Carina Vinke

Alt-mezzo Carina Vinke wordt geprezen om de opvallende donkere kwaliteit van haar stem en haar dramatische talent. Geboren in Nederland zingt ze vanaf haar negende levensjaar op grote schaal in eigen land alsook in het buitenland.

Carina zingt opera, oratoria, lied en hedendaagse muziek. Carina zong  werken van Bach, Verdi’s Requiem en werken van Mozart, Händel, Haydn, Rossini, Dvořák en Mozart. Haar sterke affiniteit voor het werk van Gustav Mahler heeft geleid tot uitvoeringen van al zijn vocale werken.

Hoogtepunten zijn onder andere de Tweede symfonie met het Europees Jeugdorkest o.l.v. Vladimir Ashkenazy en de Derde Symfonie met het LaVerdi Orchestra onder baton van Xian Zhang. De derde symphonie van Mahler heeft zij ook uitgevoerd met het NJO (Nederlands Jeugdorkest ) o.l.v. Martin Sieghart. Ze zong tientallen uitvoeringen van Das Lied von der Erde met het LaVerdi Orchestra, het NJO, het New European Ensemble, het ensemble Ludwig en Re–Orchestra onder leiding van dirigenten als Martin Sieghart, Xian Zhang, Ed Spanjaard en Christian Karlsen.

Carina behaalde haar master aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag (Prof. Jard van Nes) en studeerde aan De Nederlandse Opera Academie. Daarnaast kreeg ze les van Teresa Berganza. Carina studeerde ‘lied’ in Brussel bij Udo Reinemann.

Lees meer

Charlotte Stoppelenburg

Lees meer
koxvocaal

Daniella Buijck

De Alt-mezzo Daniëlla Buijck, oorspronkelijk afkomstig uit Zeeuws-Vlaanderen, studeerde Nederlands recht alvorens zij haar klassieke zangopleiding begon. In juni 2009 studeerde zij af bij Hanneke Kaasschieter en Xenia Meijer aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Tijdens haar opleiding ontving ze interpretatielessen van Frans Fiselier en masterclasses van Charlotte Margiono, Jard van Nes en Alexander Oliver. Daarnaast ontving zij dramalessen van Veerle van Hecke en Marc Krone. Momenteel wordt zij gecoacht door Xenia Meijer en Jard van Nes.

Daniëlla heeft zich tijdens haar opleiding breed georiënteerd op de verschillende terreinen binnen de klassieke muziek en ook nu blijft haar interesse veelzijdig. Zij is solistisch actief op het gebied van zowel oratorium, opera als lied. Daarnaast zingt zij als freelancer regelmatig in de ensembles van het Groot omroepkoor en het koor van de Nationale reisopera en is zij ook aangenomen in het ensemble van De Nederlandse Opera. Ze heeft een grote voorliefde voor acteren en voor literatuur en zij betrekt de luisteraar daarom erg graag bij de verhalen achter de muziek.

Op oratoriumgebied zingt zij onder andere de altsolo’s in het Weihnachtsoratorium en in de Mattheus en Johannes Passie van Bach, het Magnificat en het Gloria van Vivaldi, The Messiah, The Coronation Anthems, het Te deum laudamus en het Dixit Dominus van Händel, het Oratorio de Noël van Saint-Saëns, de Petite Messe Solennelle van Rossini, de Alt-rhapsody van Brahms, het Requiem, de Krönungsmesse en de Vesperae Solennes de Confessore van Mozart, het Laudate Sion van Mendelssohn en het Stabat Mater van Pergolesi, Bononcini en Jenkins.

In het operagenre zong zij de rol van Madame Flora in de opera The Medium van Menotti, onder regie van Jeroen Lopes Cardozo, de rol van Annina in La Traviata van Verdi en de rol van Madame de Croissy in Dialogues des Carmélites van Poulenc, onder regie van Marc Krone. Op het gebied van experimenteel theater was ze te zien in de absurdistische opera Stormval van Productiehuis Brabant op verschillende festivals, onder regie van Peerke Malschaert. Op operettegebied zong zij bij de Internationale opera producties tijdens theatertours in Bulgarije, Oekraïne, Nederland, België en Luxemburg de rol van Mirabella in Der Zigeunerbaron van Strauss en de rol van Olga in Die Lustige Witwe van Lehar.

Tenslotte vormt Daniëlla met de sopraan Kathelijn van Dongen het Duo D’anca en samen verzorgen zij concerten en recitals voor verschillende gelegenheden en met diverse thema’s. Voor meer informatie over Daniëlla en over haar agenda alsmede voor luisterfragmenten kunt u kijken op haar website: www.daniellabuijck.nl.

Lees meer

Dorien Lievers

Al tijdens haar studie hoofdvak orgel aan het Arnhems conservatorium was Dorien actief als zangeres. Dat verklaart waarom zij, enige jaren na haar afstuderen als organist, voor de vocale muziek koos en hoofdvak zang ging studeren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daar volgde zij tevens interpretatielessen bij Meinard Kraak en werkte mee aan diverse masterclasses. Al tijdens deze opleiding zong zij bij Cappella Amsterdam onder leiding van Daniel Reuss en Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe. Later kwam daar ook Ton Koopmans Amsterdam Baroque Choir bij.

Dorien maakt deel uit van de vaste bezetting van het Nederlands Kamerkoor en is regelmatig te horen als soliste, zowel in binnen- als buitenland, waarbij ze samenwerkt met professionele orkesten en ensembles als de Akademie für Alte Musik Berlin, het Concertgebouw Kamerorkest, het Gesualdo Consort en Camerata Trajectina.
Zij was o.a. te horen in diverse Bach cantates, diens Matthäus en Johannes Passion en Weihnachts Oratorium, Monteverdi’s Mariavespers, Handel’s Messiah, het Stabat Mater van Haydn en de Elias van Mendelssohn en werkte mee aan vele CD-opnamen.

Lees meer

Fanny Alofs

De Nederlandse alt/mezzosopraan Fanny Alofs begon als jazz-zangeres, maar maakte de omslag naar klassieke zang. Na het cum laude afronden van haar bachelor zangopleiding aan het Koninklijk Conservatorium (2006) en master aan het Conservatorium van Amsterdam (2009) volgde ze een tweejarig leer/werktraject bij Silbersee, om zich te specialiseren in hedendaags-klassiek vocaal repertoire. Hiervoor ontving zij een Prins Bernhard Cultuurfonds Beurs, en het Margrit Widlung Stipendium, tweejaarlijks uitgereikt aan een jonge zangeres met een sterke podiumpresentatie.

Iniddels heeft zij een veelzijdige concertpraktijk in binnen- en buiteland opgebouwd, en zingt op podia van Carnegie Hall tot Istanbul Music Festival, met veel moderne of non-westerse werken van bijvoorbeel Karl Jenkins, Stravinsky, Andriessen, Saariaho, Glass of Berio, afgewisseld met soli in traditionele oratoria en concertwerken van Bach, Mozart, Satie etc. Met enige (on)regelmaat maakt zij solo-performances, maar zij treedt vooral op met ensembles als Asko|Schönberg Ensemble, BBC Symphony Orchestra, Residentie Orkest, Clazz Music, Instant Composers’ Pool, Nederlands Kamerkoor en vele andere groepen, waarbij af en toe uitstapjes naar de jazz voorbij komen. Ook geeft zij duo-optredens met claveciniste Goska Isphording en is zij vaste zangeres en directeur van Lunatree, kamermuziekensemble dat zich toelegt op minimal music, en daarnaast hedendaags klassiek koppelt aan rock en ambient music.

Fanny maakt graag en veel muziektheater, onder meer bij De Nationale Opera, Rotterdamse Operadagen, Muziektheater Transparant, LOD, Toneelhuis, KamerOperaHuis, De Veenfabriek, Holland Festival, Theater Sonnevanck, November Music Festival, Boulevard, Festival Karavaan en de Ruhrtriënnale. Eén van de leukste aspecten van modern repertoire vindt ze de persoonlijke samenwerking met componisten van nu. Zo werkte ze met enkele groten, bijvoorbeeld met componist Steve Reich aan zijn werk Tehillim, met Louis Andriessen aan zijn orkestwerk De Stijl en met Georges Aperghis aan zijn multimediaspektakel Machinations. Met regelmaat schrijven componisten nieuw werk voor haar, soms ook gebruikmakend van haar vaardigheden als improviserend jazz-musicus.

Lees meer

Maria Fiselier

De Nederlandse Mezzo – Sopraan Maria Fiselier is een gevestigde naam in Nederland en Europa, geroemd om haar “buitengewoon warme stem, beheerst met een subtiele fijngevoeligheid” Van 2016 tot 2022 maakt Maria deel uit van het ensemble van de “Komische Oper” in Berlijn, waar zij een breed scala aan rollen gezongen heeft in verschillende opera’s zoals Magdalene in Wagner’s “Die Meistersinger von Nürnberg”, Maddalena in Verdi’s “Rigoletto”, Zweite Dame in Mozart’s “Die Zauberflöte”, Emmy in Marschner’s “Der Vampyr”, Ottone in Monteverdi’s “L’Incoronazione di Poppea, Mercedes in Bizet’s “Carmen”, Olga in Tchaikovsky’s “Onegin”, Chava in Bock’s “Anatevka”, Brigitta in Korngold’s “Die Tote Stadt”, Paquette in Bernstein’s “Candide”, Oreste in Offenbachs “La Belle Heléne” en Princesse Clarice in Prokofiev’s “L’amour des Trois Oranges”. In 2021/22 zal zij in de Komische Oper Berlin nog te zien zijn in onder andere Offenbach’s “Orphée aux Enfers” als Diane en in Monteverdi’s “Orpheus” als Sylvia/Proserpina. Maria is ook werkzaam in diverse andere opera huizen. In 2019 was zij te zien in Hector Parra’s wereldpremière van “Les Bienveillantes” in de Vlaamse Opera en in 2017 maakte ze haar debuut bij het Grand Théâtre de Genève als Orest in “La Belle Héléne”. Maria zong ook rollen aan het Munt Theater in Brussel, als Zweite Magd in Strauss’s “Daphne”, als Alto in Wolfgang Rihm’s “Jakob Lenz” en als Mlle Dangeville in Cilea’s “Adriana Lecouvreur”. Bij de Nationale Opera in Amsterdam was ze te zien als Delia in Rossini’s “Il Viaggo a Reims” en Marscha in Tchaikovsky’s “Pique Dame”. Ze debuteerde in Barcelona’s Gran Teatro del Liceu als Die Zweite Dame in Mozart’s “Die Zauberflöte” en aan het Gärtnertplatz Theater zong zij haar eerste Dorabella in Mozart’s “Cosi Fan Tutte”. Haar eerste professionele opera debuut maakte Maria bij Opera Holland Park in Londen als Suzuki in Puccini’s “Madama Butterfly” en als Serena in Wolf-Ferarri’s “I gioielli della Madonna”. In het Concertgebouw Amsterdam was Maria te zien bij de Zaterdagmatinee als La Contessa di Ceprano in Verdi’s “Rigoletto” en als Kate Pinkerton in Puccini’s “Madama Butterfly”. Ze zong de rol van Carmen in Bizet’s “Carmen” in een concertante uitvoering tijdens het Miyazaki International Music Festival in Japan. Samen met het Ensemble Modern zong Maria de rol van Susie in Bernstein’s “A quiet Place” in het Konzerthaus Berlin en tijdens de Dresdner Musikfestspiele. Maria heeft naast de opera ook een grote liefde voor het oratorium. Op haar repertoire staan onder andere Duruflé’s “Requiem”, Vivaldi’s “Gloria”, Rossini’s “Petite Messe Solenelle” en “Stabat Mater”, Verdi’s “Requiem”, Bach’s “Matthäus Passion”, “Johannes Passion”, “Magnificat” en “Weihnachtsoratorium” en Händel’s “Messiah”. Maria werkte met verschillende internationale orkesten zoals het Rotterdam Philharmonisch Orkest, het Orkest van de 18e Eeuw, het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Concertgebouw Orkest. Ze zong met dirigenten als Kent Nagano, Mariss Janssons, Evelino Pidó, Henrik Nanasi, Jan Willem de Vriend en Jos van Veldhoven. Ook werd ze geregisseerd door internationale regisseurs waaronder Stefan Herheim, Robert Carsen, Andrea Breth, Barrie Kosky en Damiano Michieletto. In 2018 was Maria te zien in het Nederlandse Televisie programma “De Beste Zangers van Nederland”, een programma waar bekende zangers uit verschillende muziekstijlen bij elkaar komen om uit hun eigen genre te stappen en liedjes te zingen voor de ander. Maria heeft door dit programma meer bekendheid verworven en is regelmatig te zien op de Nederlandse televisie, waar ze verschillende kwaliteiten van zichzelf kan laten zien. Maria Fiselier studeerde in 2013 af aan het “Koninklijk conservatorium” te Den Haag met een onderscheiding voor “Artistry and integrity in performing”. Ook maakte ze deel uit van de “National Opera Studio” in Londen voor het seizoen 2012/13. Ze studeerde bij Sasja Hunnego, maar ontving haar eerste zanglessen van haar vader, Bariton Frans Fiselier. Ook nam zij deel aan masterclasses van Jard van Nes, Rudolf Jansen, Udo Reineman, Christa Ludwig en Joyce Didonato. In September 2012 won ze 6 prijzen tijdens het “Internationaal Vocalisten Concours” te Den Bosch, waaronder de “Vrienden van het Lied Recital prijs” en de “Young talent Award”.

Lees meer
koxvocaal

Martine Straesser

Martine Straesser begon haar opleiding aan het Sweelinck conservatorium te Amsterdam waar ze studeerde bij Charles van Tassel.
Vervolgens studeerde zij twee jaar aan de Royal Scottish Academy te Glasgow waar ze haar Masters degree in opera behaalde. Hierna was ze een seizoen lid van de operastudio Nederland (2000).

Al tijdens haar studie maakte Martine haar operadebuut in “ Il trionfo di Camilla” van Bononcini, een productie van het festival oude muziek o.l.v. Jos van Veldhoven .In Engeland en Schotland was zij te horen in o.a. Carmen,le nozze di Figaro en Haensel und Gretel.
In Nederland zong zij rollen in The rape of Lucretia (olv Richard Bradshaw) Oresteia van Xenakis en Phillip Glass` Akhnaton (Muziektheater Holands diep).
Bij de Nederlandse opera was Martine te horen in Writing to Vermeer van Louis Andriessen (in Amsterdam en New York) en Reves d` un Marco Polo van Claude Vivier (in de regie van Pierre Audi).

Martine zong de rol van Mrs, Quickly in Verdi` s Falstaff in een productie die een aantal theaters in Italië aandeed waaronder het befaamde Teatro Reggia di Parma.
In 2006 was zij te zien als Witwe Begbick in Mahagonny van Kurt Weill (opera aan het ij) en als de moeder in de opera Mavra van Strawinsky (opera zuid).

Op het concertpodium zong Martine o.a. bij het Brabants orkest (three shakespeare songs van Ton de Leeuw en Die Fledermaus) en de Nederlandse Bachvereniging (Isreal in Egypt o.l.v. Paul mc Creesh) en verder bij orkesten als Holland Symfonia en het Gelders orkest. In 2006 zong zij in het Concert-gebouw Amsterdam haar eerste Verdi Requiem.

Het afgelopen seizoen was zij twee keer te gast bij Opera Zuid, als La Frugola in Il Tabarro van Puccini en als Dorothee in Massenets Cendrillon.
Martine is een veelgevraagd soliste bij diverse oratoriumverenigingen in het land en heeft daarin een breed repertoire opgebouwd dat reikt van Bach tot Britten.

Lees meer
koxvocaal

Myra Kroese

Alt-mezzo Myra Kroese studeerde zang aan de conservatoria van Rotterdam en Den Haag, respectievelijk bij Jan Heije en Sophia van Sante. Zij volgde daarnaast masterclasses bij Jard van Nes en Robert Holl.

Myra Kroese deed al tijdens haar studie ervaring op met optreden, zowel solistisch als in ensemble-verband.
Haar repertoire als soliste omvat bekende oratoria door de eeuwen heen, van Vivaldi’s ‘Gloria’ tot Verdi’s ‘Requiem’. Maar ook in hedendaagse muziek neemt zij regelmatig de altsoli voor haar rekening, zoals in ‘Wo bist du, Licht’ van Claude Vivier, en ‘Omaggio alla Pieta’ van Mary Finsterer.

Verder zingt zij muziek van oudere meesters, waaronder bijvoorbeeld Domenico Scarlatti. Diens ‘Stabat Mater’ voerde zij enige tijd geleden uit met ‘Cappella Figuralis’ onder leiding van Jos van Veldhoven.

Zij werkte ondermeer met het Residentie Orkest,Orkest Van De Achttiende Eeuw,The Amsterdam Baroque Orchestra en het Asko-Schönberg Ensemble.Zij zingt bij dirigenten als Ed Spanjaard, Jos van Immerseel en Jos Vermunt.
Myra Kroese wordt in het algemeen gewaardeerd vanwege haar donkere timbre, haar flexibiliteit en haar expressieve vertolkingen.

Lees meer