Het impresariaat Kox Vocaal behartigt de belangen tussen opdrachtgever en vocalist bij uw muzikale uitvoeringen.
Charlotte Janssen
SopraanSopraan Charlotte Janssen startte in 2008 de opleiding Klassiek Solozang bij Xenia Meijer aan het Fontys Conservatorium te Tilburg. In 2014 studeerde ze cum laude af aan Dutch National Opera Academy te Amsterdam en Den Haag bij o.a. Peter Nilsson en Ira Siff. Ze volgde masterclasses en lessen bij Rudolf Jansen, Dennis O’Neill, Patricia MacMahon, Nelly Miricioiu en Dame Kiri Te Kanawa.
In 2013 nam zij deel aan de IVC Wagner Academy in ‘s-Hertogenbosch, waar ze werkte met Nadine Secunde en Wolfgang Brendel. Voor de zomer van 2015 is haar het prestigieuze Stipendium voor de Bayreuther Festspiele toegekend door het Wagnergenootschap Nederland.
Als soliste verleende zij medewerking aan oratoria als Johannes-passion van Bach, Petite Messe Solennelle van Rossini, Requiem van Verdi en Stabat mater van Dvorak in binnen- en buitenland. Ook zong ze in o.a. het Concertgebouw in Amsterdam de sopraansolo in de 4e symfonie van Mahler en orkestliederen van Schönberg onder leiding van Libia Hernandez.
Charlotte is regelmatig te gast in programma’s op radio en televisie. Zo was zij te zien in “De tiende van Tijl”, “Maestro Jules onthult” en “Podium Witteman”, te beluisteren in o.a. Opium en Podium op Radio4 en sprak zij de rol van Fanny in het vrij onbekende werk “Intermezzo” van Strauss in de Zaterdagmatinee, dat live op Radio4 werd uitgezonden.
Samen met Arthur Jussen vertolkte zij Schubertliederen op recitals in 2015 en 2016.
Met pianist Mark van Nispen verzorgt zij regelmatig liedrecitals. Samen speelden zij liederen van componisten als Brahms, Schumann, Rachmaninov, Strauss, Duparc, Strauss en Copland. Ze behaalden de finale van het Musico-Liedconcours te Amsterdam (2011) en wonnen in de finale van ‘De Toonzaal chamber music contest’ te Den Bosch de publieksprijs (2012).
Op haar opera repertoire staan rollen als Female chorus in The rape of Lucretia van Britten (regie van Timothy Nelson), Marcellina in Le nozze di Figaro (regie van Floris Visser en Alexander Oliver en onder leiding van Richard Egarr), Fiordiligi in Cosi fan tutte (onder leiding van Antony Hermus met het Residentieorkest en in regie van Lotte de Beer) en Silvia Lombardi in Die stumme Serenade van Korngold (onder leiding van Etienne Siebens). Ook voerde scènes uit van de titelrol in Anna Bolena van Donizetti en 1e Dame uit Die Zauberflöte. Het afgelopen jaar heeft ze zich toegelegd op groter repertoire en zong ze Santuzza in Cavalleria Rusticana van Mascagni en Abigaille uit Nabucco van Verdi.
Heleen Koele
SopraanHELDER, WARM, FLEXIBEL EN VEELZIJDIG.
Woorden die vaak genoemd worden als het gaat over het zingen van Heleen Koele.
Zij beweegt zich op alle terreinen van haar vak.
Of het nu gaat om een oratorium, een opera, een lied of om ensemblezang; alles met hart en ziel.
ORATORIUM
Heleen Koele werkte als solist met orkesten als Concerto ‘d Amsterdam (2008, 2009),
Amsterdam Sinfonietta (2000, 2008, 2010) en het Combattimento Consort (2000, 2009).
De flexibiliteit van haar stem maakt dat Heleen wordt gevraagd voor uiteenlopend repertoire, zoals de passies van Bach, het Requiem van Brahms, het Requiem van Verdi of van Tippett “A child of our time“.
De pers over het Requiem van Brahms o.l.v. Marcus Creed “de meeste warmte werd tentoon gespreid door de sopraan Heleen Koele. Haar goudgerande stem liet het “Ihr habt nun Traurigkeit” gloeien, zeldzaam en intens“ (De Telegraaf).
OPERA
Naast dramatische rollen als Suor Angelica (Puccini) en Euridice (Gluck) ontdekte Heleen Koele haar komisch talent in de natuur van Friesland: 2008 Fra Diavolo (Aubert), 2009 Il Pittore Parigino (Cimarosa), augustus 2010 Figaro, naar Le Nozze di Figaro van Mozart.
LIED
Samen met haar vaste pianist Steven Faber vormt Heleen een duo.
Rondom een bepaald thema, bijvoorbeeld “wat doen verschillende componisten met dezelfde tekst” worden liedrecitals gegeven door het hele land.
Uitgegeven CD: “I am a person too“ met liederen over de jeugd.
Met het Jeugd Orkest Nederland o.l.v. Jurjen Hempel zong Heleen de Vier Letzte Lieder van Richard Strauss.
Heleen maakt sinds 1998 deel uit van het Nederlands Kamerkoor.
Mattijs Hoogendijk
TenorMattijs Hoogendijk voltooide zijn zangstudie in Zwolle cum laude. Het programma bestond uit Dichterliebe van Robert Schumann en Tamino uit Mozart’s Zauberflöte. Mattijs had les van Felix Schoonenboom en vervolgde zijn studie bij Cora Canne Meijer.
Met zijn soepele, lyrische geluid en gemakkelijke hoogte heeft Mattijs zich ontwikkeld tot een veelzijdig zanger met een evenzo veelzijdig repertoire. Mattijs stond in verschillende operaproducties waaronder “Figaro!”, van Opera Nijetrijne, King Arthur (Purcell) en Orfeo (Claudio Monteverdi). Hij was te horen in muziektheaterproducties als “Jonah the Naysayer” (Willem Breuker), “William and Mary” en “Purcell Gala”. Komend seizoen staan zomerfestivals in Frankrijk en een tournee langs de Nederlandse theaters met “Händel Revue” van Barokopera Amsterdam op stapel.
Op het gebied van oratorium soleerde Mattijs in o.a. de Maria Vespers van Monteverdi, de Messiah, het Mozart Requiem, Rossini’s Petite Messe Solennelle en de Bach Passionen. Zo zong hij de evangelist in een Johannes Passion onder leiding van Nico van der Meel en Bachcantates met Die Kölner Akademie in Istanbul.
Vergezeld door zijn vrouw Sonia Bjornsen en begeleid door luitist Lex van Sante staat Mattijs binnenkort op de planken met muziek van Dowland, Byrd en Ciconia.
Mattijs is regelmatig te zien en te horen in producties van het Nederlands Kamerkoor en Capella Amsterdam. Hij toerde met Bach Collegium Japan door Europa en de Verenigde Staten en was als solist te horen in concerten en radio-opnames met Reinbert de Leeuw, Nikolaus Harnoncourt en Risto Joost.
Berend Stumphius
BaritonDe Nederlandse bariton Berend Stumphius begon zijn loopbaan als cellist en dirigent. Pas tijdens de coronacrisis besloot hij om van zijn hobby zijn werk te maken en zich volledig op zang te richten. Het afgelopen jaar zong hij onder andere de rollen van Figaro (Le Nozze di Figaro), Papageno (Die Zauberflöte) en Ben (The Telephone) en debuteerde hij bij Opera Zuid (als Huub in Der Schauspieldirektor) en De Nationale Opera (invallend als Napoleon in Animal Farm). Naast zijn solistische activiteiten zingt hij dit seizoen projecten met het koor van De Nationale Opera en de Wiener Staatsoper, is hij actief als oratoriumsolist in een breed repertoire (dit seizoen onder andere Brahms en Fauré Requiem en Bachs Johannes- en Matthäuspassion) en vormt hij een liedduo met pianist Duco Burgers.
Berend begon zijn zanglessen bij Henny Diemer en vervolgde zijn studie bij Margriet van Reisen. Hij wordt ondertussen gecoacht door Annegeer Stumphius en Chelsea Bonagura en volgde masterclasses bij o.a. Markus Eiche, Stephen Sweetland en Albert Pesendorfer. In zijn vrije tijd is Berend actief als vrijwilliger en dirigent bij Zomercursus Woudschoten, een kamermuziekcursus voor jonge musici.