• Zoeken op trefwoord

Bert Van De Wetering

Bas-bariton Bert van de Wetering behaalde in 2007 zijn diploma aan het conservatorium te Zwolle bij Lodewijk Meeuwsen. Tijdens zijn studie volgde hij ook lessen bij Max van Egmond. Na zijn conservatoriumstudie volgde Bert lessen bij oa Frans Fiselier, Raymond Modesti, Paul Triepels en Hanneke de Wit. Momenteel wordt hij gecoacht door Margreet Honig. Masterclasses volgde Bert bij Roberta Alexander, Michael Chance, Rudolf Jansen, Jard van Nes en David Wilson Johnson.

Bert is vooral te horen in oratoriumwerken zoals alle grote werken van Bach, The Messiah van Händel het Requiem van Brahms, Fauré en Mozart en Verdi, de Schöpfung, Jahreszeiten en verschillende missen van Haydn, de 9e symfonie van Beethovenm, de Petite Messe Solennelle en het Stabat Mater van Rossini, de Messa di Gloria van Puccini en het Stabat Mater van Dvoràk.

Bert zong met orkesten als Het Gelders Orkest, Philharmonie Zuid-Nederland, het Nederlands Symfonieorkest, Concerto d’Amsterdam en Florilegium Musicum.

Op operagebied vertolkte Bert de rol van ‘Aeneas’ in Purcell’s opera ‘Dido and Aeneas’, zong hij Papageno in Mozart’s ‘Zauberflöte’ en Figaro in ‘Le nozze di Figaro’ olv Tilo Lehmann. In het collectief ‘Vliegwiel’ werkte Bert samen met Brigitte van Hagen (sopraan), Sara Klein Horsman (mezzosopraan) en Anouk de Jong (piano) in twee theaterproducties: ‘Schuim’ en ‘As’. Zij stonden met deze productie in vele theaters in Nederland en ook op festivals.

Onlangs zong hij de rol van Orfeus (G.F. Telemann) in een bijzondere productie van Opera Minora: Orfeus in de Maastunnel.

Met zijn broer Geerten, organist van de Kloosterkerk te Den Haag, is hij al enige jaren een vast duo en verzorgt hij regelmatig concerten.

Lees meer
koxvocaal

Frans Fiselier

Frans Fiselier studeerde af aan het Sweelinck conservatorium bij Cora Canne Meyer en zette zijn studie voort bij William Murray te Berlijn. In 1984 won hij drie prijzen op het internationaal vocalistenconcours Den Bosch,(categorie lied) en in 1986 ontving hij de Toonkunst-jubileumprijs,waarna hij een veelgevraagd solist werd bij vele opera- en oratoriumgezelschappen in Nederland.

Zo gaf hij concerten met het Orkest van het Oosten, het Residentieorkest,Limburgs Symphonieorkest, het Brabants orkest, en met het Noord Nederlands Orkest.Tevens werkt hij regelmatig mee met het Combattimento Consort onder leiding van Jan Willem de Vriend.

Frans Fiselier maakte deel uit van de studio van de Nederlandse opera en zong daarna in diverse producties van de Nederlandse opera (Il barbiere di Seviglia, Die glückliche Hand) Opera Forum, (the rape of Lucretia,Tosca) La Monnaie te Brussel (Un Ballo , Don Carlos) De Vlaamse Opera (Rigoletto,Le grand Macabre,La Fanciulla del west, Werther) het Onafhankelijk Toneel te Rotterdam (Cosi fan Tutte, L’incoronazione di Poppea,Rodelinda) , en bij de Nationale reisopera.(Plathee) Tevens zong hij in moderne opera’s van o.a. Klaas de Vries, Bernard van Beurden, Kees Olthuis en Martijn Padding.

In oktober 2003 zong Frans Fiselier de rol van zwarte minister in Le Grand Macabre( Ligeti) bij het B.B.C symphony orchestra te Londen, en in februari 2004 volgde de rol van Eomolpus in Satyricon (Maderna) bij de opera van Nancy.

In 2004 zong hij in een speciale bewerking vier rollen in Mozart’s Le Nozze di Figaro met het Nederlands blazersensemble. Eveneens met het Nederlands Blazersensemble zong hij in 2008 in een tot kameropera bewerkte versie van Rossini’s “Il turco in Italia”. In 2005 was hij te gast bij het Gelders orkest als Guglielmo in Cosi fan tutte, en in 2008 als Leporello in Don Giovanni, in 2009 als Baron Zeta in die Lustige Witwe, alle o.l.v. Martin Sieghart. Bij de Nederlandse opera was Frans Fiselier in 2011 opnieuw te gast in de productie Billy Budd ( Britten) en o.lv Rene Jacobs in Plathee van Rameau.

In 2012 vertolkte hij wederom de rol van Figaro in Le Nozze maar nu in het StadtTheater Baden bei Wien waar hij in 2017 weer te gast zal zijn.

Tot zijn repertoire behoren o.a. Papageno,(die Zauberflöte) Figaro, il conte (Le Nozze di Figaro) Don Alfonso, Guglielmo (Cosi fan tutte) Junius (Lucretia)Malatesta, (Don Pasquale)Belcore (L’elisir D’amore) Garibaldo (Rodelinda) Falke (Die Fledermaus).

Het oratoriumrepertoire van Frans Fiselier omvat vele componisten en vele stijlperiodes,(o.a.Bach’s passionen, Händel’s Messiah, Mozart’s Requiem, Mendelssohn Elias, Verdi Requiem).

Ook gaf hij vele liederen-recitals in binnen- en buitenland (o.a. voor de vereniging Vrienden van het lied). Bij de Nederlandse omroepverenigingen is hij regelmatig te horen.

Sinds 2015 maakt hij deel uit van het ensemble Taralli .. een groep van 4 zangers die opera repertoire op een speelse manier bij een breed publiek brengt

Vanaf 2012 is Frans Fiselier als hoofdvakdocent zang verbonden aan het Koninklijk conservatorium te Den Haag

Lees meer
koxvocaal

Georg Gädker

Der in Freiburg geborene Bariton Georg Gädker studierte Gesang und
Gesangspädagogik in Freiburg und Mannheim bei Bernd Göpfert und Rudolf Piernay,
sowie an der Guildhall School of Music and Drama London, wo er sein Studium mit
Auszeichnung beendete. Abgerundet wurde seine Ausbildung durch Meisterkurse unter
anderem bei Thomas Quasthoff, Emma Kirkby, Graham Johnson, Sarah Walker, Wolfram
Rieger, Charles Spencer und Thomas Hampson, der ihn in der Presse als
„hervorragenden Liedsänger“ bezeichnete.
Georg Gädker ist Preisträger und Stipendiat verschiedener internationaler
Gesangswettbewerbe, darunter dem Deutschen Musikwettbewerb, dem Internationalen
“Cantilena Gesangswettbewerb” der Festspielstadt Bayreuth, dem Johannes-Brahms –
Wettbewerb Pörtschach (Österreich), dem “Podium Junger GesangSolisten” des VDKC
sowie des Wettbewerbs „Musica Sacra“ Rom. Auch beim „Königin Elisabeth von Belgien“-
Gesangswettbewerb Brüssel ging er als Preisträger hervor. Im Juni 2012 wurde ihm der
zweite Preis beim internationalen Robert-Schumann-Wettbewerb Zwickau verliehen, im
September 2012 ging er zudem als Laureat des Internationalen Gesangswettbewerbs von
’s-Hertogenbosch hervor. Daneben war Georg Gädker Mitglied der „Bundesauswahl
Konzerte Junger Künstler“ des Deutschen Musikrats, Finalist der internationalen
Gesangswettbewerbe von Braunschweig und Wien, sowie Stipendiat des Internationalen
Richard-Wagner-Verbands.
Gastengagements führten den Bariton auf die Bühnen von Kammeroper Schloss
Rheinsberg, Staatstheater Braunschweig, musikalischer Komödie der Oper Leipzig, LAB
Frankfurt (Oper Frankfurt/Ensemble modern) sowie an die junge Oper des
Nationaltheaters Mannheim, wo er unter anderem als Graf Almaviva (Figaro), Æneas
(Dido&Æneas), Schneck (Vogelhändler), Notario (Gianni Schicchi) sowie in
Uraufführungen der Oper „Wasser“ von Arnulf Herrmann sowie der Kammeroper
„Neumond“ von Lucia Ronchetti zu erleben war. 2013 gastierte er zudem in der
Titelpartie von Schostakowitschs Oper „Das Märchen vom Popen und seinem Knecht
Balda“ in einer Produktion des Konzerthauses Berlin. Weiter ist er regelmäßiger Gast
großer Konzert- und Liedpodien wie Philharmonie und Konzerthaus Berlin, Philharmonie
Köln, Gewandhaus Leipzig, Liederhalle Stuttgart oder Wigmore Hall London, wo er neben
seiner Liebe zum Liedgesang alle großen Oratorienpartien seines Fachs zur Aufführung
brachte. Zahlreiche Rundfunkmitschnitte und Tonträger entstanden, u.a. für den NDR,
SWR, deutschlandradio und Radio France. Eine CD mit Orchesterliedern von Gustav
Mahler ist 2010 erschienen. 2013 wird er sein Debüt mit Beethovens 9. Symphonie im
Muziekgebouw Amsterdam geben.
Neben seinen eigenen künstlerischen Aktivitäten ist Georg Gädker künstlerischer Leiter
der von ihm mitbegründeten internationalen Liederabendreihe „klangwerk LIED
Freiburg“ unter der Schirmherrschaft von Irwin Gage.

Lees meer
koxvocaal

Hans De Vries

Na zijn zangstudie begonnen te zijn aan het Twents Conservatorium bij Henk Smit, zette Hans de Vries deze voort bij Udo Reinemann in Utrecht waar hij in 1989 “cum laude” het diploma Uitvoerend Musicus behaalde. Voorts volgde hij verschillende cursussen o.a. bij Hans Hotter, Evalyn Lear, Jekaterina Joffel en Tom Krause. Door Dietrich Fischer Dieskau werd hij uitgekozen een speciale cursus bij hem te volgen in januari 1991. Thans wordt hij gecoacht door James McCray.

Prijzen behaalde Hans op het Hugo Wolf Concours in Stuttgart en op het Internationaal Vocalisten Concours in ’s-Hertogenbosch.

In Nederland is Hans vooral bekend als oratoriumzanger maar ook geeft hij graag recitals en werkte hij mee aan enkele operaproducties in Nederland maar ook in Montpellier, Bordeaux en Antwerpen. Als concertzanger was Hans te horen in België, Frankrijk, Duitsland en Finland. Naast enige VARA-matinees zong hij vele solistenrollen in operaconcerten met dirigenten als Riccardo Chailly, Edo de Waart, Ingo Metzmacher, Jean-Claude Malgoire, Alain Lombard en vele anderen.

Lees meer
claessens

Hubert Claessens

Met de aantekening ‘cum laude’ beëindigde Hubert Claessens in 1986 zijn studies zang, dramatische kunst en saxofoon aan het Conservatorium van Maastricht. Twee jaar later behaalde hij de derde plaats tijdens de eerste editie van het Koningin Elisabeth Concours te Brussel en kreeg hij een speciale onderscheiding voor lied interpretatie. In 1984 debuteerde hij bij De Nederlandse Opera met een rol in I Vespri Siciliani van Verdi, in een productie onder leiding van Edo de Waart. Ook bij de Nationale Reisopera is Hubert Claessens regelmatig te gast. Zo was hij onlangs te beluisteren in een productie van Monteverdi’s Orfeo in de regie van Erik Vos.

Zowel in de wereld van de oude muziek als ook die van de eigentijdse muziek heeft Hubert Claessens zich een bijzondere naam verworven. Hij heeft gewerkt met dirigenten als Nicholas McGegan, Roy Goodman, Sigiswald Kuijken, Jean-Claude Malgoire, maar ook met dirigenten zoals Tennstedt in bijvoorbeeld Schoenbergs A Survivor of Warsaw. Behalve opera zingt Hubert Claessens regelmatig op het concertpodium.

Zijn oratorium- en concertrepertoire is bijzonder omvangrijk en strekt zich uit van Schütz tot Penderecki. Uitnodigingen voor Bach’s Matthäus- en Johannes Passion, Händels Messiah, Brahms’ Ein Deutsches Requiem en de requiems van Fauré en Verdi voerden hem niet alleen naar de belangrijkste Europese podia, maar ook naar Rusland, Japan en de Verenigde Staten. Hubert Claessens was te horen met het Radio Kamerorkest in Telemann’s Der Tod Jesu bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, bij het Onafhankelijk Toneel in John Adam’s The Death of Klinghofer en met het Orkest van de 18e Eeuw in Rameau’s Les Indes Galantes. Daarnaast zong Hubert Claessens Nick Shadow in Strawinsky’s The Rakes Progress in Zwitserland, en de Nelson Mis van Haydn met la Petite Bande o.l.v. Sigiswald Kuijken. Tevens heeft Hubert Claessens Händels Lothario o.l.v. Paul Goodwin op CD gezet.

Afgelopen seizoenen was Hubert Claessens te horen in onder meer bij de Vlaamse Opera, als Trufaldino in Ariadne auf Naxos van Richard Strauss, als Sarastro in Mozart’s Die Zauberflöte, en in de productie van de RAI (Amsterdam). Ook deed hij concerten met het Noord Nederlands Orkest (Dybbuk van Bernstein) en de opera De zwarte met het witte hart (Onafhankelijk Toneel, opera naar het bekende boek van Arthur Japin). Verder gaf hij met Il Fondamento concerten in o.a. Spanje, Parijs en Zwitserland, maakte hij een tournee door Japan met de opera Don Giovanni (Leporello) o.l.v. Christian Polack, de Vespers van Monteverdi, concerten met L’Arpeggiata in Spanje, België en Frankrijk. Tevens was hij betrokken bij het Onafhankelijk Toneel met Le vin herbe en operaproductie Le Guru (in Nice) van Laurent Petitgirard waarin hij de rol Guru vertolkte.

Recente engagementen waren ondermeer bij de Nederlandse Opera zoals in de wereldpremiere van “Legende” van Peter Jan Wagemans, de Matinee op zaterdag in de wereldpremieres “Andreas weent” van Peter-Jan Wagemans en “The Rise of Spinoza” van Theo Loevendi, het Orkest van de 18e Eeuw ter gelegenheid van het laatste Concert van wijlen Frans Brueggen. Bij de eerste Mattheus Passion die Reinbert de Leeuw dirigeerde met het LSO. En in een spetterende productie van Medee bij Opera2day. Verder lanceerde Deutsch Harmonia Mundi de Lukas Passion van CPE Bach, de 25 ste CD opname waaraan Huub als solist deelneemt.

Lees meer
koxvocaal

Jelle Draijer

Tijdens zijn studie Engels en geschiedenis aan de lerarenopleiding V.L.-V.U. in Amsterdam, begon Jelle Draijer met zingen als hobby en nam hij zanglessen bij zijn tante, Heleen Draijer.
Na twee jaar besloot hij van het zingen zijn beroep te maken en ging hij naar het Amsterdams Conservatorium waar hij les kreeg van Erna Spoorenberg en Ruud van der Meer.

In 1977 werd hij lid van het Nederlands Kamerkoor en zette hij zijn studie bij Heleen Draijer voort. Met het werk in het koor kwamen er ook steeds meer engagementen buiten het koor in binnen- en buitenland, waarbij hij werkte met dirigenten als Frans Brüggen, Gustav Leonhardt, Ton Koopman, Reinbert de Leeuw, Jos van Immerseel, René Jacobs, Uwe Gronostay en met verschillende instrumentale en vocale ensembles waaronder Il Fondamento, het Combattimento Consort, Tragicomedia, Die Musikalische Companey en het Gesualdo Consort.

Op een aantal CD opnamen is Jelle Draijer als solist te beluisteren, waaronder die van de Krönungsmesse, de Vesperae Solennes de Confessore en het Requiem van Mozart met het Orkest van de 18e Eeuw o.l.v. Frans Brüggen, de Vesperae Beatae Mariae Virginis en Vespri di San Giovanni Battista van Monteverdi respectievelijk o.l.v. René Jacobs en Gustav Leonhardt, de Petite Messe Solennelle van Rossini o.l.v. Jos van Immerseel, Jetzt immer Schnee van Sofia Gubaidulina o.l.v. Reinbert de Leeuw, werken van Mazzochi o.l.v. Stephen Stubbs, alsmede als solist op talloze opnamen van het Nederlands Kamerkoor.

Lees meer

Joost Schouten

Lees meer
koxvocaal

Julian Hartman

De Nederlandse bas-bariton Julian Hartman studeerde af in creatieve therapie Drama aan de Hogeschool voor de Kunsten in Baarn. Vervolgens studeerde hij zang bij Joy Workum, Stephen Sweetland, Sir Donald McIntyre, Aafje Heynis, David Wilson-Johnson en Peter Harrison.

Geselecteerd door Marcello Viotti werd Julian Hartman geëngageerd aan het Luzerner Theater (CH) waar hij o.a. Dulcamara, Papageno, Schaunard en met groot succes Leporello zong. Als gast later in het Luzerner Theater alswel in Theater Freiburg (im Br.) zong hij Bottom in a Midsummernight’s dream Julian Hartman zong meer dan 50 operapartijen bij o.a de Nationale Reisopera, Opera Zuid, Onafhankelijk Toneel, de Vlaamse Opera, de Nederlandse Opera, Opernhaus Köln, Theater Freiburg, Stadttheater Luzern.

Julian Hartman trad op tijdens vele festivals, waaronder Holland Festivals in het Concertgebouw Amsterdam met Oorlog en Vrede en der Schatzgräber (beiden met Edo de Waart), IMF Luzern (CH) de mannelijke hoofdrol in de wereldpremière van das Lachen der Schafe en Presto in les Mamelles de Tirésias, Melibeo in la Fedeltà premiata tijdens de Haydntage op Slot Esterházy o.l.v. Frank van Koten (A) alsook op het Festival van Besançon en in Castres, Seneca in l’Incoronazione di Poppea op het Massachusetts Festival of the Arts (U.S.A) met het Combattimento Consort o.l.v Jan Willem de Vriend. Rollen in Salomé en Manon Lescaut in het Gergiev Festival `97 en `98 met Valerie Gergiev, Idreno in Armida tijdens de Haydnfestspiele op Slot Esterházy (A) o.l.v. Adam Fischer

Julian Hartman was te gast bij vele Nederlandse Omroepverenigingen en trad regelmatig op voor radio – en tv in de Vara-Matinée, o.a. Pique Dame met Valerie Gergiev, Lodoïska met Frans Brüggen, die Heiligmesse ( radio en tv) met Ton Koopman. Belangrijkste CD opnamen zijn Haydn’s opera`s La vera costanza, La fedeltà premiata (Haydn Edition, Brilliant Records 2009) Bach’s Mattheus Passion (arias) Händel’s Messiah, Requiem Verdi.

Met werken als o.a. Lukas-, Mattheus -,en Johannes Passion, Magnificat, Weihnachtsoratorium (Bach) Mattheus Passion (Telemann), Schöpfung, Jahreszeiten, Paukenmesse (Haydn) Stabat Mater (Haydn, Schubert, Rossini, Dvorak) Svata Ludmilla (Dvorak) Messiah, Samson, Judas Maccabeus, Joshua (Händel), Te Deum (Charpentier) Krönungsmesse (Mozart), Requiem (Mozart, Verdi, Duruflé,Dvorak, Fauré, M.Haydn, Hidas, Salieri), Petite Messe Solenelle (Rossini) Messa di Gloria (Puccini), Paulus, Elias (Mendelssohn), en vele andere werken, heeft Julian Hartman ook in het oratoriumvak ’n goede reputatie opgebouwd.

Julian Hartman had het voorrecht te werken met dirigenten als Edo de Waart, Adam Fischer, Valerie Gergiev, Frans Brüggen, Ton Koopman, Marcello Viotti, Olaf Henzold, Oliver Knussen, Gabriël Chmura, Silvio Varviso, Stephan Soltesz, Ed Spanjaard, Jan Willem de Vriend, Ingo Metzmacher, Lawrence Renes, Elgar Howarth, Bernd Kontarsky, David Parry, Richard Hickox.
Hij werkte mee aan vele tv- en radio-opnames.

Lees meer

Marc Pantus

Bas-bariton Marc Pantus studeerde aan het Utrechts Conservatorium en het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij respectievelijk Udo Reinemann en Meinard Kraak, en aan het Steans Institute for Young Artists in Chicago (VS). Daar had hij les van onder anderen Thomas Allen, Christa Ludwig, Barbara Bonney, Elisabeth Söderström en Roger Vignoles. Op dit moment wordt hij gecoached door Margreet Honig.

Hij soleerde onder andere met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Residentie Orkest, het Schönberg Ensemble, het ASKO Ensemble, het Gelders Orkest, het Noord-Nederlands Orkest, het Utrechts Barok Consort, de Nederlandse Bachvereniging, The Royal Philharmonic Orchestra en de Bochumer Symphoniker, onder leiding van dirigenten als Edo de Waart, Kenneth Montgomery, Reinbert de Leeuw, Paul McCreesh en Jos van Veldhoven.

Marc Pantus heeft verscheidene operarollen op cd opgenomen, waaronder Publio in La clemenza di Tito van Mozart en Pan in Pan and Syrinx van Galliard, beide met Musica ad Rhenum o.l.v. Jed Wentz. Op het DGG label verscheen de opname van Bach’s meesterwerk de Mattheuspassie (Jezus) in de veelbesproken hertaling van Jan Rot.
Onlangs zong hij met het Calefax Rietkwintet het programma Wij Waterlanders en trad hij op in de kameropera The Man at the Piano tijdens Operadagen te Rotterdam.
Met Opera Trionfo zong hij Roi Pausole in de gelijknamige opera van Honneger en met het Nederlands Blazersensemble voerde hij Don Geronio in Rossini’s opera Il Turco in Italia uit.

Op het concertpodium zong Marc Pantus in het najaar van 2008 Elias van Mendelssohn in concerten in Nederland en Vlaanderen.
Er volgden in 2009 optredens met zijn eigen kameropera-gezelschap i piccoli holandesi serious comedy & opera, de solo-opera Doodleuk o.a. in het KameroperaFestival in Zwolle.

Lees meer

Pieter Hendriks

Bas-bariton Pieter Hendriks studeerde bij Herman Woltman en Wout Oosterkamp aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 1997 was hij prijswinnaar van de Erna Spoorenberg Vocalisten Presentatie voor oratorium.

Het concertrepertoire van Pieter Hendriks geeft blijk van zijn grote veelzijdigheid. Hij zong de grote oratoria van Bach, Beethoven, Händel, Haydn, Mozart, Mendelssohn en Rossini en daarnaast zong hij werken van Schönberg, Szymanowski, Orff, Zemlinsky, Martin, Bernstein, Britten en Honegger.
Hij werkte met bekende ensembles als het Orkest van de Achttiende Eeuw, Residentie Orkest, Radio Kamer Filharmonie, Koninklijk Concertgebouworkest, Noord Nederlands Orkest en het Combattimento Consort Amsterdam en soleerde onder dirigenten als Jaap van Zweden, Frans Brüggen, Mariss Janssons, Ed Spanjaard, Jan Willem de Vriend, William Christie, Daan Admiraal en Christian Zacharias.

Ook op het operapodium was Pieter Hendriks de afgelopen jaren regelmatig te zien.
Bij De Nederlandse Opera zong hij de rol van Monnik in de wereldpremière ‘Tea’ van Tan Dun (een productie die zowel in Amsterdam als Tokio werd uitgevoerd) en bij de Nationale Reisopera vertolkte hij de rol van Kilian in Von Webers ‘Der Freischütz’ en Henry in Micha Hamels ‘Snow White’. Verder zong hij de rol van Junge Heer in ‘Der Protoganist’ (Weill), Ferryman in ‘Curlew River’ (Britten) en de titelrollen van ‘Falstaff’ (Salieri) en ‘Nixon in China’ (Adams). Met Barokopera Amsterdam maakte Hendriks een tournee in het binnen- en buitenland als bassolist in ‘King Arthur’ van Purcell. Zijn vertolking van de rol van Mamma Agata in ‘Viva la Mamma’ van Donizetti, een productie van Opera Trionfo in 2005, werd door de pers lovend ontvangen. In 2008 zong Hendriks in de Grachtenfestival productie van ‘Der Vampyr’ van Marschner en in augustus 2009 vertolkte hij de rol van Barone in Cimarosa’s ‘Il Pittore Parigino’ bij Opera Nijetrijne in Friesland waar hij in 2010 ondermeer de rol van Graaf zong in een Nederlandse bewerking van ‘Le nozze di Figaro’ van Mozart. Begin 2010 zong hij de rol van Silvano in Verdi’s ‘Un Ballo in Maschera’ bij de Nationale Reisopera.

Pieter Hendriks verleende zijn medewerking aan diverse cd- en dvd-opnames. Hij zong de rol van Papageno in een Nederlandse versie van Mozarts ‘Die Zauberflöte’, de bas aria’s in Bachs ‘Mattheuspassie’ in de vertaling van Jan Rot, de rol van Monnik in Tan Duns ‘Tea’ en de rol van Vis in ‘Jona, de neezegger’ van Willem Breuker.
Sinds 2002 is hij als eerste bas werkzaam bij het vermaarde Groot Omroepkoor in Hilversum.

Lees meer
koxvocaal

Ronald Dijkstra

Ronald Dijkstra studeerde aanvankelijk kerkmuziek in Utrecht en kreeg daar onderricht in de vakken piano, orgel, zang en koordirectie. Na een aantal jaren bij Rom Kalma gestudeerd te hebben vervolgde hij zijn zangopleiding bij Jos Burcksen bij wie hij ook afstudeerde. Verder werd hij een aantal jaren gecoached door Henk Smit. Op dit moment volgt hij lessen bij John Bröcheler en James McCray.

Naast zijn zangstudie heeft hij ook koordirectielessen gehad van Reinier Wakelkamp en Daniel Reuss en pianolessen van Matheus Smits.

Als zanger is hij te horen geweest in vele oratorium- en passieconcerten. Zijn repertoire omvat o.a. werken van J.S. Bach (cantates, de passionen, het Weihnachtsoratorium), Händel (o.a. Messiah), Haydn (Schöpfung en Jahreszeiten), Puccini (Messa di gloria), Rossini (petit messe solennelle), de Requiems van Mozart, Fauré, Duruflé en Brahms.
Ook heeft hij gezongen in een aantal operaproducties. Zo was hij o.a. te horen als Escamillo in Bizet’s Carmen, in Rossini’s Barbier van Sevilla en in de opera Ibn Sina, gecomponeerd door jazzmusicus Michiel Bortslap in opdracht van de emir van Qatar en daar voor het eerst uitgevoerd.
Regelmatig is hij ook te horen als liederenzanger.

Verder is hij werkzaam als zangdocent in Den Haag en Amsterdam en is hij als dirigent verbonden aan een aantal koren, waarmee hij werken uitvoert van o.a. Desprez, Lassus, Byrd, Purcell, Britten, Poulenc, Ton de Leeuw en Schnittke.

Lees meer