• Zoeken op trefwoord

Over Timotheus Maas

Al vroeg ontdekte Timotheus zijn liefde voor muziek. In 2002 won hij een aflevering van het populaire opera TV-programma ‘Una Voce Particulare’.

In mei 2011 studeerde hij als bas- bariton zeer succesvol af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, terwijl hij in 2014 zijn masterstudie voltooide aan de internationaal bekende Hochschule für Musik und Theater in Hamburg. Verder volgde hij o.a. lessen bij Frans Fiselier, Raymond Modesti, Margreet Honig, Christoph Pregardien en Michaela Schuster. Hij treedt regelmatig op in liedrecitals, samen met liedspecialist Lémuel Grave. Enige cycli op zijn repertoire zijn: Die Winterreise, Die Schöne Müllerin, die hij recentelijk in een geënsceneerde versie uitvoerde, daarnaast ook Schwanengesang van Franz Schubert, Dichterliebe en Liederkreis van Robert Schumann, Die Schöne Magelone van Brahms, Songs of travel van Ralph Vaughan Williams, Liederen van den Dood van Henk Badings. In November 2017 bracht hij een cd uit van Schuberts’ Winterreise.

Op Oratorium gebied zong hij het Requiem van zowel Fauré, Mozart en Brahms; de Messa di Gloria van Puccini; de Petite Messe Solennelle van Rossini; en als solist bij diverse Mozartmissen, en eveneens in Bach- en Telemanncantates. Verder zong hij meerdere malen de Christuspartij en de aria’s in Bachs Johannes Passion, Matthäus Passion en de Christuspartij uit de Markus Passion van Reinhard Keiser. Ook vertolkte hij de baspartij in het Weihnachtsoratorium van Bach, de Messiah van Händel en de rol van Simon in Die Jahreszeiten van Haydn.

In 2014 zong Timotheus de hoofdrol in de geënsceneerde versie van het oratoriumwerk “Die Israeliten in der Wüste” van C. Ph. E. Bach. Ook in het operarepertoire heeft hij zich bekwaamd. Zo deed Timotheus als solist mee aan een uitvoering van de moderne opera Rage d’amours, een opera van Rob Zuidam, met het Haags Residentie Orkest o.l.v. Otto Tausk. Daarnaast vertolkte hij de rol van Antonio uit Le Nozze di Figaro, van Don Alfonso uit Cosi fan tutte, van Papageno uit die Zauberflöte en recentelijk van Leporello uit Don Giovanni van Mozart. In de zomer 2014 zong hij de rol van Lefort uit de nieuw geschreven opera “The Tsar his wife her lover and his head” door Monique Krüs, een project dat onderdeel was van het Grachtenfestival in Amsterdam. Verder vertolkte hij rollen als Minotaurus uit de opera Ariadne van Bohuslav Martinu, van The Abbot uit de opera Curlew River van Britten en de hoofdrol in The sound of a voice van Phillip Glass dat uitgevoerd werd in de Hamburger Staatsoper. In 2016 zong hij de rol van Tod uit de opera Der Kaiser von Atlantis van Viktor Ullmann.

In 2017 was Timotheus te horen bij de Göttinger Händelfestspielen en in La Biennale di Venezia waar hij als Stregone en Technician in twee hedendaagse opera ́s de wereldpremieres zong. In 2018 was hij te horen in de Kammeroper im Rathaushof in Konstanz als Publio uit La clemenza di Tito van Mozart, als Dottore in La Traviata van Verdi en als Gremin in Jevgeni Onegin van Tsjaikovski.