Over Caroline Stam

Caroline Stam studeerde zang aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Erna Spoorenberg en Margreet Honig. Zij behaalde het diploma Uitvoerend Musicus na haar studie Docerend Musicus cum laude te hebben afgesloten.

Masterclasses volgde zij bij Lieuwe Visser, Bernard Kruysen, Elly Ameling en Sarah Walker. Momenteel volgt zij lessen bij David Pittman-Jennings te Parijs.
In 1995 behaalde zij de 1e prijs voor sopraan op de “Grimsby International Competition for Singers” te Grimsby (Engeland), alsmede de 1e prijs voor de vertolking van het Franse lied.

Caroline Stam concerteerde in Nederland, Engeland, Frankrijk, Spanje en Duitsland tijdens festivals als Les Festivals du Trégor, La Folle Journée de Nantes, het Festival du Picardie, het Dollardfestival en het Bremer Bachfest, onder dirigenten als Robert King, Ivan Fischer, Patrick Peire, Benjamin Ashkenazy, Sir David Willcocks, Charles de Wolff en Ton Koopman.

Operarollen die zij tot op heden uitvoerde waren :
Pamina (Zauberflöte) in een productie met highlights, Koningin (Een Job van onze tijd van Wim de Ruiter), Knabe (Elias in scenische uitvoering), Clarijn (Spiegel van Venetie van Hendrik Andriessen ), Nimfa ( Orfeo van Monteverdi ) en in concertuitvoeringen Dorinda ( Orlando Furioso van Händel) en Hélène ( Une éducation manquée van Chabrier).

Sinds 1994 verzorgt Caroline Stam regelmatig liederenrecitals voor de vereniging “Vrienden van het Lied”, in samenwerking met de pianist Dido Keuning.

Zij verleende solistische medewerking aan de CD-opnamen van Purcell’s Fairy Queen en diverse Bach-cantates, waaronder de serie complete opnamen van de Bach-cantates en zij soleerde tevens in Ton Koopman’s reconstructie van Bach’s Markus Passion, alles met het Amsterdam Baroque Orchestra and Choir onder leiding van Ton Koopman.