• Zoeken op trefwoord

dieltiens

Amaryllis Dieltiens

Amaryllis Dieltiens studeerde zang aan het Lemmensinstituut te Leuven bij Lieve Vanhaverbeke. Voorts studeerde zij aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig. Een tweejarige opera-specialisatie volgde aan De Nederlandse Opera Academie waar zij in 2006 cum laude afstudeerde.

Na succesvolle vertolkingen van o.a. Morgana (Alcina – G.F. Händel), Tytania (A Midsummer Night’ s Dream – B. Britten) en Nella (Gianni Schicchi – G. Puccini) tijdens haar opleiding, werd zij een veelgevraagde zangeres in diverse opera’s. Ze zong in haar jonge carriëre Belinda en second woman (Dido & Aeneas – H. Purcell), Zaïde in de gelijknamige opera van W.A. Mozart. In 2009 debuteerde zij aan de Nationale Reisopera in Hippolyte & Aricie als Prêtresse & Chasseresse. In 2011 zong zij de rol van Angelica in Orlando van G.F. Händel olv Jan Willem de Vriend.

Amaryllis zong olv o.a. Richard Egarr, Alexander Rodin, Jos Van Veldhoven, Michel Tilkin, Erik Van Nevel.
In concert was ze te horen met grote orkesten als o.a. Bergen Philharmonic Orchestra, Residentie Orkest, Nederlands Philharmonisch Orkest, De Nederlandse Bachvereniging, Noord Nederlands Orkest, en ensembles als Combattimento Consort Amsterdam en Apollo Ensemble.

Haar repertoire reikt van de vroege barok tot en met de 20ste eeuw en bracht haar op diverse grote festivals en concertzalen zoals Festival Van Vlaanderen, Festival Oude Muziek, Grachtenfestival, Concertgebouw Amsterdam, BOZAR, Theater Bonn, Theaterhaus Gesnerallee Zürich, Festival de Otono Madrid.

Lees meer
koxvocaal

Bauwien Van Der Meer

Bauwien van der Meer studeerde aan het Koninklijk Conservatorium bij Sasja Hunnego, die haar nog steeds coacht. Daarnaast neemt Bauwien les bij Gemma Visser. Haar Master’s haalde ze aan de Nieuwe Opera Akademie. Voor deelname aan de postmasteropleiding van het VocaalLAB kreeg ze een beurs van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Bauwien van der Meer volgde masterclasses bij onder meer Claron McFadden, Barbara Hannigan, Olaf Bär, Jard van Nes en Rudolf Jansen.

Bauwien van der Meer zingt vooral veel hedendaagse muziek en met name muziektheater en opera, in binnen- en buitenland: In het Holland Festival 2011 zong zij de titelrol in The Cricket Recovers van Richard Ayres in een regie van Pierre Audi met het Asko/Schoenberg ensemble onder leiding van Etienne Siebens. Op de Ruhrtriënnale van 2009 (Willy Decker intendant) zong ze in Autland van Sergej Newski de rol van Klara; ze vertolkte een hoofdrol (Bärin) in de première van de opera Colourful Penis van Maria de Alvear op het Dresden Festival of Contemporary Music met ensemble Klangart (2008). Ter ere van zijn zeventigste verjaardag zong ze in Louis Andriessens De Staat met het Nederlands Blazers Ensemble tijdens de BBC Proms in de Royal Albert Hall (2009). Zij zong ook enige premières van werken van Daan Manneke. Schönbergs Pierrot Lunaire voerde ze onlangs uit met Ensemble 88. Deze uitvoering is te beluisteren op youtube. Maar ook zingt zij samen met het vocaal kwartet Quatre Bouches het concert- en oratoriumrepertoire.

Lees meer
koxvocaal

Caroline Stam

Caroline Stam studeerde zang aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Erna Spoorenberg en Margreet Honig. Zij behaalde het diploma Uitvoerend Musicus na haar studie Docerend Musicus cum laude te hebben afgesloten.

Masterclasses volgde zij bij Lieuwe Visser, Bernard Kruysen, Elly Ameling en Sarah Walker. Momenteel volgt zij lessen bij David Pittman-Jennings te Parijs.
In 1995 behaalde zij de 1e prijs voor sopraan op de “Grimsby International Competition for Singers” te Grimsby (Engeland), alsmede de 1e prijs voor de vertolking van het Franse lied.

Caroline Stam concerteerde in Nederland, Engeland, Frankrijk, Spanje en Duitsland tijdens festivals als Les Festivals du Trégor, La Folle Journée de Nantes, het Festival du Picardie, het Dollardfestival en het Bremer Bachfest, onder dirigenten als Robert King, Ivan Fischer, Patrick Peire, Benjamin Ashkenazy, Sir David Willcocks, Charles de Wolff en Ton Koopman.

Operarollen die zij tot op heden uitvoerde waren :
Pamina (Zauberflöte) in een productie met highlights, Koningin (Een Job van onze tijd van Wim de Ruiter), Knabe (Elias in scenische uitvoering), Clarijn (Spiegel van Venetie van Hendrik Andriessen ), Nimfa ( Orfeo van Monteverdi ) en in concertuitvoeringen Dorinda ( Orlando Furioso van Händel) en Hélène ( Une éducation manquée van Chabrier).

Sinds 1994 verzorgt Caroline Stam regelmatig liederenrecitals voor de vereniging “Vrienden van het Lied”, in samenwerking met de pianist Dido Keuning.

Zij verleende solistische medewerking aan de CD-opnamen van Purcell’s Fairy Queen en diverse Bach-cantates, waaronder de serie complete opnamen van de Bach-cantates en zij soleerde tevens in Ton Koopman’s reconstructie van Bach’s Markus Passion, alles met het Amsterdam Baroque Orchestra and Choir onder leiding van Ton Koopman.

Lees meer
koxvocaal

Claudia Couwenbergh

Claudia Couwenbergh (1975) studeerde aan het Maastrichts Conservatorium bij Ingrid Kappelle en Barbara Schlick en nam deel aan de operaklas. Momenteel wordt zij gecoacht door zangpedagoge Gemma Visser.
Ze volgde diverse masterclasses bij o.a. Elly Ameling, Rudolf Jansen, Roberta Alexander, Rudolf Piernay en Semyon Skigin, oude muziek bij Kai Wessel en Konrad Junghänel en werkte met Willy Decker in de Jekerstudio te Maastricht.

Claudia zong o.a. de rol van Fiordiligi uit Mozarts “Cosi fan tutte”, Erste Dame en Pamina uit Die Zauberflöte, Rosalinde uit Fledermaus, Micaëla uit Carmen, Belinda uit Dido & Aeneas en Monica uit The Medium en speelde de rol van Buhlschaft in het toneelstuk Jedermann.

Ze zong onder andere met de Wiener Akademie, Florilegium Musicum, Beethoven Orchester, Bochumer Symphoniker, Noord Nederlands Orkest, Limburgs Symfonie Orkest, Barockorchester L’arpa festante (München), Kölner Barockorchester, Orchestre Paul Kuentz (Parijs), Collegium Ad Mosam. En werkte met dirigenten als Reinbert de Leeuw, Paul Goodwin, Martin Haselböck, Martin Sieghart, Stefan Vladar, Ed Spanjaard, Hans Leenders, Dmitri Jurowski, Ivo Venkov, Helmut Müller-Brühl.

Naast het opera- en concertrepertoire, heeft zij een grote liefde voor het lied en moderne composities. Dit leidde o.a. tot een concert in het geboortehuis van J.S. Bach te Eisenach, twee liedrecitals te Dubai en had ze de eer in 2004 een liedprogramma te presenteren voor Hare Majesteit de Koningin der Nederlanden.

Ze maakt deel uit van het Barokensemble Agimont en een opname van de Matthäus Passion van J.S.Bach o.l.v. Helmut Müller-Brühl is bij Naxos wereldwijd uitgekomen.

Lees meer
koxvocaal

Claudia Patacca

Sopraan Claudia Patacca studeerde cum laude af aan het ArtEZ conservatorium in Enschede, won de Tubantia Prijs, waarna ze verder studeerde aan het Internationaal Opera Centrum Amsterdam. Claudia draagt het oratoriumvak een warm hart toe en is dan ook een welkome gast bij de vele oratoriumkoren die Nederland rijk is. Ze debuteerde met het Gloria van Poulenc tijdens haar studie in het Muziekcentrum Enschede. Haar opera debuut vond plaats in 1994 in Het Concertgebouw tijdens het Holland Festival met Le Roi Arthus van Chausson olv Edo de Waart. Daarna volgden uitnodigingen van ondermeer De Nederlandse Opera, Nationale Reisopera, Opera Zuid, ZaterdagMatinee en diverse internationale operahuizen (o.a. Frankfurt, Halle, De Munt in Brussel) met rollen als Elettra (Idomeneo), Donna Anna (Don Giovanni), 1ste Dame (Die Zauberflöte) Violetta (La Traviata), Rosalinde (Die Fledermaus), en Blumenmädchen (Parsifal). Hoogtepunten waren concerten/ operaproducties met dirigenten als Simon Rattle, Antonio Pappano, Carlo Rizzi, Claus Peter Flor, Marc Soustrot, Ed Spanjaard, Jaap van Zweden, Jan Willem de Vriend, Jed Wentz en Ton Koopman.

Claudia heeft een bloeiende concertpraktijk opgebouwd en trad op met bijna alle Nederlandse beroepsorkesten met ondermeer werken van Brahms (Ein Deutsches Requiem), Martin (Golgotha en Le Mystère de la Nativité), Beethoven (o.a zijn 9de), Haydn (o.a. Die Schöpfung), Bach (o.a. Weihnachtsoratorium, Hohe Messe, Matthäus Passion), Schubert (Messe in As). Daarnaast gaf ze met veel succes concerten in Heraklion (Kreta), Moskou, Kyoto, Osaka, LA, Graz, Engeland, Italië, Duitsland, Polen, Frankrijk België.

Recentelijk was ze te horen in het Gloria van Poulenc met het Radio Filharmonisch Orkest olv Hans Graf in ondermeer de Zondagochtendconcertserie in het Concertgebouw Amsterdam, het Weihnachtsoratorium en The Messiah olv Klaas Stok, de 14de Symfonie van Shostakovitsj met De Nieuwe Philharmonie Utrecht olv Johannes Leertouwer, als Rosalinde in Die Fledermaus (Orkest vh Oosten), als Elettra in Idomeneo in Heraklion, Donna Anna in Don Giovanni in Odessa, Nederland en België, Madame Silberklang in Der Schauspieldirector van Mozart (Orkest van het Oosten), Eleonora in Salieries Prima la Musica e poi le Parole (Combattimento Consort Amsterdam) en Ortlinde in Wagners Die Walküre (Nationale Reisopera olv Ed Spanjaard). De unieke dubbel CD ‘Mélodies et Chanson‘ met het integrale lied oeuvre van Arthur Honegger, uitgebracht door het Amerikaanse label Centaur Records, wordt in april gepresenteerd met een drietal recitals in Enschede en Amsterdam.

Claudia is tevens verbonden als hoofdvakdocent klassieke zang aan het ArtEZ Conservatorium.

Lees meer
koxvocaal

Diane Verdoodt

Na het behalen van haar eerste prijs zang aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel bij Louis Devos studeerde Diane Verdoodt verder bij Professor Rudolf Bautz te Aken, Bi Bernadette Degelin te Antwerpen, en privaat bij Lucienne van Deyck. Ze behaalde ook het diploma Docerend Musicus in het Muziekconservatorium te Zwolle Nederland. Diane Verdoodt bezet het Diploma van Meester in de Muziek, met een academische bevoegdheid.

Zij debuteerde in het Amsterdamse Concertgebouw met het Requiem van Andrew Lloyd Webber, en gaf daar tevens een recital met tenor Ludwig Van Gijsegem, dat rechtstreeks uitgezonden werd door de NOS-radio. Een uitvoering van Brahms’ ‘Ein Deutsches Requiem’ met de Nederlandse Händelvereniging bracht haar terug in het Concertgebouw.

Ze maakte opnamen voor de BRTN, RTBF, en NOS en verleende haar medewerking aan een twintigtal opnames. Haar Puccini-vertolkingen in de CD-opnamen van Gianni Schicchi, Suor Angelica, en Il Tabarro voor Discover werden op groot enthousiasme en schitterende kritieken onthaald. Samen met de pianist Daniel Blumenthal maakte zij een lied-Cd (Rossini-Bellini-Verdi-Donizetti)l.

In 1998 werkte zij in Groningen mee aan de creatie van de opera Reynaert de Vos (Van alle tijden – van alle streken). In het najaar van 2000 kreeg zij uitzonderlijke reacties na haar vertolking als Micaëla in de opera Carmen te Lissabon.

Operarollen: Dido and Ænaeas (Dido & Belinda)/Gianni Schicchi (Nella)/Suor Angelica (La Prima Sorella & Un Suor & Cercatrice & Una Conversa)/Il Tabarro (Voce di sopranino)/Nabucco (Fenena)/Iwein van Aelst (Lauretta)/Carmen (Micaela)
Van alle tijden-van alle streken (Clenebejach) /Faust (Marguerite)/The Telephone (Lucy)/Fidelio (Marzelline)/Sokrates (Xantippe)/l’Enfant et les Sortilèges (La Princesse & La Bergère/West Side Story (Maria)
Grote Europese muziekfestivals deden een beroep op haar: Festival M.A.Charpentier Versailles, Holland Festival, Festival de Wallonie, Festival van Vlaanderen, Charpentier Festival Arles,…, alsook het internationale muziekfestival te Manilla – Filipijnen.

Haar ensemble La Gioia maakte een zes weken durende toernee door Japan, en werd uitgenodigd voor een uitgebreide Zuidoost-Azië concertreis. Verder maakte zij een grote recital toernee door Rusland, resulterend in nieuwe engagementen bij de Sint Petersburg Philharmonic.

Diane Verdoodt introduceerde als eerste de klassieke vocale muziek bij VTM, met een uitvoering van werk van J.S. Bach tijdens het Bachjaar 2000.Met het barokorkest La Petite Bande o.l.v. Sigiswald Kuycken soleerde zij in werk van Carl Philipp Emanuel Bach tijdens mundiale radio-uitzendingen.

Door haar universele zangtechniek is het concertrepertoire van Diane Verdoodt uitermate uitgebreid en bestrijkt een periode die gaat van de middeleeuwen tot en met de hedendaagse toondichters, met inbegrip van musical. Diane Verdoodt is hoofdvakdocente solozang in de Musicalafdeling van het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel. Zij is tevens lerares in de Muziekacademies te Lebbeke en te Buggenhout.

Lees meer
koxvocaal

Elma Van Den Dool

Elma van den Dool, sopraan, geboren te Culemborg, volgde haar zangopleiding aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam en de Hogeschool van de Kunsten te Utrecht, waar zij het diploma Uitvoerend Musicus behaalde. Zij studeerde bij Erna Spoorenberg, Jelle Draijer, Henny Diemer en volgde masterclasses bij Elisabeth Grümmer, Elisabeth Schwarzkopf en Arlène Auger.

Haar repertoire omvat zowel oratorium, opera en liederen als modern repertoire, waarmee ze zowel in binnen- als buitenland optreedt.

Zo zong zij in San Malo en in Düsseldorf het Stabat Mater van Dvorak en het Requiem van Verdi. In Italië, Luxemburg en België diverse oratoria. In eigen land soleert zij regelmatig in de Passionen van Bach, de Schöpfung, de Messiah enz. Zij heeft hoofdrollen vertolkt in opera’s van Verdi, Donizetti en Bellini. Ook heeft zij enige malen ‘The Telephone’ van Menotti uitgevoerd.

Met Jaap van Zweden en het Concertgebouworkest trad zij op in ‘Der Schauspieldirektor’ van Mozart; met Hans Vonk in ‘L’Infinito’ van Tristan Keuris bij de opening van het K&W gebouw te Utrecht; met Peter Eötvos in ‘Les Noces’ van Stravinsky in Vredenburg; in 1999 zong zij het Magnificat van Joep Franssens onder Tonu Kaljuste en het Radio Philharmonisch Orkest en met het Noordhollands Philharmonisch Orkest ‘L’enfant et les sortilèges’ van Ravel. In 2002 vertolkte zij een rol in de ‘Engelprozession’ van Stockhausen. In 2005 zong zij in het Concertgebouw Amsterdam en in Brussel een solo in “IMA” van Peter Eötvös, onder leiding van de componist zelf en in 2007 vertolkte zij de Erste Edelknabe in Wagners “Lohengrin”, onder leiding van Jaap van Zweden.

Regelmatig geeft zij liedrecitals met haar echtgenoot Corné Mooibroek als pianist. Tevens concerteert zij regelmatig met ensemble Fioretto o.l.v. dirigent Thijs Kramer.

In twee moderne composities van Nederlandse componisten is speciaal voor Elma van den Dool’s stem een partij geschreven, te weten in ‘Loflied op de Wijsheid’ van Maurice Pirenne en ‘Duizend jaren, één seconde’ van haar broer Jacques van den Dool.

Tenslotte verleent zij vaak haar medewerking aan radio- en cd-opnames voor diverse omroepen.

Lees meer
koxvocaal

Esther Putter

De sopraan Esther Putter behaalde in 1999 het diploma klassiek zang, uitvoerend musicus. Op het moment van afstuderen was ze al ruimschoots werkzaam in de concertpraktijk. Zo zong ze in professionele ensembles als Currende (België) en Cappella Amsterdam.
Zij studeerde af bij Meinard Kraak, daarna volgde ze lessen bij onder meer Geert Berghs, Nicolai Cok (Belcanto School) en Giacchino Zarrelli. Met Niels Kuijers verdiept ze zich momenteel in de methode Lichtenberg. In de voorbereiding voor operarollen (vorig seizoen Elvira uit Bellini’s I Puritani en november jongstleden Adina uit Donizetti’s Elisir d’amore) wordt ze bijgestaan door Pieter van den Berg.
Door de rijke Nederlandse koorcultuur, geworteld in de kerkelijke traditie spreekt het voor zich dat Esther met grote regelmaat te horen is in oratorium. Hoogtepunten uit het oratoriumrepertoire zijn wat haar betreft de werken van Händel (Messiah, Belshazzar, Jephta, Ode for St. Cecilia’s Day) of Honeggers Le roi David. Maar ook de bekende Bachpassionen, -missen en vele -cantates mochten rekenen op haar gloedvolle vertolking. Verder soleerde zij ook met regelmaat in de concertwerken van Mozart en Haydn (Die Schöpfung).
Behalve als uitvoerend zangeres is Esther Putter volop actief als zangpedagoge. Zij heeft een bloeiende privé-praktijk aan huis en is geregeld te gast als vocale coach bij koren van zeer uiteenlopend niveau.

Lees meer
koxvocaal

Fenna Ograjensek

Fenna Ograjensek, sopraan, studeerde eerst klassieke zang en opera aan het Maastrichts’ Conservatorium bij Yvonne Schiffelers en vervolgde haar studie aan The Juilliard School in New York bij Edith Bers waar ze haar graduate diploma behaalde. Momenteel wordt Fenna gecoacht door Gemma Visser.

Tijdens haar studie volgde Fenna masterclasses bij Leontyn Price, Rudolf Piernay, Malcom Martineau, Thomas Hampson en Marilyn Horne.
Fenna was twee jaar verbonden aan de Florida Grand Opera in Miami waar zij als Young Artist verschillende rollen vertolkte. Tegenwoordig werkt zij als freelance zangeres. Zo werkte zij samen met Opera Zuid, Central City Opera, Opera Omaha, New Jersey Opera Theater, Zomeropera Alden Biesen, Holland Opera, Opera Spanga en het Théâtre du Capitole in Toulouse.
Naast opera zingt Fenna vele concerten. Haar repertoire omvat vele grote werken zoals het Requiem van Verdi, de 9e Symfonie van Beethoven, 2e Symphonie van Mahler en onlangs was zij te horen in een overvolle Berliner Dom in het Requiem van Dvorak. Haar debuut in Carnegie Hall, New York als solist in het requiem van Mozart was zeker ook een hoogtepunt.

Verder zong zij een aantal keren voor Aldeburgh Music, gaf recitals in Alice Tully Hall in New York, was deelnemer aan het beroemde Marlboro Music Festival in Vermont en is een veelgevraagde solist van het ORSO Symphony Orchestra..

Fenna heeft samengewerkt met dirigenten als Laurence Cummings, Ed Spanjaard, Masaaki Suzuki, Bernhard Kontarsky, Steward Robertson, Jan Stulen, Robert Hollingworth, Steuart Bedford, Steven Mosteller, John Moriarty, David Jackson en vele anderen.

In 2012 was zij bij Opera Zuid als 1e Dame in Mozart’s Die Zauberflöte te horen. Daarnaast was Fenna te horen zijn bij Collectivum Musonia op het Grachtenfestival te Amsterdam in ‘Puccini Passionel’, waarin dagelijkse dialogen uit het leven van twee zangers verweven raken met de gebeurtenissen uit de passievolle opera’s van Puccini.
Voorjaar 2013 zong Fenna één van de hoofdrollen (Nedda) in ‘I Pagliacci’ o.l.v. Per-Otto Johansson bij Opera Zuid.

Lees meer
koxvocaal

Hanneke De Wit

Sopraan Hanneke de Wit studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en vervolgde haar studie aan De Nieuwe Opera Academie. In 2003 sloot zij deze studie cum laude af met onderscheiding voor muzikaliteit.

Daarna vertolkte Hanneke de Wit diverse rollen waaronder: Euridice in Glucks Orfeo ed Euridice met het Orkest van het Oosten,Pamina in Mozarts Zauberflöte in de Amsterdamse RAI, Contessa in Mozarts Le Nozze di Figaro met het Gelders Orkest en Eerste Dame in Mozarts Zauberflöte met het Combattimento Consort. In het Grachtenfestival van 2008 zong zij de hoofdrol in de opera Der Vampyr van Marschner. In 2009 zong zij bij de Reisopera de rollen van Grande Pretresse in Rameau’s Hippolyte et Aricie o.l.v. Jed Wentz en Woglinde in de succesvolle productie Wagners Rheingold o.l.v. Ed Spanjaard. Zij zal in deze rol terugkeren voor de Götterdämmerung in 2012.

In 2007 maakte Hanneke de Wit haar debuut bij het Koninklijk Concertgebouw Orkest in Bruckners Derde Mis in f-klein o.l.v. Philippe Herreweghe. Afgelopen jaar maakte zij tournees met het Requiem van Mozart (Brabants Orkest o.l.v. Jan Willem de Vriend) en met Die Schöpfung van Haydn (Orkest van de achttiende eeuw o.l.v. Frans Brüggen). Met Brüggen zong zij in 2009 ook in de Zaterdag Matinee in Haydns Nelson Mis. Eerder zong zij in de Matinee Bachs Magnificat o.l.v. Peter Dijkstra.

In 2008 gaf zij een liedrecital in de serie ‘Jonge Nederlanders’ van het Concertgebouw, begeleid door de Duitse pianist Alexander Schmalcz. In 2009 hebben zijn samen liederen van Richard Strauss opgenomen op cd.

In 2004 won Hanneke de Wit het prestigieuze Cristina Deutekom Opera Concours. Tijdens het Internationale Vocalisten Concours in Den Bosch in 2006 werd haar de Caroline Kaart Prijs voor de beste Nederlandse zangeres toegekend.

Dit seizoen zingt Hanneke de sopraan partij uit de Johannes Passion in de geënsceneerde productie van regisseur Dale Duesing bij de Reisopera.
Zij studeerde ook Duitse Taal en Letterkunde aan de Universiteit Leiden. De combinatie met deze studie heeft tot veel concerten met Duitse componisten, gedichten en onderwerpen geleid.
Hanneke de Wit wordt de afgelopen jaren begeleid door Margreet Honig.

Lees meer
koxvocaal

Heleen Koele

HELDER, WARM, FLEXIBEL EN VEELZIJDIG.
Woorden die vaak genoemd worden als het gaat over het zingen van Heleen Koele.
Zij beweegt zich op alle terreinen van haar vak.
Of het nu gaat om een oratorium, een opera, een lied of om ensemblezang; alles met hart en ziel.

ORATORIUM
Heleen Koele werkte als solist met orkesten als Concerto ‘d Amsterdam (2008, 2009),
Amsterdam Sinfonietta (2000, 2008, 2010) en het Combattimento Consort (2000, 2009).
De flexibiliteit van haar stem maakt dat Heleen wordt gevraagd voor uiteenlopend repertoire, zoals de passies van Bach, het Requiem van Brahms, het Requiem van Verdi of van Tippett “A child of our time“.
De pers over het Requiem van Brahms o.l.v. Marcus Creed “de meeste warmte werd tentoon gespreid door de sopraan Heleen Koele. Haar goudgerande stem liet het “Ihr habt nun Traurigkeit” gloeien, zeldzaam en intens“ (De Telegraaf).

OPERA
Naast dramatische rollen als Suor Angelica (Puccini) en Euridice (Gluck) ontdekte Heleen Koele haar komisch talent in de natuur van Friesland: 2008 Fra Diavolo (Aubert), 2009 Il Pittore Parigino (Cimarosa), augustus 2010 Figaro, naar Le Nozze di Figaro van Mozart.

LIED
Samen met haar vaste pianist Steven Faber vormt Heleen een duo.
Rondom een bepaald thema, bijvoorbeeld “wat doen verschillende componisten met dezelfde tekst” worden liedrecitals gegeven door het hele land.
Uitgegeven CD: “I am a person too“ met liederen over de jeugd.
Met het Jeugd Orkest Nederland o.l.v. Jurjen Hempel zong Heleen de Vier Letzte Lieder van Richard Strauss.

Heleen maakt sinds 1998 deel uit van het Nederlands Kamerkoor.

Lees meer

Hieke Meppelink

Sopraan Hieke Meppelink zingt met passie oratoria en is dan ook een graag geziene soliste bij de vele oratoriumkoren die Nederland rijk is. In de loop der jaren heeft zij een uitgebreid repertoire opgebouwd, variërend van de vroege barok t/m hedendaags repertoire. Uiteraard ontbreken daarbij de grote koorwerken niet, zoals de Elias, de passionen en cantates van Bach en de vele Händel oratoria.

Hieke is naast musicus tevens beeldend kunstenaar en combineert beide professies sinds 2002. Zelf zegt zij hierover: “Zingen is boetseren met klank, boetseren is zingen in klei”. De directe uitingen als sopraan op de concertpodia vertalen zich later in haar atelier tot beelden in brons.

De Nederlandse sopraan heeft inmiddels met vele gerenommeerde orkesten en ensembles gezongen. Zij was soliste bij het Orkest van de Achttiende Eeuw o.l.v. Frans Bruggen en maakte een tournee door Japan en Europa met o.a. de Hohe Messe van Bach. In 2011 zong zij een van de laatste concerten door Gustav Leonhardt, een 5-tal Bachcantates in het Spaanse Cuenca. Daarnaast werkte zij met o.a. het Combattimento Consort o.l.v. Jan Willem de Vriend en de Nederlandse Bachvereniging  o.l.v. Jos van Veldhoven.

Vanaf 2005 is Hieke vaste sopraansoliste  in het ensemble Camerata Trajectina. Het ensemble geldt als dé pleitbezorger voor Nederlandse muziek uit de Gouden Eeuw en brengt jaarlijks cd’s uit voor het label Globe. Zij was met dit ensemble o.a. te gast in het Early Music Festival Boston en maakte tournees door de VS, Zweden, Noorwegen, Hongarije, Kroatië en Marokko. Een project waarmee Camerata Trajectina furore maakte was de eerste opgevoerde Nederlandse opera Bacchus, Ceres en Venus van Johan Schenck tijdens het Festival Oude Muziek. Hieke vertolkte de rol van Ceres. Daarnaast was zij Superbia in de voorstelling De Zeven Zonden van Jeroen Bosch en recent werd de opera De Triomferende Min uitgevoerd. In augustus 2015 trad het ensemble wederom in het Festival Oude Muziek op, ditmaal met ‘Dowland in Holland’. De gelijknamige cd ontving onlangs unaniem lovende recensies.

Naast haar podiumwerkzaamheden heeft Hieke haar beeldhouwatelier in Haarlem. Zij heeft een vast samenwerkingsverband met een aantal Nederlandse galeries en exposeert regelmatig. In de openbare ruimte is monumentaal werk van haar onthuld in de gemeenten Enschede en Oegstgeest. Het behoeft geen betoog dat muziek een belangrijke rol speelt in haar beeldhouwkunst, het is voor haar een grote inspiratiebron. Een wederkerige inspiratie, want het beeldend vermogen nodigt vervolgens ook weer uit tot beeldend zingen. En zo zijn beide passies in evenwicht.

Februari 2016

 

Lees meer

Judith Sportel

Lees meer
koxvocaal

Judith Van Wanroij

De Nederlandse sopraan Judith van Wanroij studeerde bij Margreet Honig aan het Conservatorium van Amsterdam en aan de De Nederlandse Opera Academie. Ze won de eerste prijs bij de Erna Spoorenberg Vocalisten Presentatie en nam deel aan de Jardin des Voix 2005 (Les Arts Florissants). Ze maakte haar operadebuut met de titelrol La Périchole. Haar repertoire vermeldt onder meer Musetta in La Bohème, Karolina in Dvê Vdovy, Drusilla/Virtù/Damigella/Valletto in L’Incoronazione di Poppea (Opéra de Lyon, Liceu Barcelona, DNO), Julia in Der Vetter aus Dingsda (De Nieuwe Nederlandse Operette), Belinda in Dido and Aeneas (Wiener Festwochen, Festival Aix-en-Provence, Opéra Comique, DNO), Echo in Ariadne auf Naxos (Teatro Real Madrid), Rossweisse in Die Walküre (Vlaamse Opera), Thisbé in Pirame et Thisbé (Angers Nantes Opéra), Madrigaux (Festival Aix-en-Provence, DNO), Psyche in Kreneks Orfeo und Eurydike (Teatro Real Madrid), Ilia in Idomeneo (Opéra de Nancy, DNO, Théâtre de Caen, Luxembourg Opéra), Despina Cosi fan Tutte (Festival de Aix-en-Provence, Luxembourg Opéra), Cléone/Suivante/Ombre in Castor et Pollux (DNO), Female Chorus in Rape of Lucretia (Angers Nantes Opéra), Maritorne in Don Chisciotte di Sienna Morena (DNO), Donna Elvira in Don Giovanni (DNO), Emilie/Fatime Les Indes Galantes (Théâtre du Capitole Toulouse).

Lees meer

Julia Neumann

Lees meer
koxvocaal

Lauren Armishaw

Sopraan Lauren Armishaw (1978) is geboren in Nieuw Zeeland. Daar is zij afgestudeerd in zowel zang als wiskunde aan de Victoria Universiteit in Wellington. In 2002 verhuisde ze naar Nederland. Ze studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ze lessen volgde bij Rita Dams, Jill Feldman en Michael Chance. In 2007 behaalde zij cum laude haar Master’s diploma in oude muziek.

Lauren is een veel gevraagde soliste voor zowel barok- als klassieke muziek. Naast werken van Händel, Bach, Monteverdi, Mozart en Haydn, zingt zij ook regelmatig werken van minder bekende componisten (bijv. Maria Dolorata van Leonardo Vinci en La Maddalena a piedi di Cristo van Giovanni Bononcini).

Als soliste trad ze op met o.a. Les Muffatti (België), L’Arpeggiata (Frankrijk) en De Nederlandse Bachvereniging. Ze werkte samen met dirigenten als Christina Pluhar, Peter van Heyghen, Jos van Veldhoven, Rinaldo Alessandrini en Sigiswald Kuijken. In 2012 reisde ze twee keer naar Nieuw Zeeland, voor concerten met NZBarok en Auckland Choral Society. In 2013 maakt Lauren haar debuut in Het Concertgebouw met Amsterdams Gemengd Koor, heeft ze concerten en een CD productie met Gesualdo Consort o.l.v. Harry van der Kamp en zingt ze samen met sopraan Zsuzsi Toth en de Nederlandse Bachvereniging een duet programma, Duo Seraphim.

Lauren treedt regelmatig op met haar eigen trio Lacrime Amorose (sopraan/ barokharp/ theorbe) en deJongdeJong+ (harmoniums/vocalisten) met wie ze recentelijk twee CD’s heeft uitgebracht: Folksong en Carols.

Als specialiste in oude opera’s vertolkte ze diverse rollen, zoals Laodice in Siroe (Händel), Susanna in Nozze di Figaro (Mozart), Venere in Ercole Amante (Cavalli) en Amor Celeste in La Maddalena a piedi di Cristo (Bononcini).

In 2008 was ze finaliste in zowel de Internationale Musica Sacra Concours in Rome als het Internationale Canto Barocco Concours in Napels. Ze was één van de Laureaten van de Nederlandse Vocalisten Presentatie 2009. Zij zong op het Roma Festival Barocco, het Händel Festival te Karlsruhe, het beroemde Tanglewood Festival in Amerika en bij Oude Muziek Festivals in Utrecht, België, Frankrijk en Spanje.

Lees meer
koxvocaal

Lenneke Ruiten

De sopraan Lenneke Ruiten studeerde zang bij Maria Rondel en Meinard Kraak in Den Haag en opera aan de Bayerische Theaterakademie in München Daarnaast volgde zij lessen bij Elly Ameling, Robert Holl, Hans Hotter, Robert Tear en Walter Berry. In 2002 won Lenneke op het Internationaal Vocalisten Concours in ’s-Hertogenbosch vijf prijzen, waaronder de eerste prijs en de publieksprijs. Lenneke Ruiten debuteerde als Susanna in Le Nozze di Figaro in München. Bij de Nationale Reisopera zong ze Yniold in Pelleas et Mélisande en Ksenia in Boris Godunov. Op het Schleswig Holstein Musik Festival was ze Blondchen in Die Entführung; in het Amsterdamse Concertgebouw vertolkte zij de rol van Elisa in Il re pastore en Madame Herz in Der Schauspieldirektor. In 2008 maakte zij haar succesvolle debuut bij De Nederlandse Opera als Falke en Hüter der Schwelle in Richard Strauss’ Die Frau ohne Schatten en tijdens het Holland Festival in 2009 zong zij, eveneens bij DNO de rol van Gabriel op de wereldpremière van Rob Zuidams opera Adam in Ballingschap. In 2009 maakte zij haar debuut op het Festival de Beaune als Despina in Cosí fan tutte, met Le Cercle de l’Harmonie o.l.v. Jérémy Rhorer, en als Armida in Rinaldo met de Accademia Bizantina o.l.v. Ottavio Dantone. In 2010 maakte zij haar debuut als Pamina in Die Zauberflöte bij Opéra de Lausanne, waar zij in 2011 zal terugkeren als Almira in Rinaldo van Händel.

Ook op het concertpodium is Lenneke een veelgevraagd soliste. Zij trad op met onder meer het RTÉ National Symphony Orchestra, Concertgebouw Kamerorkest, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Münchener Bach-Chor, het Dresdener Barockorchester en de NDR-Radiophiharmonie. En zij werkte samen met dirigenten als Frans Brüggen, Alessandro de Marchi, Arnold Östman en Ed Spanjaard, en trad op in de grote zalen in Europa. Behalve voor het opera- en concertvak koestert Lenneke Ruiten een grote liefde voor het lied. Daarin werkt zij samen met de pianisten Thom Janssen en Rudolf Jansen. Haar in 2005 verschenen cd ‘Mélodies Françaises’ werd buitengewoon goed ontvangen. In 2010 verscheen haar cd met Concertaria’s en het Exsultate Jubilate van Mozart, met het Concertgebouw Kamerorkest o.l.v. Ed Spanjaard (PentaTone).

Toekomstige projecten: Bachs Hohe Messe met John Eliot Gardiner in Dortmund, Frankfurt, La Coruña, Leipzig, Aldeburgh, Brightion Festival en het Spring festival Prague;
Bach solocantates met John Eliot Gardiner tijdens het Schleswig-Holstein Festival; concerten in o.a. Wigmore Hall London, Concertgebouw Amsterdam, Rome, Hamburg, Warschau en München.

Lees meer

Leonie Van Veen

De sopraan Leonie van Veen volgde haar studie klassieke zang aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Ze volgde lessen bij Gerda van Zelm en Barbara Pearson. Ze heeft zowel haar Bachelorsopleiding (2003) als haar opleiding aan De Nieuwe Opera Academie (2005) cum laude afgerond.

Leonie heeft verschillende operarollen vertolkt. Ze was o.a. te zien als Karolina uit de Dvĕ Vdovy van Smetena, als Alcina uit Alcina van Händel, als Miranda uit de The Tempest van Purcell, als Papagena uit Die Zauberflöte van Mozart, als Lena uit La princesse Jaune van Saint-Saens, als Adina uit L’elisir d’amore van Donizetti en als Antigone en Judith in de moderne opera’s Styx en Blauwbaard van Chiel Meijering.

Leonie is ook werkzaam als concertzangeres. Haar repertoire bevat o.a. de Johannes Passion, Matthäus Passion en het Weihnachtsoratorium van Bach, de Messiah van Händel, het Stabat Mater van Haydn, het Gloria van Vivaldi, het Requiem van Fauré en Ein deutsches Requiem van Brahms.

Leonie vormt een vast liedduo met pianiste Saskia Lankhoorn. Samen geven ze regelmatig liedrecitals. Als liedduo hebben ze liedinterpretatieklassen gevolgd bij Elly Ameling, Meinard Kraak, Rudolf Jansen en Graham Johnson.

Lees meer
koxvocaal

Linde Schinkel

De sopraan Linde Schinkel behaalde in 2011 haar masterdiploma als student van Xenia Meijer aan het Fontys Conservatorium. Aan het Rotterdams Conservatorium haalde ze eerder haar bachelordiploma als student van Frans Huijts en Roberta Alexander. Daarnaast volgde ze vele masterclasses (o.a. Johannette Zomer, Margreet Honig, Carolyn Watkinson en Evelyn Tubb) en interpretatielessen (Richard Egarr, Fabio Bonizzoni en luitisten Fred Jacobs en Michael Fields).

Linde beschikt over een warme en natuurlijke stem waarmee ze zich kan uiten in vele kleuren en karakters. Hierdoor is zij een graag gehoorde soliste. Zij zingt solo in vele oratoria, waaronder Bachs Matthäus Passion, de Messiah van Händel, het Requiem van Mozart en Hör mein Bitten van Mendelssohn. Op uitnodiging van het Noorse Aust-Agder Kamerorkest gaf zij verschillende concerten in Noorwegen. Eerder zong zij met kamerorkest Sinfonia Rotterdam.

Linde is verbonden aan twee oude muziek ensembles; ‘Udite!’ en ‘Rood Hout’ waarmee ze regelmatig optreedt. Februari 2013 verschijnt de eerste cd van Rood Hout. Linde is hierop te horen in solocantates en -motetten van Händel, Vivaldi en Telemann.

Naast haar werkzaamheden als sopraansolist maakt Linde eigentijdse muziektheaterprogramma’s met klassieke zang onder de naam VOX Muziektheater. Het programma Vers Hartzeer met barokke én nieuwe geschreven solocantates won de ‘Almost Famous Award 2010’ van het Ostadetheater in Amsterdam.
Het korte festivalprogramma Schwarzwald FM, bestaande uit Schubertliederen en poppenspel, was o.a. te zien op de Gentse Feesten en het Pop Arts Festival in Amsterdam.

Met de voorstellingen van VOX Muziektheater wil Linde de muziek die zij zo graag zingt in de hedendaagse cultuur inbedden. Aan deze missie werkt ze ook samen met collega’s in het collectief van het Kameroperahuis Zwolle.

Lees meer
koxvocaal

Lisette Bolle

De Nederlandse sopraan Lisette Bolle volgde haar zangopleiding aan het Utrechts Conservatorium.
Lisette ontving de ‘Cristina Deutekom prijs’ op het Cristina Deutekom concours, was laureaat op de Vocalisten Presentatie en ontving de ‘Vriendenprijs’ van de Vereniging Vrienden Nationale Reisopera voor haar vertolking van Konstanze in Die Entführung aus dem Serail.

Als soliste zong Lisette werken als Matthäus- en Johannes Passion, Mozart’s Krönungsmesse en mis in c, het Gloria van Poulenc, Orff’s Carmina Burana en Händel’s Messiah beide met het Magogo Kamerorkest o.l.v. Arjan Tien, La Petite Messe Solennelle met Bachkoor Holland o.l.v. Gijs Leenaars, Ein Deutsches Requiem, Paulus van Mendelssohn met Le Concert D’ Anvers o.l.v. Bart Van Reyn (tevens Radio 4 avondconcert uitzending) Verdi’s Messa da Requiem en Mahler’s Rückertlieder, die Schöpfung Haydn, A Child of Our Time Tippett, Les Noces Stravinsky en The Bells van Rachmaninov o.l.v. Boudewijn Jansen en Mahler II met het Stavanger Symphony Orchestra o.l.v. Christian Vasquez.

Lisette zong operarollen zoals Fiordiligi o.l.v. Jan Willem de Vriend, high-lights uit La Rondine in o.a. Erfurt, Salzburg, Hanna Glawari in Lehár’s Die Lustige Witwe en Alice Ford in Verdi’s Falstaff in Teatro Regio di Parma, in Milaan en op het Operafestival van Barga in Italië. Ook zong zij de rol van Michaëla (Carmen) o.l.v. Kenneth Montgomery, Violetta in Verdi’s La Traviata o.l.v. Arjan Tien in de Vereeniging te Nijmegen, Gilda (Rigoletto) bij Opera Baltycka in Gdansk, de Kurfürstin in de operette Der Vogelhändler (Zeller) o.l.v. Bernard Steiner bij de opera van Krakau en in Nederland en België en Konstanze in Mozart’s Die Entführung aus dem Serail bij de Nationale Reisopera (RAP).

Lisette zong met succes Rosalinde von Eisenstein (Fledermaus) in een productie van het
Noord Nederlands Orkest o.l.v. Balázs Kócsar / regie van Elsina Jansen.
Met het orkest Filharmonia Arthura Rubinsteina zong Lisette Bolle o.l.v. Massimiliano Caldi de Carmina Burana te Lódz (Polen) en in de NTR ZaterdagMatinee de rol van Sklave in de opera Salomé (Strauss) met Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Edo de Waart. Lisette zong zij in de Matinee de rol van Vrouw en Vrouw op het strand in de wereldpremiere van Peter-Jan Wagemans’ opera Andreas Weent met de Radio Kamerfilharmonie o.l.v. Michael Schønwandt.

Bij de Nederlandse Opera maakte Lisette haar debuut als 5de Magd in Elektra met het Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Marc Albrecht / regie: Willy Decker (tevens CD-opname).
Vervolgens werd zij daar nog uitgenodigd voor Una Voce dal Cielo met het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Yannick Nézet-Séguin, als 1. Knappe en 1.1. Blumenmädchen in Parsifal met het Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Iván Fischer / regie: Pierre Audi en onlangs voor Woglinde in Das Rheingold met het Nederlands Philharmonisch Orkest o.l.v. Hartmut Haenchen / regie: Pierre Audi.

Recent zong Lisette Woglinde in das Rheingold in het Gran Teatre del Liceu Barcelona o.l.v.
Josep Pons / regie: Robert Carsen, Donna Anna met Le Concert D’ Anvers o.l.v. Bart van Reyn / regie: Korneel Hamers oa in deSingel Antwerpen en Najade in Ariadne auf Naxos o.l.v.
Wolfram-Maria Märtig in het Aalto-Musiktheater te Essen.
Toekomstige engagementen zijn o.a. Helmwige Walküre in het Aalto-Musiktheater te Essen,
La Petite Messe Solennelle en De Kokkin in De Nachtegaal Stravinsky met het
Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Charles Dutoit voor de NTRZaterdagMatinee.

Lees meer
koxvocaal

Lisette Emmink

De sopraan Lisette Emmink studeerde aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en behaalde daar ‘cum laude’ het diploma uitvoerend musicus.

Vervolgens volgde zij masterclasses bij Elly Ameling, Robert Holl, Dorothy Dorow en Gerard Souzay. In haar concertpraktijk ligt een belangrijk accent op de uitvoering van oratorium-werken. Zij is een veelgevraagd soliste en heeft in vrijwel alle grote concertzalen en onder vele dirigenten gezongen.

Zij verleende onder andere haar medewerking aan radio opnamen met werken van Mozart ( de eerste sopraansolo in Davide Penitente met het Groot Omroepkoor) Bachcantates en muziek van de hedendaagse componist George Crumb.

Ook zong zij de Nederlandse première van ”the voices of light” van Richard Einhorn en de Engelse première van ”the cry of the earth” van Tony Biggin in de Royal Festival Hall in Londen. Bovendien zong ze in Parijs, Tours (festival), Wenen, Bonn en Antwerpen. Ook maakte ze een aantal concertreizen naar Zuid-Afrika, Canada, Italië, Engeland Noorwegen en de Verenigde Staten.

Haar repertoire bevat naast oratoria en liederen ook opera, operette en musical. Zo zong zij in concertante opera’s de rollen van Fenena,(Nabucco) Pamina (Zauberflöte) en Ilia (Idomeneo).

Zij houdt van de schitterende variatie die muziek biedt, van barok tot modern, van grote werken tot kamermuziek zoals de prachtige ‘Vier Letzte Lieder’ van Richard Strauss die zij, slechts begeleid door piano, tot een weergaloze intieme beleving weet te maken.

Met harpiste Carla Bos nam zij onlangs de cd ‘Why sit and sigh’ op met liederen van o.a.Rodrigo,Fauré, Britten, Kennedy-Fraser, Boydell en Ravel. www.licarbe.nl

Met het ‘Tuschinski Trio’ heeft zij een programma dat ’de mooiste filmmelodieën’ heet en sinds kort vormt zij een duo met de alt Carina Vinke waarmee zij een zeer gevarieerd duettenprogramma brengt.

www.lisette-emmink.nl

Lees meer
koxvocaal

Maartje Rammeloo

Dit seizoen maakt sopraan Maartje Rammeloo haar debuut in Duitsland als Pamina in een productie van Die Zauberflöte bij het gerenommeerde operahuis in het Duitse Essen en zingt ze de rol van Lucy in The Telephone (Menotti) bij het Zweedse operahuis in Göteborg. Aan het eind van het seizoen zal ze terugkeren in Essen om de rol van Marzelline (Fidelio, Beethoven) voor haar rekening te nemen. Andere toekomstige engagementen zijn de jubileumvoorstelling “Be with me now” van het ENOA (European Network of Opera Academies) die in alle deelnemende operahuizen gespeeld gaat worden waaronder Aix-en-Provence, München, Lissabon en Warschau en daarnaast de eerste sopraan in l’Europe Galante (Campra) uitgevoerd met Capriccio Stravagante onder leiding van Skip Sempé.

Afgelopen jaar vertolkte Maartje de rol van Micaëla (Carmen, Bizet) en Cunegonde in een pocketversie van Candide bij de Nederlandse Reisopera en was ze understudy van de titelrol in Lucia di Lammermoor bij De Nationale Opera waarbij ze werkte met dirigent Carlo Rizzi en regisseuse Monique Wagemakers.

Door de jaren heen heeft Maartje veel successen geboekt tijdens (inter)nationale competities. In 2008 ontving ze de Staetshuys Fonds Prijs aan het Internationaal Vocalisten Concours te Den Bosch, In 2011 behaalde ze de Jo Bollenkampprijs (juryprijs) tijdens het Erna Spoorenberg concours. Afgelopen jaar nog was Maartje prijswinnaar tijdens het bekende Hans Gabor Belvedère Competition en stond ze in de finale van het Montserrat Caballé Concours in Zaragoza en de Wilhelm Stenhammer Competitie in Zweden .

Recentelijk speelde Maartje o.a. de rol van Sharon in het toneelstuk ‘Masterclass’ (T. McNally) over de legendarische Maria Callas en maakte zij haar debuut bij De Nederlandse Opera in de rol van Prêtresse in Iphigénie en Tauride (Gluck), waar ze werkte met regisseur Pierre Audi en dirigent Marc Minkowski met zijn Musiciens du Louvre.

Ze maakte deel uit van diverse nieuwe operaproducties waaronder, The Tsar, his wife, her lover and his head, een opera van Monique Krüs over tsaar Peter de Grote die speelde op o.a. het Peter de Grote Festival en het Grachtenfestival.

Als een zeer veelzijdige sopraan, reikt het repertoire van Maartje Rammeloo van de titelrol in Alcina (Händel) tot Adina (l’Elisir d’Amore, Donizetti) en van de drie dames in Les Contes d’Hoffmann (Offenbach) tot Saffi (Der Zigeunerbaron, J. Strauss).

Naast deze opera engagementen is Maartje op het concertpodium veelgevraagd solist in grote oratoria, missen en cantates als Messiah (Händel), Mattheus Passion (Bach), Davidde Penitente (Mozart) en Ein Deutsches Requiem (Brahms). Hierbij werkte ze met dirigenten als Jac van Steen, Anthony Hermus en Wouter Padberg.

Maartje studeerde zowel Klassiek zang als Muziektheater aan het Fontys Conservatorium te Tilburg. Aan ditzelfde instituut behaalde ze, cum laude, haar masterdiploma met als specialisatie Operette en Klassiek Muziektheater. Ze volgde masterclasses bij o.a. Montserrat Caballé, Raoul Gimenez, Elly Ameling, Bernarda Fink en aan het Mozarteum te Salzburg bij Edith Wiens.

5 jaar lang werd Maartje gecoacht door de vermaarde mezzo-sopraan Jard van Nes en momenteel werkt ze met de Amerikaanse coaches Ira Siff en Peter Nilsson.

Lees meer

Machteld Baumans

Lees meer

Machteld Vennevertloo

Lees meer
koxvocaal

Maja Roodveldt

De sopraan Maja Roodveldt voltooide haar studie aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam, alwaar zij tevens de muziekdramatische opleiding genoot. Daarna volgden zanglessen bij Ellen van Haaren en diverse masterclasses, o.a. bij William Shimell en David Wilson Johnson.
Tegenwoordig volgt Maja lessen bij Charlotte Margiono.

Tijdens haar studie zong Maja reeds verscheidene operarollen, waaronder Susanna in Mozart’s “ Le Nozze di Figaro” (onder muzikale leiding van Hartmuth Haenchen), Belinda in “Dido and Aeneas” van Purcell en rollen in diverse opera’s van Haydn.
Na die tijd volgden onder meer de rol van Lucy uit “The Telephone” van Menotti en rollen uit opera’s van Händel, Telemann, Dvorak en Mozart ( o.a. Madame Silberklang in “Der Schauspieldirektor” o.l.v. Jaap van Zweden) en uit komische opera’s van Offenbach.

De afgelopen jaren is zij te zien geweest bij De Zomeropera, Opera Zaanstad, zong zij bij
De Nationale Reisopera en gasteerde zij op het Opera Festival Garsington in Engeland en de Haydn-festspiele in Oostenrijk. O.l.v. Jos van Veldhoven vertolkte Maja enkele rollen in concertante opera’s ( o.a. Tamerlano van Händel).
Ook op het gebied van oratorium en liedrecitals is Maja Roodveldt een veel gevraagd soliste, zowel in binnen- als buitenland. Zo treedt zij regelmatig op in Duitsland , zong zij meerdere malen in de Roy Thomson Hall in Toronto en was zij te horen tijdens het Filmfestival in het Odeon Herodus Atticus te Athene met het Metropole Orkest.

Naast haar solo-optredens is Maja verbonden aan het Groot Omroepkoor te Hilversum.
Als koorlid verleent zij regelmatig haar solistische medewerking, hetgeen haar de gelegenheid bood te zingen o.l.v. dirigenten als Jaap van Zweden, Valerie Gergiev, Ed Spanjaard , Jos van Veldhoven, Eri Klas en Edo de Waart.

Lees meer
koxvocaal

Marene Elgershuizen

De Nederlandse dramatisch-coloratuur sopraan Marene Elgershuizen rondde in 2013 haar opleiding met Excellentieprogramma aan het Prins Claus Conservatorium af. Zij volgde masterclasses bij onder andere Margreet Honig, Gerd Uecker, Camilla Nylund, Soile Isokoski, Nadine Secunde, Jard van Nes, en Ira Siff. Bovendien was zij deelnemer aan de Internationale Opernakademie 2013 in Schwerte (DU). In 2014 aan de eerste Bad-Saarow Meisterkurs (DU) van Thomas Johannes Mayer en Kirsten Schötteldreier.
Haar Masterdiploma behaalde Marene aan het Conservatorium van Amsterdam. Zij vervolgde haar studie in Duitsland bij Kammersängerin Gabriele Schnaut en volgde coachings bij Graham Cox, Klaus Sallman, John Norris. Marene studeert nu verder in Berlijn bij de bekende dramatische sopraan Janice Baird.

Marene soleert sinds 2009, toen in de Markus Passion van Reinhard Keiser. In oktober 2011 kreeg Marene lovende recensies over haar optreden in Beethovens Mis in C en Mendelssohn Bartholdy’s Psalm 42: “In Psalm 42 mocht sopraan Marene Elgershuizen nog eens afzonderlijke laten horen wat ze waard was, en dat was veel” – Friesch Dagblad. “De mooiste solobijdrage afkomstig van sopraan Marene Elgershuizen. Met een glashelder geluid fraseerde ze de teksten zo, dat ieder woord helemaal op zijn plaats viel” – Leeuwarder Courant. Ook haar samenwerking met het Projectkoor Opus in februari 2012 en haar bijdrage in Brahms’ Ein Deutsches Requiem door het Delfts Orkest viel bij de pers in goede smaak.

Marene heeft zich de laatste tijd vooral verdiept in Duits repertoire: Mozart, Strauss, Berg, Mahler e.a. Zij zong dan ook in recitals reeds de Vier Letzte Lieder, de Sieben Frühe Lieder en Das Himmlische Leben uit de 4e Symfonie van Mahler. Het orkestrale repertoire combineert Marene met operarollen zoals Fiordiligi, Konstanze en de Koningin van de Nacht. Marene koestert verder een voorliefde voor Scandinavisch werk van Sibelius, Grieg, Kilpinen en Sallinen.

Zij werkte met dirigenten als Jan van Maanen, Yt Nicolai, Andrew Charity, Geert-Jan van Beijeren, Bergen en Henegouwen, Peter Gaasterland, Merlijn Twaalfhoven, Pieter Cox, Anne Sollie, Adrían Rodrígeuz van der Spoel, Arnaud van Gelder, Evert-Jan Krause, Jeroen Zijlstra en Chris Fictoor.

In november 2013 won Marene de eerste prijs in de Euregio Vokalisten Wettbewerb in Heek-Nienborg, Duitsland. Haar technische controle werd door de jury uitzonderlijk gewaardeerd. In 2011 behaalde Marene in het Internationale Oratorium Concours in Rome een plaats in de halve finale. Bij het 49ste Internationale Vocalisten Concours in Den Bosch in september 2012 viel Marene in de kwartfinales zowel bij publiek als jury zeer positief op.

In operaproducties zong Marene de rol van Fiordiligi in Cosi fan tutte bij Opera Nijetrijne (2015), Liu in Turandot bij de Weekend Opera Utrecht (2014), Susanna in Mozarts Le Nozze di Figaro, Soeur Constance in Les Dialogues des Carmélites van Poulenc en van Aufseherin/Vertraute in Elektra van Strauss (2014).

Tijdens het Peter de Grote Festival in 2010 werd haar als eerste klassieke zanger de Labberté-Hoedemaker Prijs uitgereikt als onderscheiding voor haar musiceren. Bovendien kende het Labberté-Hoedemaker Fonds haar een volledige studiebeurs toe. Voor haar vervolgstudie in Duitsland won Marene zowel een studiebeurs van het VSB Fonds als van het dr Hendrik Muller’s Vaderlandsch Fonds en het Prins Bernhard Cultuurfonds. Een Meisterkurs Stipendium werd haar in 2014 toegekend door de Universität der Künste in Berlijn. In november 2015 won zij een Wagner Stipendium van het Richard-Wagner-Verband Berlin-Brandenburg.

Naast haar zangstudie studeerde Marene af in Geschiedenis en Internationale Betrekkingen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met als specialisatie Genocide Studies, Conflict Studies en Egodocumenten. Zij wil verder naast haar zingen graag maatschappelijk betrokken blijven en zet zich daarom in haar vrije tijd in voor onder andere LHBT-rechten en Vrouwenrechten.

Lees meer
koxvocaal

Marieke Steenhoek

Marieke Steenhoek behaalde in 2004 haar diploma aan het conservatorium van Amsterdam. Zij studeerde bij Maarten Koningsberger en Margreet Honig en volgde lessen bij o.a. Jard van Nes, Valérie Guillorit en Noelle Barker. Sinds haar afstuderen wordt zij gecoached door zang-/stempedagoge Gemma Visser. Zij volgde meerdere malen de masterclass “Acting for Singers” van de Jekerstudio in samenwerking met de toneelschool van Maastricht waar ze les kreeg van o.a. Yolande Bertsch, Helmert Woudenberg en Roland Velte.

In september 2006 behaalde zij de 1e prijs tijdens de finale van het 9e Deutekomconcours en ontving zij de publieksprijs ter beschikking gesteld door stichting “Vrienden van de Reisopera”.
In oktober 2008 maakte Marieke haar debuut als soliste bij het concertgebouworkest in de Nielsen-symphony o.l.v. Herbert Blomstedt. In het najaar van 2007 was Marieke voor het eerst te horen als soliste bij Ton Koopman en het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir. Eerder dat jaar was zij te horen als soliste bij de Nederlandse Bachvereniging tijdens een première-uitvoering van Ernst Graaf‘s “Der Tod Jesu” o.l.v. Jos van Veldhoven. Sinds 2000 is zij als vaste soliste verbonden aan het Arion Ensemble Utrecht. Met dit ensemble maakte zij tournees naar o.a. Frankrijk, Italië en Slovenië. Daarnaast soleerde zij in o.a. “Requiem” (Verdi), de “Elias” (F.Mendelssohn), “Mattheus-” en “JohannesPassion” (J.S.Bach), “Carmina Burana” (C.Orff), “Stabat Mater” (J.Haydn) en “Litaniae” (W.A.Mozart).

In 2010 maakte Marieke haar debuut bij De Nederlandse Opera in de Wereldpremiére “A Dog´s Heart” van Alexander Raskatov en zong zij begin dit jaar de rol van eerste Engel in “De Legende” van Peter Jan Wagemans. Ook zong zij de rol van Estelle (“The Stronger” – H. Weisgall), Dorothea in de barok-opera “Don Chisciotte” (Conti), Pat Nixon in de opera “Nixon in China” (John Adams), Donna Elvira (“Don Giovanni” – W.A. Mozart) en de rol van Adele in “Die Fledermaus” (J.Strauss) o.l.v. J. van Maanen i.s.m. het AUKSO Extended Chamber Orchestra uit Katowice. Verdere rollen: Geraldine (“A Hand of Bridge” – S.Barber), Ingrate (“Un ballo dell´ Ingrata ” – C.Monteverdi) en Laurey (“Oklahoma” – R. Rodgers and O. Hammerstein)
Naast oratorium en opera is Marieke ook regelmatig in het moderne repertoire te horen. Zo zong zij o.a. de sopraansolo in de wereldpremière “and Nothing Death” van Carlos Michans, “pli selon pli” (Pierre Boulez) met het Doelenensemble en “Trois Poésies de la Lyrique Japonaise” van Igor Stravinsky.

Lees meer
koxvocaal

Martha Bosch

Martha Bosch studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Hein Meens en Sasja Hunnego. Masterclasses volgde zij onder meer bij Margreet Honig, Johannette Zomer, Emma Kirkby, Nelly Miricioiu, Maarten Koningsberger, Udo Reinemann en Christiane Oelze. Momenteel wordt zij gecoacht door Marjan Kuiper. Sinds 2016 vormt zij een vast liedduo met pianiste Laura de Lange.

De jonge, heldere sopraan soleerde veelvuldig in de Matthäus-Passion en Johannes-Passion van Bach, Die Jahreszeiten van Haydn, het Gloria van Vivaldi, Te Deum van Purcell, Stabat Mater van Pergolesi, Magnificat van Rutter, Requiem van Faure, de Petit Messe Solennelle van Rossini en in diverse cantates van Bach en Telemann. Hierbij werkte zij samen met dirigenten als Jos van Veldhoven, Jos Vermunt, Bas Ramselaar, Nico van der Meel en Alfredo Bernardini. Afgelopen december maakte zij haar debuut als soliste bij Ton Koopman.

Als veelgevraagd koorzangeres is zij verbonden aan Cappella Amsterdam o.l.v. Daniel Reuss, het Laurens Collegium Rotterdam o.l.v. Wiecher Mandemaker, het Amsterdam Baroque Choir o.l.v. Ton Koopman en het Nederlands Kamerkoor o.l.v. Peter Dijkstra.

Martha Bosch won het Prinses Christina Concours en debuteerde al op 17-jarige leeftijd bij de opera als Bastienne in Mozarts Bastien und Bastienne (Residentie Orkest, 2003). Zij vertolkte operarollen in Le Nozze di Figaro van Mozart (De Nederlandse Opera Academie, 2007), Les Aventures du Roi Pausole van Honegger (Opera Trionfo, 2008), Die Zauberflöte van Mozart (International Belcanto Academy, 2012), en Orfeo Underground van Monteverdi (Holland Opera, 2014).

Lees meer

Martina Prins

De Nederlandse sopraan Martina Prins studeerde zang aan de Dutch National Opera Academy in Den Haag bij Alexander Oliver, Maria Acda–Maas en Diane Forlano. Martina bezocht verder Masterclasses van Peter Berné, Harry Peeters, Dale Duesing, Gemma Visser, Tina Ruta, Anthony Legge, Graham Clarke, Rita Cullis, Ira Siff, Ks Brigitte Fassbaender en Professor Dennis M. Heath. In 2003 won zij een Stipendium van de Bayreuther Festspiele en werd haar ook een stipendium toegekend voor buitenlandse studie, uit het gerenommeerde Threes Orri Fonds, onderdeel van het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Martina is succesvol onderweg in lied-, oratorium- en concertuitvoeringen, met b.v. Wagner’s Wesendonckliedern, Ravel’s Shéhérazade en Mahler’s 2de Symphonie. Haar debuut in het Requiem van Verdi werd zeer enthousiast in de pers ontvangen. Daarnaast ontwikkelde zij samen met pianiste Mirsa Adami in de afgelopen jaren een specialistisch liedrepertoire waarin de nadruk ligt op laat 19de en vroeg 20e eeuws repertoire met o.a. Chausson, Schindler-Mahler, Berg, Schönberg en Poulenc.

Martina’s grote passie betreft opera, waarvoor  zij regelmatig wordt geëngageerd. Zij vertolkte tot nu toe een zeer gedifferentieerd repertoire met partijen als Donna Anna (Don Giovanni – Mozart), Lady Billows (Albert Herring – Britten), Moglie dell’Orco (Pollicino – HW Henze), Zuidenwind (Roep van de Kinkhoorn – Visman – uitgekomen op CD 2004), Ismène en Pretrèsse (Alcione – Marin Marais), Waarzegster en Moeder Overste (Engel van Vuur – Prokofiev) en Mutter en Knusperhexe (Hänsel&Gretel – Humperdinck), waarbij ze samenwerkte met regisseurs en dirigenten als Philipp Harnoncourt, Robert Carson, Miranda Lakerveld, Paul McCreesh, Erki Pekh, Michel Tabachnik, Lorenz Duftschmidt, Marino Formenti, Gijs Leenaars en Kenneth Montgomery.

In de afgelopen seizoenen wist zij Judith (Blauwbaard’s Burgt – Bartok – De Doelen Rotterdam), Rosalinde (Fledermaus – J. Strauß), en enkele weloverwogen Wagner partijen aan haar repertoire toe te voegen. Zo vertolkte zij de Sieglinde onder leiding van Jac van Steen, en was zij cover voor Isolde voor de Tristan&Isolde van de Tiroler Festspiele onder leiding van Gustav Kuhn. Recentelijk was Martina de liefdesgodin Freia in het veelbesproken ‘Rheingold op de Rijn’-project, waarbij een tot theater omgebouwde rijnaak een uitverkochte tournee langs verschillende Rijnsteden maakte. In dat zelfde seizoen was zij ook Walküre-zuster Ortlinde bij De Nederlandse Opera, in de befaamde Ring des Nibelungen van Pierre Audi onder leiding van Hartmut Haenchen.

In het jaar 2015 viel Martina de grote eer te beurt mee te mogen werken aan de officiële 70-ste 4 mei herdenking. Zij vertolkte de sopraansolo van de zelden uitgevoerde Anne Frank Cantate ‘A Child of Light’ van Hans Kox uit 1984, in het Concertgebouw door het NedPho olv Antony Hermus Voor het grote Verdi-Wagner Gala-programma van het Brandenburgisches Staatsorchester oogstte zij lof voor haar mooie legato.

In 2017 gaat Martina op tournee met Dr Miracle’s Last Illusion – een goed ontvangen productie van Opera2Day, waarin zij de LadyMcBeth van Verdi ten gehore brengt.

Lees meer

Michelle Mallinger

Lees meer
koxvocaal

Nicola Mills

Engelse sopraan Nicola Mills studeerde aan The Royal Scottish Academy of Music and Drama bij Patricia MacMahon. Momenteel wordt zij gecoacht door Charlotte Margiono.
In 2007 was Nicola geselecteerd door Sir Thomas Allen om deel te nemen aan The Samling Foundation Masterclass met Philip Langridge, welk afgesloten werd met een concert in The Sage in Gateshead. Daarnaast heeft Nicola begin 2008 deelgenomen aan de Händel-Akademie in Karlsruhe, waarna ze deelnam in Apollo e Dafne.

In 2007 maakte Nicola haar Glyndebourne Festival Opera debuut als Uxor Pilati in de Mattheus Passion van Bach o.l.v. Richard Egarr. In de Glyndebourne tour daarop zong ze de 3e verschijning in Verdi’s Macbeth en was de understudy voor Emmie in Britten’s Albert Herring. Voor het seizoen 2008 was Nicola de understudy voor Virtu in L’incoronazione di Poppea van Monteverdi.
Nicola Mills heeft reeds een zeer ruime ervaring opgedaan als oratorium- en concertzangeres. Ze heeft met vermaarde musici gewerkt als Malcolm Martineau en Paul Wynne Griffiths en heeft opgetreden in onder meer The Händel House Museum, The Bridgewater Hall en St. Martin-in-the-Fields in Londen. Onder haar uitgevoerde repertoire behoren The Messiah van Händel, The Creation van Haydn, Ein Deutsches Requiem van Brahms, Petite Messe Solennelle van Rossini, Mis in C van Beethoven en Carmina Burana van Orff.

In april 2010 maakte Nicola haar debuut bij het Onafhankelijk Toneel in de rol van Branghien in de geënsceneerde uitvoering van Le vin herbé van F. Martin. Hiernaast heeft ze bij Opera Zuid i.s.m. Opera Studio Nederland Second woman en second witch zingen in Dido and Aeneas van H. Purcell. In november 2011 zal Nicola Mills de rol van Contessa op zich nemen in La pietra del paragone van Rossini bij Opera Trionfo.

Nicola was sinds kort voltijds verbonden aan de Opera Studio Nederland waar ze reeds de hoofdrol heeft ingenomen in een Händel productie begeleid door het Combattimento Consort o.l.v. Jan Willem de Vriend. Daarnaast heeft zij de rol van Helena in Midsummer Night’s Dream van Britten vertolkt, welke werd uitgevoerd in o.a. Tallinn in Estland en het Concertgebouw te Amsterdam. In januari 2011 was zij opnieuw te horen in het Concertgebouw in Amsterdam als Papagena in een kinderversie van Mozart’s Zauberflöte .

Lees meer
koxvocaal

Nienke Oostenrijk

De sopraan Nienke Oostenrijk behaalde eerst haar doctoraalexamen geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen alvorens aan haar zangopleiding aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam te beginnen. Zij studeerde bij Margreet Honig, Cora Canne Meijer, Arleen Auger en volgde masterclasses bij Elly Ameling en Robert Holl.

Nienke Oostenrijk is een veelgevraagd concertsoliste. Met dirigenten als Jaap van Zweden, Frans Brüggen, Jac van Steen, John Nelson, Jos van Veldhoven en Jan-Willem de Vriend was zij vele malen te horen in de Matthäus en Johannes Passie en het Weihnachtsoratorium van Bach, het Requiem en de Mis in c kl van Mozart, het Stabat Mater van Pergolesi, de Messiah van Händel, alsmede in de bewerking van Mozart.

In zowel geënsceneerde als in concertante uitvoeringen is Nienke onder meer te horen geweest als Konstanze in Mozart’s Die Entführung aus dem Serail, als Pamina in Mozart’s Die Zauberflote, Sophie in Strauss’ Der Rosenkavalier en Tebaldo in Verdi’s Don Carlos, met dirigenten als Kees Bakels, Marc Soustrot, Friedrich Haider en Carlo Rizzi.

De cd Bach arias voor sopraan en hobo, die zij maakte met haar zus Pauline, werd in de pers geprezen vanwege de stijlvastheid en virtuositeit van uitvoering, en is in 2012 genomineerd voor een Edison. De opname van de compositie En Hollande van Leo Samama, te zamen met het Daniël Kwartet, werd door Luister met een 10 werd beoordeeld. Voorts is Nienke te horen met het Residentie Orkest, onder leiding van Mathias Bamert, in de Mis in As van Verhulst. De uitvoering op cd werd zowel in de landelijke pers als in het gerenommeerde tijdschrift Grammophone lovend besproken.

In April 2004 leverde Nienke een zeer geslaagde bijdrage aan het huwelijk van Prins Friso en Prinses Mabel in de Oude Kerk te Delft, met de aria ‘Magna Res est Amor’van Hendrik Andriessen. In november 2005 zong Nienke ter gelegenheid van het Zilveren Regeringsjubileum voor Koningin Beatrix in de Gothische Zaal van de Raad van State.

Afgelopen jaren heeft zij op de concertpodia samengewerkt met veel vooraanstaande dirigenten als Peter Dijkstra, Ton Koopman en Jan Willem de Vriend, Barend Schuurman, Daan Admiraal, Maria van Nieuwkerken en Wiecher Mandemaker.

Lees meer
koxvocaal

Nienke Otten

De Nederlandse sopraan Nienke Otten maakte recentelijk haar roldebuut als Norina in Don Pasquale, met Camerata Amsterdam o.l.v. Jeroen Weierink.

Zij zong in het afgelopen seizoen de rol van Poppea in Monteverdish, een bewerking van L’Incoronazione di Poppea en een co-productie van VocaalLAB en dansgezelschap ISH. Ook was ze te horen in het Grachtenfestival, in de Nederlandse première van Die Flut en Abstrakte Oper, twee kameropera’s van de Duitse componist Boris Blacher.

Verdere operarollen omvatten Morgana (scènes uit Alcina, Händel, Opera aan Zee Festival) Silvia (L’Isola Disabitata, Haydn) een co-productie van Opera Trionfo en het Grachtenfestival, en Pamina (Die Zauberflöte) in een semi-geënsceneerde voorstelling (CvA)

Daarnaast vertolkte Nienke de rollen van Maria Barbara en Anna Magdalena in de voorstelling Tranen van Bach (Muziektheater Hollands Diep) en de titelrol in de kinderopera Het meisje met de zwavelstokjes (Holland Opera/De Doelen).

Soli in oratoria omvatten de Johannes-en Matthäus Passion, vele cantates o.a. BWV 51 (Jauchzet Gott in Allen Landen), Magnificat en Hohe Messe (Bach), Gloria (Vivaldi, Te Deum en Messiah (Händel), Krönungsmesse (Mozart), Requiem (Fauré), Stabat Mater (Poulenc), Ein Deutsches Requiem (Brahms) en Carmina Burana (Orff).

Nienke werkte samen met dirigenten als Matthew Halls (Residentie Orkest), Jos Vermunt (Residentie Bach Ensembles), Ton Koopman (ABO), Peter Robinson (LSO) en Vincent de Kort (Orkest van het Oosten), en regisseurs Cilia Hogerzeil, Joke Hoolboom, Stephen Lawless, Sybrand van der Werf en Elsina Jansen.

Ze behaalde haar Master diploma aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag, waar ze studeerde bij Sasja Hunnego en coach Peter Nilsson. Momenteel wordt ze door Margreet Honig gecoached.

Lees meer
koxvocaal

Ruzanna Nahapetjan

De van oorsprong Armeense sopraan Ruzanna Nahapetjan begon haar muziekopleiding in haar geboorteland aan het Music Pedagogical College Yerevan en studeerde koordirectie aan zowel het Jerevan State Conservatory als de Estonian Academy of Music in Tallinn. Zij vervolgde haar opleiding in de Verenigde Staten aan het Cambellsville Music College in Kentucky.

Na afronding van haar opleiding in de VS studeerde zij verder aan het Sweelinck Conservatorium bij Lucia Meeuwsen en Margreet Honig. Masterclasses volgde zij bij onder meer Jard van Nes, Maarten Koningsberger en Noelle Barker. Interpretatielessen kreeg zij van Claron McFadden, Max van Egmond en Philip Curtis en operacoaching onder leiding van Jan Slothouwer.

Ruzanna Nahapetjan heeft samengewerkt met dirigenten als Andres Mustonen, Rob Vermeulen, Charles de Wolff, Roy Goodman, Daniel Reuss en Jan-Willem de Vriend. Als soliste is Ruzanna te horen geweest met orkesten als het Concertgebouw Kamerorkest, het Promenade Orkest, het Philharmonia Amsterdam, Continuo Rotterdam en het Brabants Muzyk Collegie. Bij Bachkoor Holland heeft zij solistische medewerking verleend, onder meer bij cantate 187 ‘Es wartet alles auf dich’ van J.S. Bach en het ‘Utrechter Te Deum’ van Händel.

Seizoen 2006 – 2007 was zij onder andere uitgenodigd in het Concertgebouw als soliste bij het Liszt Ferenc Chorus onder leiding van Peter Scholcz voor de wereldpremière van recent ontdekte muziek van Michael Haydn en heeft zij opgetreden tijdens het gerenommeerde ‘Lentefestival’ in Boedapest met werken van onder anderen Franz Liszt. Daarnaast is zij in 2007 een aantal keren solistisch te zien en te beluisteren geweest tijdens TV-optredens voor de Evangelische Omroep.

De laatste jaren heeft zij zich aan haar passie voor het oratoriumrepertoire gewijd en is zij onder meer te horen geweest in:
‘Requiem’ (Duruflé), ‘Samson’, ‘Judas Maccabaeus’ en ‘Gloria in Bes’ (Händel), ‘Johannes Passion’ en ‘Magnificat’ (Bach), ‘Gloria’ (Vivaldi), ‘Mis in c’ (W.A. Mozart), ‘Stabat Mater’ (Pergolesi), ‘Stabat Mater’ (J. Haydn), ‘King Arthur’ (Purcell), ‘Oratorio de Noël’ (Camille Saint-Saëns).

In het kader van het European Orchestra Festival heeft zij in mei 2009 gezongen in de ‘Vierde Symfonie’ van G. Mahler. Hetzelfde seizoen maakte zij een tournee langs verschillende podia in Estland.

In seizoen 2011 en 2012 is Ruzanna in Nederland te horen geweest in de ‘Grosse Messe’ (W.A. Mozart), ‘Vespers’ (M. Haydn), ‘Stabat Mater’ (A. Dvorak), ‘Matthäus Passion’ en ‘Weihnachts Oratorium’ (J.S. Bach), ‘Krönungsmesse’ (Mozart), ‘Messiah’ (Händel), ‘Die letzten Dinge’ (Spohr) en recitals met liedrepertoire.

Ruzanna maakt deel uit van het barokensemble Con Calore en heeft een duo met pianist Jeroen Sarphati en met de Armeense zangeres Lilit Sati. Daarmee brengt zij klassiek repertoire, Oosteuropese muziek, Armeense liederen en gewijde muziek uit haar geboorteland Armenie.

Lees meer
koxvocaal

Sonja Volten

Na het afronden van haar studie Internationale Betrekkingen, ging de Nederlandse sopraan Sonja Volten door naar het Koninklijk Conservatorium in Den Haag om zang te studeren bij Sasja Hunnego. Drie jaar later studeerde zij hier af met een onderscheiding. Hierna maakte zij twee jaar deel uit van het ensemble van de Dutch National Opera Academy. Zij volgde masterclasses van onder andere Barbara Bonney, Gabriela Araya en Ernst Haefliger en werd uitgekozen voor de academie de chant van het festival d’Aix en Provence in 2006. In het seizoen 2010-2011 nam zij deel aan de opera studio van de Chapelle Musicale Reine Elisabeth in Brussel, in samenwerking met Theater de Munt en onder artistieke leiding van José van Dam.

Op het gebied van opera heeft zij rollen gezongen als Euridice in Orfeo ed Euridice, Héro in Béatrice et Bénedict, Blanche in Dialogues des Carmelites, Micaëla in La tragédie de Carmen en Princess in El gato con Botas. Zij werkte hierbij onder andere met Kenneth Montgomery, Henrik Schaeffer and Richard Egarr. In 2012 maakte zij haar debuut in de Opéra de Lyon als Bloemenmeisje in Parsifal in de regie van Francois Girard.

Naast haar opera activiteiten heeft zij een grote passie voor lied en oratorium. Zij zong Ravel´s Shéhérazade met het Brabants Orkest en Mahler´s 4e Symfonie met het Radio Filharmonisch Orkest. In 2009 zong zij zowel Mozart’s Davide Penitente als Mendelssohn’s Sommernachtstraum met het Dortmund Philharmonik onder leiding van Jac van Steen. In 2011 zong zij onder leiding van Augustin Dumay de Scena di Berenice van Haydn evenals de concertaria Infelice van Mendelssohn. Het laatsgenoemde zong zij- weer met Augustin Dumay- in 2012 met het Kansai Philharmonic in Osaka, Japan, waarbij Dumay zowel dirigeerde als de vioolsolo voor zijn rekening nam.

In 2008 ontving zij samen met de pianiste Abigail Richards de vriendenprijs bij het Vriendenkrans Concours van het Concertgebouw. Met deze prijs verdiepten zij zich verder in het Lied met lessen bij Elly Ameling, Rudolf Jansen, Helmut Deutsch, Robert Holl, Edith Wiens, Wolfram Rieger, Rudolf Piernay en Julius Drake. Sinds het najaar van 2009 treden zij regelmatig op met liedrecitals in heel Nederland in het kader van de Vereniging Vrienden van het Lied.

Lees meer
koxvocaal

Titia Van Heyst

Titia van Heyst behaalde in mei 2007 haar master diploma aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar ze studeerde bij Sasja Hunnego. Daarnaast volgde Titia lessen en masterclasses bij Jard van Nes, Meinard Kraak, Dame Melvina Major, Elly Ameling en Erna Spoorenberg.

Titia begon haar muzikale opleiding aan de Kathedrale Koorschool in Utrecht. Vanwege haar kwaliteiten als jonge sopraan werd zij gevraagd als solofairy Peaseblossom in Benjamin Brittens opera A Midsummer Nights Dream, een productie van De Nederlandse Opera. Mede hierdoor werd haar keuze voor een zangstudie bepaald.

Titia is een veel gevraagd oratoriumsoliste, zo zong zij onder andere Bachs Johannes Passion, Mattheus Passion, Magnificat, Haydns Nelson Messe, Ein Deutsches Requiem van Brahms, Carmina Burana van Orff, Messiah van Haendel, Stabat Mater van Pergolesi, Kroenungsmesse van Mozart en vele andere oratoriumwerken in de grote en kleinere concertzalen en kerken in Nederland. Titia werkte (solistisch)mee aan veel cd opnamen.

Tijdens Titia’s masterstudie heeft zij zich gespecialiseerd in de Franse en Duitse liedkunst.
Mede door haar liefde voor Franse poëzie en voor de kunst uit de fin de siècle en begin 20ste eeuw is zij afgestudeerd op de Groupe des Six .
Titia zingt als freelancer bij Cappella Amsterdam.

Lees meer
koxvocaal

Wendy Roobol

De Nederlandse sopraan Wendy Roobol studeerde zang bij Sasja Hunnego en Rita Dams. In mei 2004 studeerde zij af aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Tijdens haar Masterstudie aan De Nieuwe Opera Academie (DNOA), die zij succesvol afsloot in juni 2006, specialiseerde zij zich in opera en werd zij o.a. gecoacht door Alexander Oliver. Wendy’s huidige coach is Jard van Nes. Masterclasses volgde Wendy onder meer bij Elly Ameling, Rudolf Jansen, François Leroux, Kenneth Montogommery, Ann Murray, Patricia Mc Mahon, Mark Tucker, Michael Chance en Jill Feldman.
In november 2009 was Wendy laureaat bij het Presentatieconcert van de Stichting Nationale Vocalisten-presentatie.

Wendy is een veelzijdige zangeres. Door haar soepele, heldere en warme geluid leent haar stem zich voor repertoire dat zich uitstrekt van vroege barok tot moderne muziek in zowel het opera- als het oratoriumgenre.

Zo zong zij de afgelopen jaren operarollen als Belinda & 1st Witch (Dido and Aeneas), Susanna (Le Nozze di Figaro), Helena (A Midsummernights’ Dream), Oberto (Alcina), Lucinda (Don Chisciotte in Sierra Morena) en Geraldine (A Hand of Bridge). Bijzondere faam verkreeg Wendy met diverse hoofdrollen in de cyclus Purcell on Stage van Barokopera Amsterdam in regies van David Prins. Zowel King Arthur als A Tempest maakten een zeer succesvolle tournee langs de Nederlandse en Franse theaters en concertzalen. Ook het semi-geënsceneerde concert Purcell Gala trok in binnen- en buitenland volle zalen, met als hoogtepunt het Zondagochtendconcert in Het Concertgebouw.

Als concertzangeres was Wendy te horen in grote oratoria van Bach, Händel, Haydn, Mozart, Mendelssohn, Rossini en Vivaldi. Ze zong daarnaast ook minder bekende werken van Britten, Graun, Jenkins, Lotti, Monteverdi, Orff, Pärt, Pergolesi, Reich, Rutter, Wagenaar en van Franse barokcomponisten als Charpentier, Delalande, Durante en Gilles. Ze werkte met ensembles als het Residentieorkest, het Promenadeorkest, RBO Symfonia, Concerto Rotterdam en het Nederlands Bach Ensemble. Ze soleerde onder dirigenten als Jaap van Zweden, Reinbert de Leeuw, Richard Egarr, Jos van Veldhoven, Lucas Vis, Daan Manneke, Maria van Nieukerken, Gilles Michels, Krijn Koetsveld en Ed Spanjaard.
Verder zong zij diverse malen in de 4e symfonie van Mahler, Das Himmlische Leben.

Wendy verleende haar medewerking aan diverse CD- en radio-opnames. Ze zong de rol van Papagena en Tweede Dame in een Nederlandse versie van Die Zauberflöte van Mozart (Briljant Classics). Ook is zij te beluisteren op een live concertregistratie van het Metropole Orkest o.l.v. Vince Mendoza met filmmuziek van Ennio Morricone, waarop ze de titelsong uit de film Once Upon a Time in the West zingt. Deze opname werd onlangs op CD uitgebracht.

Kamermuziek neemt een speciale plek in binnen Wendy’s carrière. Ze vormt een duo met luitiste Elly van Munster en met pianiste Eke Simons. Met alt/mezzo Carina Vinke brengt ze programma’s met operaduetten en aria’s in een theatrale context en ze is de vaste zangeres van het Barokensemble Connection 1700.

Lees meer