebouw Amsterdam zong Marion van den Akker het Stabat Mater van Dvorak, de Rachmaninov Vespers, het Stabat Mater van Rossini, de Messiah van Händel, de Anna Frank Cantate, 9de Beethoven, de Missa solemnis van Beethoven o.l.v. Dirigenten als o.a. Marc Soustrot, Claus Peter Flor, Ed Spanjaard en anderen. Ook zong Marion van den Akker vele uitvoeringen van de passionen van Bach.
In het operavak zong Marion van den Akker
PAMINA (Mozart) XENIA (Moussorgdky) BELINDA (Purcell) DIDO (Purcell), CARMEN (Bizet), ROSINA (Paisiello), CHERUBINO (Mozart), MERCEDES (Bizet),DORABELLA (Mozart), MAESTRA DELLE NOVICE (Puccini) 2022 , ZIA PRINCIPEZZA (Puccini), NICLAUS (Offenbach) L’ENFANT (Ravel), LAURA uit Iolanthe (Tschaikovsky), FJODOR (Moussorgsky),ORLOVSKY {Die Fledermaus), LAURA (la Gioconda), EMILIA (Otello Verdi), uit de hedendaagse opera NEFERTITE (Achnaton) MONNICA “Marthe” van Willem Dragstra,), de mezzo partij uit KOPERNIKUS( Claude Vivier), deze rollen zijn uitgevoerd bij o.a. DNO, de Opera van Giessen, De Nationale Reis Opera, het Opera Festival Firenze (Italië) en de Vlaamse Opera (België). September 2021 zong Marion van de Akker de rol van AUNTIE in Peter Grimes, MAESTRA DELLE NOVIZIE in Suor Angelica in 2023 en recent augustus 2024 FILIPJEVNA uit Jevgeni Onegin.
Op het gebied van de kamermuziek zingt zij met strijkkwartetten werken van Respighi, Brahms, Schubert, Chausson, Schönberg, Mussorgsky en Gubaidulina
Daarnaast gaf Marion van den Akker recitals met haar echtgenoot wijlen pianist Rian de Waal en ook met wijlen pianist Martijn van den Hoek. en Jeroen Sarphati. Ze concerteerde o.a. in Toronto, New Dehli, Manilla, Curacao, Lugano, Firenze , Casablanca, Athene, en Corfu. Lied recitals geeft zij met pianist Paul Komen, Charlie Bo Meijering, Jeroen Sarphatie, Daan Boertien en Peter Nilsson.
Andere activiteiten Marion van den Akker was hoofdvakdocent zang aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen van 2006 tot 2015
In Den Haag richtte Marion van den Akker in 2005 de internationale serie Royaal Vocaal op in de Nieuwe Kerk waar zij vijf jaar de programmering verzorgde. Op de concertboerderij in Drenthe, geroemd door de pers als kamermuziek en opname locatie, verzorgde zij jaarlijks de programmering voor de Stichting Klassiek int Veen tot en met 2021. Zij ontving onlangs april 2024 als eerste vrouw de cultuur prijs van de provincie Drenthe Hedendaags opgedragen repertoire Diverse componisten droegen werk aan haar op. Voorbeelden zijn Willem Jeths (I go), Peter Jan Wagemans, (Das neunte Lied), Caroline Ansink (Ni dieu ni diable en Nevel), Robin de Raaf (Emily Dickenson songs), J.Reuland (Rosetti liederen) en Pim Moorer ( Autemn events). www.marionvandenakker.com
Martine Straesser
Martine Straesser begon haar opleiding aan het Sweelinck conservatorium te Amsterdam waar ze studeerde bij Charles van Tassel.
Vervolgens studeerde zij twee jaar aan de Royal Scottish Academy te Glasgow waar ze haar Masters degree in opera behaalde. Hierna was ze een seizoen lid van de operastudio Nederland (2000).
Al tijdens haar studie maakte Martine haar operadebuut in “ Il trionfo di Camilla” van Bononcini, een productie van het festival oude muziek o.l.v. Jos van Veldhoven .In Engeland en Schotland was zij te horen in o.a. Carmen,le nozze di Figaro en Haensel und Gretel.
In Nederland zong zij rollen in The rape of Lucretia (olv Richard Bradshaw) Oresteia van Xenakis en Phillip Glass` Akhnaton (Muziektheater Holands diep).
Bij de Nederlandse opera was Martine te horen in Writing to Vermeer van Louis Andriessen (in Amsterdam en New York) en Reves d` un Marco Polo van Claude Vivier (in de regie van Pierre Audi).
Martine zong de rol van Mrs, Quickly in Verdi` s Falstaff in een productie die een aantal theaters in Italië aandeed waaronder het befaamde Teatro Reggia di Parma.
In 2006 was zij te zien als Witwe Begbick in Mahagonny van Kurt Weill (opera aan het ij) en als de moeder in de opera Mavra van Strawinsky (opera zuid).
Op het concertpodium zong Martine o.a. bij het Brabants orkest (three shakespeare songs van Ton de Leeuw en Die Fledermaus) en de Nederlandse Bachvereniging (Isreal in Egypt o.l.v. Paul mc Creesh) en verder bij orkesten als Holland Symfonia en het Gelders orkest. In 2006 zong zij in het Concert-gebouw Amsterdam haar eerste Verdi Requiem.
Het afgelopen seizoen was zij twee keer te gast bij Opera Zuid, als La Frugola in Il Tabarro van Puccini en als Dorothee in Massenets Cendrillon.
Martine is een veelgevraagd soliste bij diverse oratoriumverenigingen in het land en heeft daarin een breed repertoire opgebouwd dat reikt van Bach tot Britten.
Myra Kroese
Alt-mezzo Myra Kroese studeerde zang aan de conservatoria van Rotterdam en Den Haag, respectievelijk bij Jan Heije en Sophia van Sante. Zij volgde daarnaast masterclasses bij Jard van Nes en Robert Holl.
Myra Kroese deed al tijdens haar studie ervaring op met optreden, zowel solistisch als in ensemble-verband.
Haar repertoire als soliste omvat bekende oratoria door de eeuwen heen, van Vivaldi’s ‘Gloria’ tot Verdi’s ‘Requiem’. Maar ook in hedendaagse muziek neemt zij regelmatig de altsoli voor haar rekening, zoals in ‘Wo bist du, Licht’ van Claude Vivier, en ‘Omaggio alla Pieta’ van Mary Finsterer.
Verder zingt zij muziek van oudere meesters, waaronder bijvoorbeeld Domenico Scarlatti. Diens ‘Stabat Mater’ voerde zij enige tijd geleden uit met ‘Cappella Figuralis’ onder leiding van Jos van Veldhoven.
Zij werkte ondermeer met het Residentie Orkest,Orkest Van De Achttiende Eeuw,The Amsterdam Baroque Orchestra en het Asko-Schönberg Ensemble.Zij zingt bij dirigenten als Ed Spanjaard, Jos van Immerseel en Jos Vermunt.
Myra Kroese wordt in het algemeen gewaardeerd vanwege haar donkere timbre, haar flexibiliteit en haar expressieve vertolkingen.