Over Marc Pantus

Bas-bariton Marc Pantus studeerde aan het Utrechts Conservatorium en het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij respectievelijk Udo Reinemann en Meinard Kraak, en aan het Steans Institute for Young Artists in Chicago (VS). Daar had hij les van onder anderen Thomas Allen, Christa Ludwig, Barbara Bonney, Elisabeth Söderström en Roger Vignoles. Op dit moment wordt hij gecoached door Margreet Honig.

Hij soleerde onder andere met het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Residentie Orkest, het Schönberg Ensemble, het ASKO Ensemble, het Gelders Orkest, het Noord-Nederlands Orkest, het Utrechts Barok Consort, de Nederlandse Bachvereniging, The Royal Philharmonic Orchestra en de Bochumer Symphoniker, onder leiding van dirigenten als Edo de Waart, Kenneth Montgomery, Reinbert de Leeuw, Paul McCreesh en Jos van Veldhoven.
Marc Pantus heeft verscheidene operarollen op cd opgenomen, waaronder Publio in La clemenza di Tito van Mozart en Pan in Pan and Syrinx van Galliard, beide met Musica ad Rhenum o.l.v. Jed Wentz. Op het DGG label verscheen de opname van Bach’s meesterwerk de Mattheuspassie (Jezus) in de veelbesproken hertaling van Jan Rot.

Onlangs zong hij met het Calefax Rietkwintet het programma Wij Waterlanders en trad hij op in de kameropera The Man at the Piano tijdens Operadagen te Rotterdam.

Met Opera Trionfo zong hij Roi Pausole in de gelijknamige opera van Honneger en met het Nederlands Blazersensemble voerde hij Don Geronio in Rossini’s opera Il Turco in Italia uit.

Op het concertpodium zong Marc Pantus in het najaar van 2008 Elias van Mendelssohn in concerten in Nederland en Vlaanderen.
Er volgden in 2009 optredens met zijn eigen kameropera-gezelschap i piccoli holandesi serious comedy & opera, de solo-opera Doodleuk o.a. in het KameroperaFestival in Zwolle.